• tikki masala

Få 7åring att sluta säga dumma/knäppa mamma?

Min dotter snart 7 år säger i varannan mening att jag är dum eller knäpp eller en bajskorv. Hur får jag henne att sluta? Jag blir galen snart!
    Era allra bästa tips tack! 

• Svar på tråden Få 7åring att sluta säga dumma/knäppa mamma?
  • Queenie70

Sluta vara en dum bajskorv då. Grejen är väl inte att få henne att sluta säga det, utan att få henne att sluta tycka det, ta reda på varför.

• tikki masala

Well lite svårt när allt jag säger eller gör så är jag en dum knäpp bajskorv. Även om jag inte är en dum knäpp bajskorv.   Ska jag inte få lov att säga att
    Nej lilla gumman du får inte äta mer choklad nu när du redan har ätit två hela chokladkakor.
    Svar
    dumma mamma bajskorv mamma du e knäpp i huvet. Du e den dummaste mamman i världen.
    Vi börjar prata om nåt annat och jag vänder bort blicken snabbt för att kolla på nåt
    Dumma mamma dumma bajskorvmamma knäpp i huvet osv.
    Allt jag råkar göra eller inte göra så har jag blivit en dum bajskorvsmamma. Och det är inte bara jag utan hon säger till ALLA att de är dumma eller knäppa bajsiga osv. Inte roligt att höra HELA tiden.

• Tow2Mater

Ignorera. Och servera henne en "bajskorv" till middag (typ italiensk chorizo) och påpeka det eftersom hon tycker så mycket om det ;)
    Sen sägre du med glimten i ogat "nu du min lilla dumma knäppa bajskorv är det dags for ett bad"... (t ex)

• annak81

Min dotter ä lika gammal o höll pp så för ett tag sen. Berätta varje gång hon säger så att du intr accepterar det. Hur du känner när hon säger så, det är inte ok o såra nån. Slutar hon intr blir det konsekvenser! Vilka väljer du själv:)

• tikki masala
    Tow2Mater skrev 2013-07-26 04:28:31 följande:
    Ignorera. Och servera henne en "bajskorv" till middag (typ italiensk chorizo) och påpeka det eftersom hon tycker så mycket om det ;)
    Sen sägre du med glimten i ogat "nu du min lilla dumma knäppa bajskorv är det dags for ett bad"... (t ex)
    Har jag provat och då blir hon bara super arg och undrar varför jag kallar henne för det, talar då om för henne att hon jämt kallar mig för det och jag tycker att jag också kunde säga bajskorv åt henne (med glad röst då) Men det har ite funkat.
  • tikki masala
    annak81 skrev 2013-07-26 05:49:02 följande:
    Min dotter ä lika gammal o höll pp så för ett tag sen. Berätta varje gång hon säger så att du intr accepterar det. Hur du känner när hon säger så, det är inte ok o såra nån. Slutar hon intr blir det konsekvenser! Vilka väljer du själv:)
    Jag har också sagt (i princip varje gång) att det är inte snällt att säga så jag blir ledsen, min man blir ledsen, kompisarna blir ledsna men det funkar bara inte. Hon fortsätter säga det hela tiden...
  • tikki masala
    LillaMyn skrev 2013-07-26 09:36:38 följande:
    Vad ger du henne för konsekvenser när hon beter sig så?
    Ett tag så fick hon gå till sitt rum varje gång  hon sa det. Men bättrades inte.
    Sen så har vi provat att ta bort tv spelet om hon säger så. funkar inte
    Vi har provat mycket men inte lyckats.  Nåt annat tips?
    Har tänkt att jag skulle ge henne en belöning istället varje dag om hon låter bli att säga det. Typ att hon ska samla på kulor som hon kan lösa in mot nåt roligt i slutändan. Kan det vara bra?
    Men det lär ju ändå inte funka, så mycket som hon säger det kommer det nog av bara reflexen...
  • sextiotalist

Då svarade jag "jag älskar dig också", eller så har jag sagt att "ja, du tycker jag är dum, men det spelar ingen roll, för är jag dum för att jag har sagt det, så får jag väl vara det då"
    Dvs man tar bort udden ur det.  

• LeaveMeAlone

Var en dum mamma tills hon slutar. Dvs efter att hon sagt det första gången på dagen så går du i strejk på "snälla" saker som att hjälpa till att dra upp jackan, packa hennes väska, skära osten eller vad hon nu ber om. Så fort hon frågar dig om något så säger du bara "Nej jag är ju en dum bajskorvsmamma och dumma bajskorvsmammor hjälper inte sina barn med jackan" osv. 

Körde den i några dagar med min son när han höll på likadant i 6-7 års åldern. Han tröttnade ganska fort på mitt envisa "dumma mamma"- beteende och lovade att sluta säga så. Numera (9 år) räcker det med att jag ger honom en blick om han skulle råka nämna något ens liknande så ber han om ursäkt och slutar. Dock väldigt sällsynt numera att jag är dumma mamma.

• annak81

Kom på att min dotter hade en period då hon var 2 1/2 med o kallade mig bajsmamma. Hon hatade o bli schamponerad o i badet sa hon bajsmamma! Jag sa att säger du så en gång till tvättar jag håret på dig o min efter blev hon schamponerad! Sen skulle hon säga d igen men kom bara till bajs innan hon kom på sig, tittade på mig o kom fram till att hon inte våga säga d igen. Kanske handlar om rätt konsekvens;)

Svar på tråden Få 7åring att sluta säga dumma/knäppa mamma?