• Sapphire91

Bärsjal eller sele till nyfödd?

Väntar mitt första barn om några veckor och har tänkt köpa en sjal eller sele. Ni som har erfarenhet kan väl skriva vad ni hade valt? För och nackdelar med de båda? Är mest inne på bärjsjal själv men är rädd att det är krångligt att få till det bra? Är inte så teknisk av mig :)

• Svar på tråden Bärsjal eller sele till nyfödd?
  • Sisisisi

Jag hade sjal i början, tyckte det var mysigast och skönast att bära i när man bar många timmar i sträck. När han blev för tung för trikåsjalen så bytte vi till en Manduca-sele och var väldigt nöjd med den oxå.

Jag lärde mig snabbt att knyta sjalen, finns så många bra klipp på youtube.

• hannis

Sele alla gånger men absolut ergonomisk, alltså inte babybjörn. Manduca, ergo, patapum eller något liknande är klart bäst tycker jag.

• alynda

Jag ville ha en bärsjal, men tyckte det verkade krångligt och befarade att den mest skulle bli liggande. Men så hittade jag en som heter Easy Hugh som man inte behöver knyta, då den besår av två korslagda "cylindrar" (googla får du se). Kan tänka mig att den är ngt mindre ergonomisk för bäraren, men både min sambo och jag tyckte den var toppen. Vi fick låna en sele också, men den funkade vare sig för mig (för lite stöd i ryggen, finns bättre men dyrare) eller bebisen. Easy Hugh tar väldigt lite plats, som enpocketbok knappt, så den låg alltid i skötväskan (bra om bebisen tröttnar på vagnen) och då den inte har ngn knut funkade den bra under eller över jacka och går dessutom bra att sitta med. Jag ammade i den från några dagars ålder och hade dn fortfarande som bärhjälp när sonen var 2år. Enda kruxet jag kommer på är att den ju inte går att ställa in, så om mamman och pappan har mycket olika storlek kan man inte använda samma. För oss funkade det dock.

• Lena

Vi har bara använt vävd långsjal som bärhjälp till barnen och är otroligt nöjda. När de var små sövde vi dem i den om de var svårsövda. Vi hade dem där i på bröllop och andra fester och då sov de genom ståhejet.

• Flickan och kråkan

Tveklöst vanlig lång trikåsjal första tiden. Lättknutet och passar alltid bärare och barn som handen i handsken. När de blir lite äldre har vi kombinerat vävd långsjal och ergonomisk bärsele. Jag har lite knasig kroppsform då jag är liten på alla håll och kanter så ska satsa på meitai med tredje barnet - någon fin wrap conversion - när han är för tung för trikå. Väljer du trikåsjal så satsa på någon av de stadiga som avlastar bättre.

• Gaytjej

Jag körde sele från början med nr 1 och trikåsjal från början med nr 2. Skulle vi ha en nr 3 så blir det sjal igen, alla gånger! Man lär sig knyta fort och det är så bekvämt för både bärare och barn! Kanske skulle jag då köpt en sjal som varit känd för att vara lite svalare, som en Aldoria bambu soft t ex.

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • mammalovis

Med första barnet använde jag långsjal då tösen inte uppfyllde vikten på 3,5 kg från födseln. Den hade jag både för amning och att sova i. Sedan när hon blev tyngre använde jag babybjörnen mer då den var snabbare att få på.

Nu med andra barnet har det blivit babybjörnen korta stunder för att sövas i. Jag tycker det är lite lurigt med hur länge man vågar bära ett litet barn sittandes med tanke på deras rygg och nacke. Bärsjalen har jag bara provat en gång och då uppskattades den inte alls, så jag skulle rekommendera att du väntar och ser vad du får för barn. Alla gillar inte att bäras och då blir det ett onödigt köp. Däremot kan det ju vara bra att kolla utbudet, så kan du skicka sambon för inköpet. när behovet uppstår.

Så det beror ju på vilket syfte du har med bärhjälpen, bara för att bäras eller för amning också?  

Har du en vän du kan låna av för att testa hur det fungerar för just ditt barn, så är det ju bästa sättet.

• Sisisisi

Jag skulle inte vänta och se utan använda sjalen från början så att bebisen vänjer sig direkt.

• Dixie

Sjal! Hade babybjörn till min äldsta och har haft sjal till den yngsta, så mycket bättre och lättare att använda, min flicka som skönt i sjalen.

• Sapphire91

Tack snälla för alla svar! Verkligen tacksam :)
    Har köpt en sjal nu faktiskt. Provat knyta den och det var ganska lätt, blev dock lite löst. Hur hårt ska det vara egentligen?

Tänkte främst ha sjalen till att bära i, inte ens tänkt på att man kan amma i den också :)

• Flickan och kråkan
    Sapphire91 skrev 2013-07-29 00:15:55 följande:
    Tack snälla för alla svar! Verkligen tacksam :) Har köpt en sjal nu faktiskt. Provat knyta den och det var ganska lätt, blev dock lite löst. Hur hårt ska det vara egentligen? Tänkte främst ha sjalen till att bära i, inte ens tänkt på att man kan amma i den också :)

Du ska knyta trikåsjalen tajt om dig. Det ska inte få plats mer än din egen arm innanför knytningen. När du har ditt barn i sjalen ska du ha hans/hennes huvud så högt att du lätt kan pussa barnets huvud genom att bara vicka ner ditt eget huvud.
Svar på tråden Bärsjal eller sele till nyfödd?