• Anonym (Bonusar)

Hur F-n ska man göra?? (Långt)

Ja har en dotter sedan tidigare på 5.5år. Min sambo har en pojke på 13 o en flicka på 9år. Pojken o min dotter går bra ihop. Våra döttrar krockar totalt för de mesta o de börjar kännas som det alltför ofta är min dotter som får skulden för de oavsett vad de handlar om. Antingen vill hon vara med o leka där flickan har någon kompis hemma o då blir hon arg för att hennes kompisar gärna har min dotter med i leken. Stundvis kan de då leka bra ihop alla tre men så på en sekund kan flickan plötsligt bestämma sig att hon vill inte o då e de min dotter "som inte låter dem vara ifred". Trots att de varit en gemensam lek. Sambon står självklart på sin flickas sida i alla lägen. Visst kan min dotter va intensiv ibland o reta gallfeber på de flesta men de hör ju till hennes ålder. Min dotter o flickan kan leka väldigt bra ihop oxå för de mesta. De bygger pussel, ritar, spelar spel, leker i lekparken osv ihop. Men när flickan tröttnar så låter de återigen som att hon aldrig får vara ifred. O så börjar hon lipa o sura, varje gång o genast får min dotter skulden för att flickan är ledsen. Så idag tex.. Vi är på semester o har hyrt en stuga. Pojken o flickan roade sig med sina mobiltelefoner ett tag i stugan. Min dotter lekte i lekparken men nån nyfunnen kompis. Efter en stund satte sig flickan på en filt på gräset med jätte-yatsi. Min dotter kom tillbaka en liten stund senare o frågade om hon fick vara med. Självklart fick hon inte det. Flickan spelade ju absoluuuut inte yatsi utan "nåt mattespel" som min dotter inte kunde vara med på. Min dotter satte sig på filten för att titta på o frågade lite intresserat hur man gjorde varpå flickan skriker högt "de skiter ja i, låt mig va!!!". Min dotter frågar varför o min sambo går ut o kollar vad som försiggår. Min dotter blir tillsagd att hitta på nåt annat o med besviken min o ton sätter hon sig på sin säng med en målarbok. Tio-femton min senare går hon ut igen o kommer sedan snabbt in igen men en glad min o berättar att flickan skulle hjälpa henne att måla. Ytterligare en stund senare ska vi äta mat varpå ja säger till flickan att sätta sig på stolen bredvid min dotter för att den stolen är högre än den stol flickan ville sitta på. Flickan blir återigen sur, säger att hon hellre sitter på golvet o sambon säger att där serveras ingen mat utan då får hon sätta sig på stolen om hon ska ha mat. Vi börjar hälla upp dricka till dem som sitter vid bordet o flickan tar en kanna o glas o ska återigen "äta o dricka sittandes på golvet". När sambon säger ifrån blir flickan ännu surare o tar sin tallrik o säger att hon ska äta på altanen o sambon förklarar att där serveras inte heller någon mat. Flickan börjar lipa igen. Sambon som inte ännu börjat lägga upp mat på sin tallrik reser sig o följer efter. De sitter tillsammans på altanen medan vi andra äter färdig. Ja frågar vid tre tillfällen om de inte ska komma o äta. Får inget direkt svar från sambon. Flickan sitter bara o snyftar. När de endast är min dotter som inte ätit klart kommer flickan in, sätter sig på stolen de varit diskussion om redan från början. Sambon kommer in, tar sina cigaretter, tar på sig skorna o säger inte ett ljud utan går bara iväg. Ja frågar flickan om inte sambon skulle äta o hon svarar att han sagt nåt om att han inte ville ha o att han tycker allt börjar bli väldigt tråkigt. Efter en stund skickar ja ett sms o frågar vart han e o om han hellre vill åka hem men ja får inget svar. Ytterligare en stund går innan han kommer tillbaka.. När han kommer tillbaka börjar han plocka ihop disken utan att säga nåt fortfarande o ja frågar återigen om han inte ska sätta sig o äta o vad som e fel. Han svarar att han inte ska äta o att han tappat matlusten för att hans flicka inte orkar med min dotter längre. Att hon aldrig får vara ifred från min dotter. Ja svarar att hon är ju trots allt fem år o att man inte behöver ta åt sig av allt hela tiden heller. Sambon svarar nåt ja inte minns o ja frågar hur han tycker vi ska lösa detta. Varpå han svarar "ja vet inte". Ja frågar rakt ut om han tycker vi ska flytta isär istället o hans svar blev "ja vet inte, kanske inte behöver bli så drastisk. Din dotter får väl låta min dotter vara ifred, hon får väl lära sig!". Ja blev jätteledsen o gick iväg på en promenad runt campingen med gråten i halsen. Ja va väl borta i kanske 40-45min o inte ett ljud ifrån sambon hörs förrän han ringer o undrar var ja håller hus för min dotter har bajsat på sig o han håller på med disken o kan inte klona sig. Min dotter o pojken leker däremot jättebra ihop för det mesta. Han stänger in sig i sitt rum om han vill va ifred. Men de har kul ihop o han busar, leker o hjälper till att hålla reda på min dotter nu när vi är iväg på semester. Ja vet inte vad ja ska göra. Börjar bli orolig över att om våra tjejer inte funkar ihop så kommer de slita isär mitt o sambons förhållande trots att vi älskar varandra väldigt mkt. Vi har varit tillsammans ungefär två år, förlovade i snart ett år o planerar för gemensamma barn o letar även hus. Vi har bott ihop i nästan två år. Vi har min dotter heltid förutom vv helg. Hans båda barn vv vecka. Hur ska vi lösa detta? Hur har andra gjort? Behövde skriva av mig samtidigt som ja behöver ventilera mig lite.

