TjockTjinona skrev 2013-07-25 22:51:02 följande:
Jag tänkte att det kanske är krångligt att knyta bärjsal. Jag har aldrig testat. Jag vill gärna kunna ta upp barnet om hon t.ex. vaknar när vi är på lekplatsen och snabbt och lätt kunna sätta henne i sjalen/selen. Men det är väl en vanesak antar jag... Vilken sjal rekommenderar ni för en nybörjare?
På din behovsbeskrivning så låter det definitivt som det är en trikåsjal du skulle ha!
Jag hade en trikåsjal till barn nr 2 och jag har den att tacka för mycket när det gäller hur smidigt det ändå var att vara själv såpass mycket som jag var med en nyföding + en 2-åring! Upp till 6 månader så föredrog jag alltid sjalen framför min ergonomiska sele. Vissa dagar kunde jag ha sjalen på mig hela dagen (den känns bara som en extra tröja) för att snabbt kunna stoppa i och ur när behov uppstod. Att kunna ha bebis lugn och nöjd samtidigt som man hade händerna fria till storebror var en väldig befrielse, även att såga, mocka, gå på föreläsning och restaurang som vilken människa som helst :)
Sjalen är mjuk och skön för både bärare och barn, inga spännen eller kanter som ligger emot någonstans. Man kan ha den på sig utan att barnet är i den, det känns bara som en extra tröja. Det är lätt att knyta, lätt ta i och ur barnet och det är lätt att justera sjalen så man får den precis som man vill ha den - det tar några gånger och sedan får man in snitsen (detta sagt av en som t ex aldrig kan lära sig några moves på Friskis).
Jag hade en Mindimus trikåsjal och jag gillade den även om jag bar över sommaren och den till hör de lite varmare trikåsjalarna. Är man varm av sig så finns t ex Aldoria Bambu Soft som ska vara lite luftigare.
När det gäller ergonomiska selar så har jag en ErgoBaby (helt OK, lite trist design och bökigt babyinlägg som jag aldrig använde), en riktigt billig ErgoBaby-kopia (även den helt OK men lite sladdrigare än originalet och förmodligen inte miljövänlig eller framtagen under bra arbetsförhållande) samt en Beco Butterfly 2.0 (snygg, men lite trasslig att använda, bra om man är ovan vid att få upp på ryggen). Har även en Babybjörn Active och den rekommenderar jag inte, tung för axlarna trots plattan och bebisen sitter rakt och oergonomiskt.