blåbär02 skrev 2013-07-26 10:31:03 följande:
Min sambos syster bor i Tyskland och hennes son sover hela nätter igenom (i eget rum) och har gjort det från start. Inget nattmål.
Där rekommenderar dom att dom ska ha eget rum från start, inte samsova och inte ge mat på natten.
Sen börjar dom med smakportioner där vid 3 mån.
Själv skulle jag inte kunna slappna av om han inte låg i vårt rum, och sova och vakna brevid honom skulle jag inte vilja missa, så jag skulle absolut inte göra som dom gör där, men nattmaten skulle jag vilja slippa ;)
Men vill han ha mat, så behöver han ju det och då får han såklart det, det går ju bra. Han somnar ju 9/10 ggr om på en gång och sover ett par timmar till, men kanske vill han bara ha tröst och närhet?
Vi får se helt enkelt, men välling hoppar vi nog nu! =)
tack för ditt svar =)
Det är ju bara
ett barn du refererar till, klart att det förekommer barn som sover hela nätter från födseln (och inte ens vaknar för att äta) men det är extremt ovanligt och
kan medföra risker, det är i så fall viktigt att hålla koll på att bebisen inte är slö eller tappar i vikt. Låter dock helt fruktansvärt att barnhälsovården rekommenderar att svälta nyfödda barn nattetid, det är ju sedan länge vetenskapligt fastställt att de flesta nyfödda behöver mat regelbundet dygnet runt för att de inte ska riskera att drabbas av lågt blodsocker (
hypoglykemi) vilket i värsta fall faktiskt kan leda till koma...
Om han bara vill ha tröst och närhet så skulle han väl först det första inte äta så mycket, och för det andra skulle det ju funka även utan flaskan?