• Svar på tråden Hur F-n ska man göra?? (Långt)
  • Fanny b

Som jag ser det är det orimligt att kräva att en 5 åring ska lämna sitt 9-åriga syskon ifred på det sätt som ts sambo vill att hon ska göra. Jag håller med om att 9-åringen inte ska behöva ha henne i hasorna hela tiden och det kan göras på olika sätt. Men jag tror det kommer uppstå situationer där 5-åringen säker 9-åringens kontakt. Så i ts ställe så skulle jag fråga: Vi/jag kan försöka få x att låta y vara ifred men det kommer i nuläget inte gå att hindra x från att helt och hållet störa y. Och därefter se hur vad sambon svarar.  

• Anonym (shit!)
    Fanny b skrev 2013-07-24 23:22:50 följande:
    Som jag ser det är det orimligt att kräva att en 5 åring ska lämna sitt 9-åriga syskon ifred på det sätt som ts sambo vill att hon ska göra. Jag håller med om att 9-åringen inte ska behöva ha henne i hasorna hela tiden och det kan göras på olika sätt. Men jag tror det kommer uppstå situationer där 5-åringen säker 9-åringens kontakt. Så i ts ställe så skulle jag fråga: Vi/jag kan försöka få x att låta y vara ifred men det kommer i nuläget inte gå att hindra x från att helt och hållet störa y. Och därefter se hur vad sambon svarar.  
    5-åringen ska inte störa storasyster hela tiden. 5-åringen får leka med sina kompisar och acceptera att storasyskon har egna.
  • Fanny b
    Anonym (shit!) skrev 2013-07-24 23:29:56 följande:
    5-åringen ska inte störa storasyster hela tiden. 5-åringen får leka med sina kompisar och acceptera att storasyskon har egna.

