• supercherryblossom

Välja namn som liknar namn man inte gillar?

Sitter och funderar på namn till framtida barn. Finns många fina namn, men det finns ett namn som jag verkligen gillar. Tog ett tag innan jag insåg att det flicknamnet liknar ett pojknamn på en person som betytt något negativt i mitt liv. Vill inte skriva ut vilka namn det är, men kan ta några motsvarande exempel. Tjejnamnet är kortare och killnamnet längre. 

Skulle ni kunna döpa en dotter till Emmie om namnet Emilio var negativt laddat för er?
    Mika ...Mikael?
    Christa...Christoffer?
    Rut....Rutger?

Ja, ni fattar. Alltså det är så himla synd för jag gillar verkligen det här flicknamnet, och egentlige tänker jag inte speciellt ofta på personen som är negativ, men ändå... Nu har jag börjat störa mig på det och är rädd att det kanske ändå förstör flicknamnet. Vad tror ni? Vad skulle ni göra? 

• Svar på tråden Välja namn som liknar namn man inte gillar?
  • Indianica

Jag tror det kommer att gå över. Jag skulle välja det ändå. Det är en hang up du inte kommer ha tid med när barnet har kommit och den försvinner, det är vad jag tror Drömmer

• fluu

Jag har gjort det. Min heter Liv och jag avskyr namnet Livia. Även om jag inser att namnen är väldigt lika så känns det ändå inte så eftersom jag tycker att Liv är så mycket finare och bättre och har en fin association till namnet även om man bortser från dotra.

När barnet kommer är det ju henne du kommer förknippa med namnet och det blir en starkt positiv association.

Jag har faktiskt döpt till namn som jag till och med tycker är fula. Elisabet - som jag bara tycker är så fult och många jobbiga tanter heter(dock kallas de Bettan...),men dotterns farmor heter det och henne tycker jag om och vill ha med i dotterns namn.
    Dottern heter även Julia,ännu ett namn jag egentligen inte gillar och kände en jobbig människa som hette så,men så heter också min döda syster och det har varit självklart sedan jag var liten att min första dotter ska bli uppkallad efter min syster.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • malina89

Mitt absolut värsta flicknamn är Linn, tycker de är hårt låter avhugget och bara är riktigt fult. Min dotter heter Linnea namnen är ju faktiskt ganska lika måste jag erkänna men Linnea har en helt annan klang. De är mjukt, blommigt och de vackraste namnet jag vet :)

• Mint

Jag har negativa associationer till namnet Isabella. Jag har känt en vidrig person som hette så.
    Däremot gillar jag varianter av det namnet; särskilt Isabel, men också Bella,  och Isa är alla fina namn tycker jag!

• FemmeM

Min dotter heter Meja, trots att jag absolut inte gillar namnet Maja.
    Gillade du namnet innan du kom på att det liknar ett annat namn som du inte gillar så kvarstår ju fakta, att du gillar namnet. Det är ju det enda som spelar roll ;)

Svar på tråden Välja namn som liknar namn man inte gillar?