• TjockTjinona

Vilken bärsele ska man välja?

Andra barnet är en vecka gammalt och jag måste köpa bärsele om det ska bli något gjort här hemma. Äldsta barnet är 21 månader och behöver också sin mamma. Bärselen kommer att användas hemma när jag t.ex. ska fixa frukost eller ska ner till tvättstugan. Tänker mig också att jag kan använda den när jag är med äldsta barnet på lekplatsen. Bärselen ska alltså endast användas till det minsta barnet och jag tror inte att jag kommer att använda den mer än ett halvår.

Bärselen MÅSTE vara ergonomisk. Jag hade en BabyBjörn original till äldsta barnet, men fick bara ont i ryggen när jag använde den. Har kikat lite på Ergobaby, BabyBjörn One och Beco. Har ni några råd att komma med? Tänker också att det kan bli jäkligt varmt att använda bärsele mitt i högsommaren. Tror ni att någon av dem blir alldeles för varm?

• Svar på tråden Vilken bärsele ska man välja?
  • krokus

Manduca är jättebra! Superlätt och snabb att sätta på sig, och det är lätt att få (vår) bebis att trivas i den. 

Vi har en trikåsjal också men har slutat anv'ända den helt för att det är för omständigt att ta på sjalen. Jag har bebisen i och ur ganska mycket, hon sitter kortare stunder mest och då är det för meckigt med sjalen. Dessutom är den galet varm.

Manducan kan du också använda länge, jag hade den till min ettåring när han var mammig, då fick han sitta på höften. Annars skulle det aldrig gått att göra något vettigt.  

• krokus

Manduca har spädbarnsinlägg som medföljer, och det är i enkelt tyg så det blir inte så mycket varmare. 

• anna tuva

Jag hade sjal början. Nu har jag en ergo, han är 3 månader. Den är livet för mig. Jag kan tänka att jag kommer nog bära längre än 6 mån. Därför köpte jag en jag kan använda länge.

• MrsC74

Beco gemini kan du ju använda länge oxå.
    Vi slutade nu för hon vägrar. Hon är 15 månader. Men den hade gått att använda ännu längre om man vill. Så skönt att slippa inlägget oxå :)

• jennyz

Beco gemini verkar vara populärt hos er? Har kollat på den på nätet, verkar bra, även bra att bebisen kan vara framåtvänd, hon tycker det är mest spännande... :) vår dotter är 4,5 mån, jag har en bärsjal men tycker det är för bökigt!!! Denna bärsele ska i alla fall vara ergonomisk för bebisen vad jag kan läsa mig till!!!

• Flickan och kråkan
    jennyz skrev 2013-12-15 18:30:30 följande:
    Beco gemini verkar vara populärt hos er? Har kollat på den på nätet, verkar bra, även bra att bebisen kan vara framåtvänd, hon tycker det är mest spännande... :) vår dotter är 4,5 mån, jag har en bärsjal men tycker det är för bökigt!!! Denna bärsele ska i alla fall vara ergonomisk för bebisen vad jag kan läsa mig till!!!
    Till ett så "gammalt" barn hade jag inte valt en beco gemini. Fördelen med den tycker jag framför allt är att man slipper spädbarnsinlägg till nyfödd, men din dotter har ju passerat den tiden då det behövs. Jag hade satsat på en bärsele som passar större barn bättre - fungerar längre och avlastar bättre.
  • jennyz

Det jag tyckte var bra med den är att man kan bära henne framåt också, hon vill helst det... Dessutom är hon väldigt liten, väger bara 4,8kg nu eftersom hon föddes för tidigt, men det är klart hon är väl ganska stadig i nacke och så... Det står ju att man kan använda den upp till 16kg, stämmer det dåligt? Min andra dotter väger det nu, hon är fyra år...har rött små barn kanske... ;)