Vilket jag också skrev. Det jag menade var att det är orimligt att tro att 5-åringen alltid kommer lämna 9-åringen i fred,  När det gäller 9-åringen och hennes kompisar kan en regel vara att hon om är på sitt rum tillsammans med sina kompisar så får hon säga åt 5-åringen om denne vill gå in på rummet. Ts och sambon kan också lära barnet att 9-åringen får vara ifred på sitt rum. Men om 9-åringen inte är på rummet med sina kompisar får hon finna sig i att 5-åringen är nära dem. De behöver inte leka med henne men om de gör det får inte 9-åringen sedan avfärda henne med att säga de inte får vara ifred för henne.
  • Anonym (min tanke)
    Anonym (Bonusar) skrev 2013-07-24 22:32:26 följande:
    De satt på altanen en stund o sen kom hans dotter in men han "hade tappat matlusten" o åt inte alls. Detta gör att ja får dåligt samvete av nån anledning. Vet inte om de e rätt att ha de men sån e ja. Ja vill att min familj ska va mätta o må bra. Mår min sambo inte bra o visar de genom att inte äta pga tjafs så får ja dåligt samvete. I denna situation tex, borde ja backat o låtit flickan byta till den andra stolen där hennes bror redan satt? De va ju ja som från början sa att flickan skulle sätta sig bredvid min dotter för att hon e kortare än sin bror o stolen hon ville sitta på var lägre än de andra stolarna vilket förmodligen hade resulterat i att hon haft svårt att nå upp ordentligt till bordet o spillt en massa i onödan.
    Precis, du får dåligt samvete, och jag misstänker att det var just din sambos avsikt, att du skulle få dåligt samvete. Om du ursäktar så tycker jag att han betedde sig väldigt barnsligt där.
    Och nej, du skulle inte ha backat om stolen. Det fanns ju ett bra argument varför hon skulle sitta på den stolen. 
  • Fanny b
    Anonym (min tanke) skrev 2013-07-24 23:44:40 följande:
    Precis, du får dåligt samvete, och jag misstänker att det var just din sambos avsikt, att du skulle få dåligt samvete. Om du ursäktar så tycker jag att han betedde sig väldigt barnsligt där.
    Och nej, du skulle inte ha backat om stolen. Det fanns ju ett bra argument varför hon skulle sitta på den stolen. 

Jag tror också ts sambo var ute efter att ge ts dåligt samvete. Dels pga av det som nämns ovan och dels för hans svar på ts fråga om att de inte behöver gå isär om ts dotter lär sig att låta hans dotter vara ifred. För som det verkar är detta ett känslig ämne för både ts och hennes sambo, och att då får höra att bara ena parten i barnens konflikt, ts dotter ska lära sig att låta sambons dotter, kan göra så att ts känner en stor press.
  • Anonym (min tanke)

Har ni bott tillsammans länge? Eller kan man hoppas på att det ska bli lättare när barnen får vänja sig vid varandra och alla liksom har hittat sin plats i familjen?

Men det viktigaste är att tänka bort det där med dina och mina barn och försöka se dem som vanliga syskon. Jag vet att det är lätt att säga men svårt i praktiken, men man får försöka att inte visa precis hur man känner inom sig.
    Det är ju så himla känsligt, och det är naturligt att reagera inombords när någon annan tar ens eget barn i upptuktelse. Det är inte alls bra för 9-åringen att hennes pappa reagerar som han gjorde.

• Anonym (:-o)

Fy tusan vilken barnslig man du verkar ha, TS!

Tycker att det verkar som att han ser sin egen dotter som en oskyldig ängel och att allting är din dotters fel.

Som jag ser det så behöver han få upp ögonen för hur hans flicka beter sig och inse att hon inte är ett oskyldigt offer i det hela (vilken 9-åring är det?) och faktiskt sätta ner sin fot mot henne.

Tycker att ni båda (om ni fortfarande vill satsa på ert förhållande?) i lugn och ro ska diskutera hur ni ska hantera de konflikter som uppstår mellan barnen.

Din dotter ska inte behöva få skulden för allt, hon är fem år (och garanterat inte oskyldig alla gånger, men det är inte flickan som är nio år heller!).

Nio-åringen verkar däremot ha kommit på ett väldigt bra sätt att få sin far att agera precis som hon vill för att hon ska få sin vilja fram.

Som någon ovan skrev så kan ni ju fundera på och diskutera hur ni skulle ha agerat om alla barnen varit era gemensamma och utgå ifrån det.

Du skriver att ni diskuterat skaffa ett gemensamt barn, hur skulle ni agerat då? Tycker han att ni skulle separerat då också över en sådan här sak?

Den som bör ta tag i sig själv här är mannen ifråga; han bör fundera på sitt eget beteende och hur han ska få bukt med _sin_ dotters agerande.

Att börja skrika över vilken stol man ska sitta på eller säga att man ska äta på golvet och därefter springa ut på altanen hade jag inte ens accepterat från min tre-åring. Hade definitivt inte gått ifrån bordet och sprungit efter ungen innan jag ätit eller låtit ungen sitta på en annan stol än den som blivit utsedd heller?

