• Anonym (?)

Hur funkar det med arbetslöhet, sgi och barnomsorg?

Min man har just blivit arbetslös, förhoppningsvis ska han inte vara det så länge (chanserna är rätt stora att detta bara gäller ett par, tre månader), men tills dess - hur funkar det med barnomsorg?

vi har en femåring som gått 15 timmar fram till nu, och en tvååring som ska skolas in om två veckor.

Tanken var ju att de båda skulle gå heltid nu och att vi båda skulle jobba.

Att femåringen kan gå kvar sina 15 timmar antar jag, men tvååringen? Har hen rätt till 15 timmar också? Tanken är att min man nu istället tar ut föräldrapenning de dagar och timmar minstingen inte är på dagis, dels för att vi ska gå runt ekonomiskt, och dels för att han ska få behålla sin sgi.

Kan man göra så?Får man ha en tvååring 15 h på dagis och ta ut föräldraledighet resten?

• Svar på tråden Hur funkar det med arbetslöhet, sgi och barnomsorg?
  • Försäkringskassan
    Hej

Angående dina frågor om barnomsorg så får du ta kontakt med din kommun.

Kravet för att man ska kunna ta ut föräldrapenning är att man vårdar barnet. Om ni vill ta ut föräldrapenning på ett barn så ska man vara med barnet under den tiden man tar ut föräldrapenning. 

Hälsningar
    Stella, handläggare

• Anonym (?)
    Försäkringskassan skrev 2013-07-26 10:21:34 följande:
    Hej

Angående dina frågor om barnomsorg så får du ta kontakt med din kommun.

Kravet för att man ska kunna ta ut föräldrapenning är att man vårdar barnet. Om ni vill ta ut föräldrapenning på ett barn så ska man vara med barnet under den tiden man tar ut föräldrapenning. 

Hälsningar
    Stella, handläggare
  • Anonym (?)

Oj, jag tryckte lite för fort där...

Så, då kan man ha barnet på förskola i 15 timmar och ta ut föräldrapenning resten av veckan?

• Försäkringskassan

Hej igen!

Ja det stämmer att man kan ta ut föräldrapenning de dagar barnet inte är på förskola.

Hälsningar

Agda, handläggare

Svar på tråden Hur funkar det med arbetslöhet, sgi och barnomsorg?