• Klara08

Galna kvällar

Min dotter har lätt att sova på dagarna. Hon somnar gärna i vagnen när vi är ute och går, men kan även somna helt själv när hon ligger i sitt babynest som ligger i soffan. Däremot så har vi världens problem på kvällarna. Hon kommer inte alls till ro utan skriker sig mer eller mindre till sömns. Det känns inte alls roligt att det är såhär och när hon skriker så som hon gör, gör det ont i mitt mammahjärta. Finns det någon som har en ide eller tips på vad vi kan göra för att slippa detta?

• Svar på tråden Galna kvällar
  • Litenbåt

Hur gammal är hon? Sover hon för mycket på dagen, eller för lite? Är hon övertrött på kvällen? Sova tidigare?

• Klara08
    Litenbåt skrev 2013-07-25 21:39:03 följande:
    Hur gammal är hon? Sover hon för mycket på dagen, eller för lite? Är hon övertrött på kvällen? Sova tidigare?
    Hon är bara drygt 5 veckor så hon är färsk än. Har försökt "sova" mindre på dagarna men det blir samma i alla fall. Idag lyckades vi få henne att somna kl 20 utan skrik...hoppas på att somna tidigare kan vara svaret.
  • skogsvitter

Oj hon är ju bara precis nyfödd! Ammar du? Om så, vad händer om du ger henne bröstet när hon skriker och blir orolig? Oftast brukar det underlätta enormt på kvällarna, i synnerhet när de är nyfödda och kan behöva amma lite extra för att få upp produktionen i perioder.

• Natulcien

Oj, med en sån liten är det bara dumt att försöka stryra kvällarna genom att låta henne "sova mindre" på dagarna. Slappna av och följ hennes sömnrytm bara, så reder det ut sig med tiden.
    Låt henne vara med er tills ni lägger er, i famnen, eller vid bröstet, och försök inte lägga henne någon bestämd tid.

• Klara08

Tack för svaren. Senaste kvällarna har varit betydligt lugnare. När hon har blivit grinig och vad vi tror är trött så har hon och jag gått in i sovrummet och lagt oss i sängen. Där har hon fått mat, amning, och efter det har vi legat kvar och hon har somnat. Vi har även lyckats få henne att sova i sitt babynest på landet efter amningen. Hoppas det fortsätter, hon behöver ju sova både dagtid och på natten!

• mammalovis

Med små bebisar är det inte alltid lätt att veta vad de vill. När blöjan är nybytt, de precis har ammat och får närhet och ändå skriker är det lätt att bli frustrerad. För vår del kan tösen behöva hjälp att somna i bärselen genom att man både bär, gungar och klappar henne i rumpan samtidigt. Sedan när hon väl somnat ordentligt har det gått att lägga ner henne sovandes och om man har tur så vaknar hon inte så fort igen. Nu gör vi som du och söver i sängen både för natten och på dagen när storasyster ska sova middag.

Sedan kan det hänga ihop med ett utvecklingssprång att de är mer gnälliga och svårare att komma till ro. Sök på utvecklingssprång så vet du vad jag menar. 

• Klara08
    mammalovis skrev 2013-07-28 17:11:33 följande:
    Med små bebisar är det inte alltid lätt att veta vad de vill. När blöjan är nybytt, de precis har ammat och får närhet och ändå skriker är det lätt att bli frustrerad. För vår del kan tösen behöva hjälp att somna i bärselen genom att man både bär, gungar och klappar henne i rumpan samtidigt. Sedan när hon väl somnat ordentligt har det gått att lägga ner henne sovandes och om man har tur så vaknar hon inte så fort igen. Nu gör vi som du och söver i sängen både för natten och på dagen när storasyster ska sova middag.

Sedan kan det hänga ihop med ett utvecklingssprång att de är mer gnälliga och svårare att komma till ro. Sök på utvecklingssprång så vet du vad jag menar. 
    Det är väldigt skönt att höra att andra har samma problem som jag. Det är så svårt att veta vad skriken betyder ibland och det är jobbigt att inte kunna göra något åt saken. Men det brukar ge med sig...nu ligger hon i sitt babynest och sover efter en lite gnällig men helt okej kväll!
  • mammalovis

Bebisar är svåra att förstå och tyvärr ingår det ingen bruksanvisning. Du kommer märka många gånger att du tror att nu VET du vad bebisen har för rutiner och vad olika skrik betyder för att dagen efter få världen upp-och-nervänd genom att bebisen ändrar rutiner eller att ljuden låter lite annorlunda. Så räkna med att det tar tid att lära känna sin bebis. Sedan gäller det ju bara att kolla/byta blöjan, amma, ge närhet, söva, prata med, hjälpa bebisen att rapa o s v. Lilla damen här skriker i samband med hunger, rapar, pruttar, kräks, när hon ska somna, när hon vill komma upp mm, så det är ett evigt problemlösande. Samtidigt är jag glad för att hon hörs och äter bra då 3 veckor yngre  kusinen bara sover på dagarna och de får tvinga henne att vakna för amning och tillägg.

Svar på tråden Galna kvällar