• blåbär02

Måste man ge välling?

Vår lilla varkna varje natt och äter 150ml innan han somnar om.
    Han vaknar mellan 4-5.30 någongång. 

Tänkte nu när han är 6 månader att han kanske sover hela natten
    om han får välling istället innan läggdags, men icke.
    Han vaknade som en klocka ändå, och ville ha mat.

Funderar då om vi kan strunta i välling nu och ge ersättning som vanligt ett tag till
    istället? för visst måste man inte ge välling!? =S

Någon som har tips för att sova hela natten förrästen?

• Svar på tråden Måste man ge välling?
  • skogsvitter

Nej man måste inte ge välling. Det är i själva verket ett sämre alternativ än ersättning och bröstmjölk! Angående nattmat så är många bebisar fortfarande i behov av att äta något mål på natten och det är vanligt ända upp till åtminstone 9-10 månader! Det är ju bara något hittepå från Sverige att bebisar plötsligt inte behöver mat på nätterna efter 4-6 månader. I andra länder förekommer helt andra rekommendationer, tex att inte försöka vänja av några nattmål förrän de är åtminstone 9 månader.

• blåbär02
    Milagros skrev 2013-07-25 23:16:35 följande:
    Vi gav gröt på kvällen istället och när dottern vaknade på natten så vaggade vi henne till sömns igen utan mat. Gjorde så ca 1 vecka sedan sov hon över det målet och åt inget på natten samt sov hela natten. Hon var nog ca 6 månader då.

ÅH?! Tack för tipset, ska testa det inatt ;)
  • blåbär02
    skogsvitter skrev 2013-07-26 08:32:23 följande:
    Nej man måste inte ge välling. Det är i själva verket ett sämre alternativ än ersättning och bröstmjölk! Angående nattmat så är många bebisar fortfarande i behov av att äta något mål på natten och det är vanligt ända upp till åtminstone 9-10 månader! Det är ju bara något hittepå från Sverige att bebisar plötsligt inte behöver mat på nätterna efter 4-6 månader. I andra länder förekommer helt andra rekommendationer, tex att inte försöka vänja av några nattmål förrän de är åtminstone 9 månader.

Min sambos syster bor i Tyskland och hennes son sover hela nätter igenom (i eget rum) och har gjort det från start. Inget nattmål.
    Där rekommenderar dom att dom ska ha eget rum från start, inte samsova och inte ge mat på natten.
    Sen börjar dom med smakportioner där vid 3 mån.

Själv skulle jag inte kunna slappna av om han inte låg i vårt rum, och sova och vakna brevid honom skulle jag inte vilja missa, så jag skulle absolut inte göra som dom gör där, men nattmaten skulle jag vilja slippa ;)
    Men vill han ha mat, så behöver han ju det och då får han såklart det, det går ju bra. Han somnar ju 9/10 ggr om på en gång och sover ett par timmar till, men kanske vill han bara ha tröst och närhet?

Vi får se helt enkelt, men välling hoppar vi nog nu! =)

tack för ditt svar =)         
  • Humla85

Vi lyckades vänja av nattmålet genom att ge ersättning en gång till sent på kvällen, då blev han mätt till ca 6 på morgonen. Efter några veckor började han dricka mindre vid det sena nattmålet och vi kunde skippa det helt. Men då var han lite större, ca 8-9 månader.

• Mli 014

1.an samsov och fick bröst länge, han vaknade mycket om natten och gör det fortfarande. nu har vi större bostad så 2.an sover på eget rum och det hjälper jättemycket!
    han sover igenom hela nätter redan och är 4 mdr 

• skogsvitter
    blåbär02 skrev 2013-07-26 10:31:03 följande:

Min sambos syster bor i Tyskland och hennes son sover hela nätter igenom (i eget rum) och har gjort det från start. Inget nattmål.
    Där rekommenderar dom att dom ska ha eget rum från start, inte samsova och inte ge mat på natten.
    Sen börjar dom med smakportioner där vid 3 mån.

Själv skulle jag inte kunna slappna av om han inte låg i vårt rum, och sova och vakna brevid honom skulle jag inte vilja missa, så jag skulle absolut inte göra som dom gör där, men nattmaten skulle jag vilja slippa ;)
    Men vill han ha mat, så behöver han ju det och då får han såklart det, det går ju bra. Han somnar ju 9/10 ggr om på en gång och sover ett par timmar till, men kanske vill han bara ha tröst och närhet?

Vi får se helt enkelt, men välling hoppar vi nog nu! =)

tack för ditt svar =)         
    Det är ju bara ett barn du refererar till, klart att det förekommer barn som sover hela nätter från födseln (och inte ens vaknar för att äta) men det är extremt ovanligt och kan medföra risker, det är i så fall viktigt att hålla koll på att bebisen inte är slö eller tappar i vikt. Låter dock helt fruktansvärt att barnhälsovården rekommenderar att svälta nyfödda barn nattetid, det är ju sedan länge vetenskapligt fastställt att de flesta nyfödda behöver mat regelbundet dygnet runt för att de inte ska riskera att drabbas av lågt blodsocker (hypoglykemi) vilket i värsta fall faktiskt kan leda till koma...

Om han bara vill ha tröst och närhet så skulle han väl först det första inte äta så mycket, och för det andra skulle det ju funka även utan flaskan?
  • blåbär02
    Humla85 skrev 2013-07-26 10:35:49 följande:
    Vi lyckades vänja av nattmålet genom att ge ersättning en gång till sent på kvällen, då blev han mätt till ca 6 på morgonen. Efter några veckor började han dricka mindre vid det sena nattmålet och vi kunde skippa det helt. Men då var han lite större, ca 8-9 månader.