• Flickan och kråkan
    jennyz skrev 2013-12-16 00:50:34 följande:
    Det jag tyckte var bra med den är att man kan bära henne framåt också, hon vill helst det... Dessutom är hon väldigt liten, väger bara 4,8kg nu eftersom hon föddes för tidigt, men det är klart hon är väl ganska stadig i nacke och så... Det står ju att man kan använda den upp till 16kg, stämmer det dåligt? Min andra dotter väger det nu, hon är fyra år...har rött små barn kanske... ;)
    Det är absolut en bra bärsele. Det jag tänker på mest är att de ergonomiska bärselarna har lite olika för- respektive nackdelar. Vissa passar bättre till de riktigt små barnen, medan andra passar lite större barn bättre (rejälare höftbälte/avlastarbälte, kraftigare axelremmar, bredare sittyta etc.). Jag har flera bärselar som har samma maxvikt, men som ändå avlastar helt olika. Jag har burit alla tre på heltid och har faktiskt aldrig saknat möjligheten att bära framåt. I många kan man bära på höften och i alla på ryggen. Du bor inte så att du kan testa lite olika modeller?
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-16 09:12:09 följande:
    Det är absolut en bra bärsele. Det jag tänker på mest är att de ergonomiska bärselarna har lite olika för- respektive nackdelar. Vissa passar bättre till de riktigt små barnen, medan andra passar lite större barn bättre (rejälare höftbälte/avlastarbälte, kraftigare axelremmar, bredare sittyta etc.). Jag har flera bärselar som har samma maxvikt, men som ändå avlastar helt olika. Jag har burit alla tre på heltid och har faktiskt aldrig saknat möjligheten att bära framåt. I många kan man bära på höften och i alla på ryggen. Du bor inte så att du kan testa lite olika modeller?
    Jag har också rätt små barn. Har haft två barn som legat strax under 17 kilo i den ålder.
  • jennyz

Jag vet inte om det finns några urval här, bor i Umeå, känns som att det säljs mest BB här och en sån vill jag inte ha... Tror att jag provat en gemini trots allt, jag bar inte storasyster så mycket när hon blev äldre det är väl ett år ung som är aktuellt... Hon är inte ofta nöjd när jag bär henne så hon inte ser allt, men hon kanske skulle tycka annorlunda i en bärsele.

• Flickan och kråkan
    jennyz skrev 2013-12-16 14:33:37 följande:
    Jag vet inte om det finns några urval här, bor i Umeå, känns som att det säljs mest BB här och en sån vill jag inte ha... Tror att jag provat en gemini trots allt, jag bar inte storasyster så mycket när hon blev äldre det är väl ett år ung som är aktuellt... Hon är inte ofta nöjd när jag bär henne så hon inte ser allt, men hon kanske skulle tycka annorlunda i en bärsele.
    Svårt att säga. Ja, ska du bara bära i ett år så klarar du dig säkert med geminin om du inte bär jättemycket heller och har små lätta barn . Det är inte helt lätt det där med att välja bärsele. Barnet sitter liksom lika bra/ergonomiskt i alla de ergonomiska  bärselarna men de sitter olika på olika bärare och så har de olika detaljer som kan göra rätt stor skillnad - höjden och bredden på panelen exempelvis. Märker du att du och hon älskar att bära/bäras så är det ju bara att skaffa en med kraftigare höftbälte och större panel lite senare .
  • jennyz

Ja får kanske tänka så... :) såg att den var bra för lite "kraftigare" folk, så det kanske passar mig efter gravidkilon av två barn som inte är borta! :)
    Tack för bra tips!!!

• Gaytjej
    TjockTjinona skrev 2013-07-25 22:51:02 följande:
    Jag tänkte att det kanske är krångligt att knyta bärjsal. Jag har aldrig testat. Jag vill gärna kunna ta upp barnet om hon t.ex. vaknar när vi är på lekplatsen och snabbt och lätt kunna sätta henne i sjalen/selen. Men det är väl en vanesak antar jag... Vilken sjal rekommenderar ni för en nybörjare?
    På din behovsbeskrivning så låter det definitivt som det är en trikåsjal du skulle ha!

Jag hade en trikåsjal till barn nr 2 och jag har den att tacka för mycket när det gäller hur smidigt det ändå var att vara själv såpass mycket som jag var med en nyföding + en 2-åring! Upp till 6 månader så föredrog jag alltid sjalen framför min ergonomiska sele. Vissa dagar kunde jag ha sjalen på mig hela dagen (den känns bara som en extra tröja) för att snabbt kunna stoppa i och ur när behov uppstod. Att kunna ha bebis lugn och nöjd samtidigt som man hade händerna fria till storebror var en väldig befrielse, även att såga, mocka, gå på föreläsning och restaurang som vilken människa som helst :)

Sjalen är mjuk och skön för både bärare och barn, inga spännen eller kanter som ligger emot någonstans. Man kan ha den på sig utan att barnet är i den, det känns bara som en extra tröja. Det är lätt att knyta, lätt ta i och ur barnet och det är lätt att justera sjalen så man får den precis som man vill ha den - det tar några gånger och sedan får man in snitsen (detta sagt av en som t ex aldrig kan lära sig några moves på Friskis).

Jag hade en Mindimus trikåsjal och jag gillade den även om  jag bar över sommaren och den till hör de lite varmare trikåsjalarna. Är man varm av sig så finns t ex Aldoria Bambu Soft som ska vara lite luftigare.