• FrökenKanSjälv

TS,
    Det första jag kommer att tänka på är mina kompisars två hundar. I ett par års tid har de skällt på den yngre hunden för att han på kvällarna har kommit infarande i vardagsrummet och skällt och sprungit runt. Ända tills de av en slump såg hur det gick till ute i hallen (genom en spegel), den äldre hunden petade på den yngre om och om igen tills den yngre fick nog och for in i vardagsrummet för att få stöd hos människorna.

Det låter helt enkelt som att den äldre flickan hos er låter den lilla vara med ibland och inte andra gånger vilket är förvirrande för den yngre flickan. Plus att den äldre vet att så fort hon använder orden "får inte vara ifred" så får hon sympatier medans den yngre får ovett. Den äldre spelar ut er andra mot varandra och får som hon vill.

• Anonym (mammatilltvå)

Det där är ett helt normalt scenario som utspelar sig i varenda hem med fler än ett barn
    Även om de varit era gemensamma barn allihop så finns det alltid rivalitet och svartsjuka, det känns lite som att 9-åringen har varit "pappas flicka" men nu finns det en flicka till, överhuvud taget ett barn till som inte funnits där innan.

Du säger att ni varit ett par i två år och redan förlovade i ett år, det har gått fort!  Nu planerar ni dessutom gemensamma barn, är det verkligen nödvändigt om situationen ser ut som den gör?
    Din sambo verkar ha svårt med att se situationen ur allas synvinkel och försvarar sin dotter och rättfärdigar hennes tjurighet, det är ingen vidare utgångspunkt om ni ska ha gemensamma barn också. Hans barn sedan tidigare kommer fortfarande vara "hans" barn och ni blir inte mer "familj" bara för att ni skaffar ytterligare barn. Finns inte familjekänslan där från början så kvittar det.

Hela den här situationen att sitta på semestern i en hyrd stuga och inte kunna prata med varandra, inte äta ihop och den ena försvinner iväg ut och den andra sitter på altanen och tjurar???
    Ni behöver bygga upp er relation på ömsesidig respekt och  våga prata om hur ni ser på  er familj och hur ni ska jobba på den. En familj är som att driva ett företag, det går med vinst ibland och med förlust ibland men det kräver ett helhjärtat engagemang från alla "anställda" för att gå runt...

• Anonym (Helsyskon)

Hjälp, jag och mina helsyskon bråkade och retade varandra till den grad att vi låg och brottades och slogs, ofta dagligen, undrar hur mina föräldrar skulle löst det egentligen, flyttad isär och särat på oss?
    Jag och mina syskon, en bror och en syster, har världens bästa relation idag, vi är 41, 39 och 34 år nu.

Min 3-åring (flicka), är superkär i min systers son (6 år), han blir jätteirriterad på henne, hon vill sitta bredvid honom, han vill inte, hon vill leka med honom hela tiden, han tycker det är jobbigt, vi umgås mycket tillsammans, så kusinerna är nästan som syskon.
    Vi låter dom reda ut det själva, man får försöka ha överseende med att 6-åringen kan låta väldigt elak, när han säger ifrån, min 3-åring kan vara som ett klistermärke på honom.
    Jag tror inte min3-åring kommer fara illa av att han (6-åringen) ibland vill leka och ibland puttar bort henne och surar.
    Jag och min syster blir inte osams för det, vi ser inte det som "ditt och mitt barn", vi älskar varandras barn också, vi ser dom som syskon som syskonbråkar. Småsyskon kan vara jäkligt irriterande, och storasyskon kan vara jäkligt elaka.
    Det bästa ni kan göra är att försöka förstå att detta är ett normalt beteende hos syskon och INGEN av barnen kommer fara illa av detta. Däremot kommer ni, föräldrar, bli osams, om ni tar parti för era barn.  