Han sov hela nätter när vi nattade senare förr. Men då var ju sömnen lite rubbad, sådär i början. Man sov när det gick liksom.
    Men vi vill gärna ha lite rutiner och han lägger sig senast 21.
    Är han vaken längre blir han väldigt gnällig, han vill lägga sig då!

Men det är som sagt inte hela världen att mata på natten, men det skulle ju vara gött med en hel natts sömn ;)

Vi får se hur det blir, ska testa att bara vagga honom inatt så får vi se om det är närheten han vill ha.

=)      

• blåbär02
    skogsvitter skrev 2013-07-26 10:43:10 följande:
    Det är ju bara ett barn du refererar till, klart att det förekommer barn som sover hela nätter från födseln (och inte ens vaknar för att äta) men det är extremt ovanligt och kan medföra risker, det är i så fall viktigt att hålla koll på att bebisen inte är slö eller tappar i vikt. Låter dock helt fruktansvärt att barnhälsovården rekommenderar att svälta nyfödda barn nattetid, det är ju sedan länge vetenskapligt fastställt att de flesta nyfödda behöver mat regelbundet dygnet runt för att de inte ska riskera att drabbas av lågt blodsocker (hypoglykemi) vilket i värsta fall faktiskt kan leda till koma...

Om han bara vill ha tröst och närhet så skulle han väl först det första inte äta så mycket, och för det andra skulle det ju funka även utan flaskan?

Jo, visst är det bara min sons kusin jag kan tala för nu, men tydligen så gör alla (nästan) så i tyskland med bebisarna.
    tycker också att det är galet att "svälta" barnen nattetid, jag menar är bebisen hungrig, så ger man mat.

Men där har dom också kvar "mata var fjärde timme" och det håller svägerskan exakt. Är det tjugo minuter kvar, ja då är det tjugo minuter kvar till maten.
    Vi ger när sonen är hungrig.

Jag ska testa i natt att vagga lite, men jag tror att han vill ha mat, men vi får se =)      
  • Apopan

Vi har aldrig gett välling då vår knodd ratade/ratar det. Var det äckligaste han hade smakat och vi har försökt i över ett år nu då och då, men icke. Så det är klart ungen klarar sig. Ersättning är för övrigt bättre, så fortsätt med det ett bra tag till.

Vi brukade proppa i vår lille en banan innan läggdags (tillsammans med bröstmjölken) för att han skulle hålla sig mätt under natten. Det fungerar oftast rätt bra. Kan kanske vara värt att prova (men med ersättning då). Ge det han tycker minst om av de två först... Skall iofs tilläggas att min son aldrig sovit en hel natt igenom ändå. Finns ju andra anledningar till att vakna upp än hunger :)

• keron

Välling är verkligen inte livsnödvändigt för bebisar och småbarn, även om många tycks ha den inställningen. Känner själv många som har det.

Våra fyra barn har aldrig druckit välling och nog har de vuxit bra ändå Ingen av dem har dock sovit hela nätter före 1 års ålder och jag känner ingen vars barn sovit hela nätter vid 6 månader. Så att sååå himla vanligt är det inte :P Jag tror absolut att många barn fortfarande faktiskt behöver sina nattmål, även efter 6 månadersdagen.

• skogsvitter
    blåbär02 skrev 2013-07-26 10:47:02 följande:

Jo, visst är det bara min sons kusin jag kan tala för nu, men tydligen så gör alla (nästan) så i tyskland med bebisarna.
    tycker också att det är galet att "svälta" barnen nattetid, jag menar är bebisen hungrig, så ger man mat.

Men där har dom också kvar "mata var fjärde timme" och det håller svägerskan exakt. Är det tjugo minuter kvar, ja då är det tjugo minuter kvar till maten.
    Vi ger när sonen är hungrig.

Jag ska testa i natt att vagga lite, men jag tror att han vill ha mat, men vi får se =)      
    Usch, låter hemskt
    Tur att de flesta i världen har kommit längre än så... kan ju förövrigt inte vara så hög amningsfrekvens i Tyskland då? Jag har inte så stor koll på Tyskland, men märkligt att de har kvar ett så förlegat tänk.

Om han vill ha mat så märks det nog väldigt snabbt! Lycka till
  • Mli 014

jag har en väninna som ger välling konstant till sina barn 4 och 6 månader. De äter aldrig någon riktig mat för de är ju aldrig hungriga... 
    min sundhedsplejerske säger att man max få ge 2 flaskor välling om dagen..
    min äldsta vägrade välling och om min lille har det bra med gröt lite längre fram så är ju det att föredra tycker jag.
    Men jag själv och min lillebror draxck mycket välling som små

• blåbär02
    skogsvitter skrev 2013-07-26 10:55:58 följande:
    Usch, låter hemskt
    Tur att de flesta i världen har kommit längre än så... kan ju förövrigt inte vara så hög amningsfrekvens i Tyskland då? Jag har inte så stor koll på Tyskland, men märkligt att de har kvar ett så förlegat tänk.

Om han vill ha mat så märks det nog väldigt snabbt! Lycka till

Jag vet, det är verkligen jättekonstigt =( Jag menar dom kör samma race som min farmor gjorde?! Hmm.
    Kan inte svara angående amning, men svägerskan ammade bara i tre veckor tror jag..

Åhja! Han berättar fort om han vill ha mat ;)   
  • The Fugly

Man behöver inte ge välling, vår dotter är 16 månader och dricker ersättning istället för välling innan hon somnar. Numera äter hon som regel inte på natten om hon inte är förkyld, har tandsprickning eller av annan anledning ätit dåligt på dagen. Vi lägger dock till en skvätt olja.

Jag tycker inte det låter konstigt alls att en 6-månaders äter på natten, helt normalt.

Svar på tråden Måste man ge välling?