• Anonym (hur funkar det?)

Olika bud från olika handläggare..

Jag har varit i kontakt med fsk ett par ggr och får olika svar varje gång.

Jag har varit sjukskriven och fått aktivitetsersättning tills dec 2012, därefter varit inskriven på arbetsförmedlingen tills mitten på maj då jag började en "vid behov anställning".
    Fick jobba heltid 1½ månad innan jag blev sjukskriven pga cervixinsufficiens.

När jag första gången talade med fsk sa hon i telefon att jag har rätt till sjukpenning trots att jag inte kommit upp i nån SGI ännu eftersom jag ändå varit 1½ månad på mitt arbete, och det ska då räknas ut utav tiden jag har jobbat.

Dessutom undrar jag hur det kommer bli när jag väl föder, oavsätt om det blir för tidigt eller ej, eftersom jag förmodligen blir fortsatt sjukskriven fram tills dess, får jag bara lägstabeloppet föräldrapenning?
    Och kan det på något vis isf kombineras med studiebidrag/lån för distans studier?
    Jag hade nämligen sedan långt innan planerat att läsa in min gym.betyg på distans till hösten, men är nu osäker om jag kan kombinera detta då jag både fått svar ja och nej från fsk.

Hur ligger jag till i mina frågor..?

Tack på förhand

• Svar på tråden Olika bud från olika handläggare..
  • Försäkringskassan

Hej,

Vi kommer räkna ut din sjukpenninggrundande inkomst. Den sjukpenninggrundande inkomsten används till exempel för att räkna ut din sjukpenning och föräldrapenning och fastställs av Försäkringskassan utifrån din beräknade årliga arbetsinkomst.

Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst. Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst. Men Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomster som beräknas pågå under minst sex månader eller är årligen återkommande.

Årsinkomsten beräknas med hjälp av din totala lön före skatt. Förutom lön kan även andra ersättningar i pengar räknas med i årsinkomsten. Det gäller till exempel ersättning vid obekväm arbetstid,
    vikariatstillägg och provision.

De första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. När Försäkringskassan bedömer om du uppfyller villkoret utgår vi från den tidpunkt som är mest fördelaktig för dig - den beräknade eller den faktiska födelsen. Uppfyller du inte villkoret får du ersättning på grundnivå med 225 kronor per dag.

Hel föräldrapenning kan i regel inte betalas ut om du deltar i schemalagda heltidsstudier. I likhet med andra föräldrar ska den studerande föräldern ha hand om sitt barn för att ha en egen rätt till föräldrapenning.

Om du studerar på distans och kan planera studierna på så vis att du kan ta hand om ditt barn kan du ansöka om föräldrapenning för den perioden. Handläggandekontor kommer bedöma din rätt till ersättning.

Hälsningar

Jane, Handläggare

Svar på tråden Olika bud från olika handläggare..