• Fanny b
    Anonym (Helsyskon) skrev 2013-07-25 11:22:42 följande:
    Hjälp, jag och mina helsyskon bråkade och retade varandra till den grad att vi låg och brottades och slogs, ofta dagligen, undrar hur mina föräldrar skulle löst det egentligen, flyttad isär och särat på oss?
    Jag och mina syskon, en bror och en syster, har världens bästa relation idag, vi är 41, 39 och 34 år nu.

Min 3-åring (flicka), är superkär i min systers son (6 år), han blir jätteirriterad på henne, hon vill sitta bredvid honom, han vill inte, hon vill leka med honom hela tiden, han tycker det är jobbigt, vi umgås mycket tillsammans, så kusinerna är nästan som syskon.
    Vi låter dom reda ut det själva, man får försöka ha överseende med att 6-åringen kan låta väldigt elak, när han säger ifrån, min 3-åring kan vara som ett klistermärke på honom.
    Jag tror inte min3-åring kommer fara illa av att han (6-åringen) ibland vill leka och ibland puttar bort henne och surar.
    Jag och min syster blir inte osams för det, vi ser inte det som "ditt och mitt barn", vi älskar varandras barn också, vi ser dom som syskon som syskonbråkar. Småsyskon kan vara jäkligt irriterande, och storasyskon kan vara jäkligt elaka.
    Det bästa ni kan göra är att försöka förstå att detta är ett normalt beteende hos syskon och INGEN av barnen kommer fara illa av detta. Däremot kommer ni, föräldrar, bli osams, om ni tar parti för era barn.  

Jag förstår vad du menar men som problemet som jag ser det i ts fall är att hennes dotter ofta får skulden vid konflikter. Det verkar som att ts sambons barn lärt sig att hon kan inkludera ts dotter i leken men när det passar henne är det bara säga: jag får inte vara ifred, för att hon ska få medhåll och ts dotter ska få en tillsägelse.
  • Anonym (Helsyskon)
    Fanny b skrev 2013-07-25 11:26:51 följande:
    Jag förstår vad du menar men som problemet som jag ser det i ts fall är att hennes dotter ofta får skulden vid konflikter. Det verkar som att ts sambons barn lärt sig att hon kan inkludera ts dotter i leken men när det passar henne är det bara säga: jag får inte vara ifred, för att hon ska få medhåll och ts dotter ska få en tillsägelse.
    Du har helt rätt, jag har även sett det hos min systerson, ibland vill hanleka och uppmuntrar min dotter att leka med honom och sen sitter han och beklagar sig för hon lämnar aldrig honom ifred.
    Jag förstår honom, ibland vill han leka och ibland vill han vara ifred, inget konstigt med det.

det som är fel, är att TS sambo, tar sin dotters parti och gör det till ett stort problem, medans TS tar sin dotters parti och tycker synd om henne. 
    Jag tycker man kan lära lilla flickan, att alla inte vill leka jämt. Samt lära stora flickan, att så här är det med småsyskon, dom älskar att få vara med sina äldre syskon.

• Foxtrott

Jag var äldst av fyra syskon och gud så jag bråkade med skitungarna när de inte lät mig vara ifred. Ibland var de förstås helt ok att vara tillsammans med, en liten, liten stund. De, typ, dyrkade ju mig och det är ju alltid trevligt.

Är inte alla barn på det viset? Är sambon din själv ensambarn eller vad kan vara som gör att han verkar så helt bakom flötet när det gäller helt alldaglig dynamik mellan barn som har några års skillnad i ålder? 

• Anonym (bibo)

Mitt tips är familjerådgivning och att vänta med gemensamma barn. Det blir aldrig lättare med fler barm. Sen bråkar syskon oavsett hel, halv eller styvsyskon.

En nioåring är i en känslig ålder. Kallas väl lilla tonåren har jag för mig och en femåring kan som du skriver reta gallfeber på både vuxna och barn. Jag tror att ni måste prata med båda barnen. Men skaffa lite hjälp och tips och red ut det tillsammans.

Kan ni förebygga lite och se när nioåringen börjar tröttna och redan då få undan lilla tjejen genom att locka med något.

Kanske kan ni lära nioåringen hur hon på ett snällt sätt kan säga att hon vill vara ifred eller be er om hjälp istället för att skrika och gråta.

Lycka till!

Svar på tråden Hur F-n ska man göra?? (Långt)