• cia02

tjänstledighet, sgi, föräldraledighet

Funderar på att ta 20% tjänstledigt under tiden då jag håller på med IVF för att försöka bli gravid. Kan tänka mig att tjänstledigheten handlar om 1-2 månader just under tiden med läkarbesök och horomoner. Och kan komma att upprepas om försöket inte lyckas. Därefter är tanken att gå tillbaka till min heltid Hur påverkas min SGI och framtida föräldrapenning utav detta?  

• Svar på tråden tjänstledighet, sgi, föräldraledighet
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du går ner i arbetstid eller får ändrade arbetsförhållanden i mindre än 6 månader påverkar inte det din sjukpenninggrundande inkomst.

Hälsningar

Agda, handläggare

• cia02

Tack för svar!

Gäller det oavsett hur tjänstledigheten ser ut?

Tänker på hur det blir om jag tex tar tjänstledigt 1-2 månader och sedan jobbar några månader för att sedan ta tjänstledigt 1-2 månader igen. 

• Försäkringskassan

Hej!

För att det inte skall påverka sgin så måste man arbeta i sex månader mellan tjänstledighetsperioderna och sedan beror det ju på om du kommer att arbeta heltid i sex månader i en följd innan barnet föds i så fall.

Vi kan endast svara rent generellt här i detta forum, om du vill ha mer information så kontakta vårt Kundcenter på 0771-524 524 

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

Svar på tråden tjänstledighet, sgi, föräldraledighet