När det gäller ergonomiska selar så har jag en ErgoBaby (helt OK, lite trist design och bökigt babyinlägg som jag aldrig använde), en riktigt billig ErgoBaby-kopia (även den helt OK men lite sladdrigare än originalet och förmodligen inte miljövänlig eller framtagen under bra arbetsförhållande) samt en Beco Butterfly 2.0 (snygg, men lite trasslig att använda, bra om man är ovan vid att få upp på ryggen). Har även en Babybjörn Active och den rekommenderar jag inte, tung för axlarna trots plattan och bebisen sitter rakt och oergonomiskt.
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Flickan och kråkan
    Gaytjej skrev 2013-12-16 22:37:39 följande:
    På din behovsbeskrivning så låter det definitivt som det är en trikåsjal du skulle ha!

Jag hade en trikåsjal till barn nr 2 och jag har den att tacka för mycket när det gäller hur smidigt det ändå var att vara själv såpass mycket som jag var med en nyföding + en 2-åring! Upp till 6 månader så föredrog jag alltid sjalen framför min ergonomiska sele. Vissa dagar kunde jag ha sjalen på mig hela dagen (den känns bara som en extra tröja) för att snabbt kunna stoppa i och ur när behov uppstod. Att kunna ha bebis lugn och nöjd samtidigt som man hade händerna fria till storebror var en väldig befrielse, även att såga, mocka, gå på föreläsning och restaurang som vilken människa som helst :)

Sjalen är mjuk och skön för både bärare och barn, inga spännen eller kanter som ligger emot någonstans. Man kan ha den på sig utan att barnet är i den, det känns bara som en extra tröja. Det är lätt att knyta, lätt ta i och ur barnet och det är lätt att justera sjalen så man får den precis som man vill ha den - det tar några gånger och sedan får man in snitsen (detta sagt av en som t ex aldrig kan lära sig några moves på Friskis).

Jag hade en Mindimus trikåsjal och jag gillade den även om  jag bar över sommaren och den till hör de lite varmare trikåsjalarna. Är man varm av sig så finns t ex Aldoria Bambu Soft som ska vara lite luftigare.

När det gäller ergonomiska selar så har jag en ErgoBaby (helt OK, lite trist design och bökigt babyinlägg som jag aldrig använde), en riktigt billig ErgoBaby-kopia (även den helt OK men lite sladdrigare än originalet och förmodligen inte miljövänlig eller framtagen under bra arbetsförhållande) samt en Beco Butterfly 2.0 (snygg, men lite trasslig att använda, bra om man är ovan vid att få upp på ryggen). Har även en Babybjörn Active och den rekommenderar jag inte, tung för axlarna trots plattan och bebisen sitter rakt och oergonomiskt.
    Aldorian är oerhört gosig och sval, men den är också svajig. Bärvänner jag har har gått över till något stabilare och tyckt att den gjort sitt redan runt 2 månader. Beror lite på vilken ekonomi man har och om man tänker sig ha många sjalar. Sino och Mam:eco är stadigare (mam:eco är nog den stadigast trikåsjalen) och även svala. MaM eco är tjockare, men hampan gör den ändå rätt sval.
  • lukrecja7

Jag testade ergobaby- nej den är för krångligt , k-tan den har olika storlekar- ursh ursh .....

Jag rekommenderar BabaSling - som är det enkla bärselet, med upp till fem bärpositioner och två amningspositioner. Lätt att bytta position utan att behöva ta ur barnet eller knäppa upp selet. Se hur den fungerar 
    " rel="nofollow nofollow" target="_blank">

köpte själv och den älskar jag eftersom den är så enkel! dessutom passar den till alla i min familj.  

• lukrecja7

Jag testade ergobaby- nej den är för krångligt , k-tan den har olika storlekar- ursh ursh 
    Rekommenderar BabaSling den är  enkel  bärselet, med upp til fem bärpositioner och två amningspositioner. Lätt att bytta  positioner utan att behöva ta ur barnet eller knäppa upp selet. Se hur den fungerar

" rel="nofollow nofollow" target="_blank">

• Flickan och kråkan
    lukrecja7 skrev 2014-01-28 16:32:51 följande:
    Jag testade ergobaby- nej den är för krångligt , k-tan den har olika storlekar- ursh ursh 
    Rekommenderar BabaSling den är  enkel  bärselet, med upp til fem bärpositioner och två amningspositioner. Lätt att bytta  positioner utan att behöva ta ur barnet eller knäppa upp selet. Se hur den fungerar

" rel="nofollow" target="_blank">

Men då skaffar man väl sig en vanlig ringsjal? Den går ju att justera på ett helt annat sätt men samma funktion.
Svar på tråden Vilken bärsele ska man välja?