• Sousou

Hjälp, vad har jag rätt till?

Hej, min sons pappa missbrukar igen så sonen bor hos mig och jag ska föra över adress/bidrag etc till mig. Farfar har tillsammans med pappan haft sonen några dagar denna månad men sonen har varit med pappa själv på ett behandlingshem. Nu vill farfar dra 200kr/per dag till sig av vårdbidraget denna månad för de dagar han har haft sonen. Hur mycket har farfar rätt till per dag??

Har kollat försäkringskassan och googlat..läste nånstans 100 per dag.

Vet någon här??   

• Svar på tråden Hjälp, vad har jag rätt till?
  • Ninen79

Jag är inte säker men tror faktiskt inte att farfar har rätt till någonting.

Kan man inte räkna så här : ta hela summan för vårdbidraget och dela i antal dagar tex dagar i juni 30. Så får du fram hur mycket det är per dag och tar det gånger de dagar farfar har haft pojken. Om nu farfar verkligen ska ha något

• Sousou

Ok, för sonen får barnbidrag och underhållsstöd som jag krävde och fick..och nu har farfar räknat att han ska ha nästan hela vårdbidraget på 3600...jag räknar egentligen inte de dagarna som sonen var med pappa för då var de hos en familj på ett behandlingshem och de 3600 som kom till sonen knarkade pappa upp. så det känns mer som att farfar inte gärna vill ge mig pengarna ur egen ficka..för det blir farfar som får betala till mig...pappan är nerknarkad och ruinerad på pengar.

• Sousou
    Ninen79 skrev 2013-07-27 15:06:23 följande:
    Jag är inte säker men tror faktiskt inte att farfar har rätt till någonting.

Kan man inte räkna så här : ta hela summan för vårdbidraget och dela i antal dagar tex dagar i juni 30. Så får du fram hur mycket det är per dag och tar det gånger de dagar farfar har haft pojken. Om nu farfar verkligen ska ha något

Tack, har räknat ut det...116 per dag och inte 200 som farfar fick det till:)
  • Little Ms Chatterbox

Första tanken är väl att farfar inte ska ha något av VB. Varför liksom? Speciellt om pappan har varit på ett behandlingshem, då har de inte haft några direkta utgifter för ens mat, har de gjort vad som VB är avsett för? Träning, extra passning eller vad ni nu har fått beviljat VB för?

Tycker det bara verkar sniket att vilja ha de pengarna, säg att han kan få 60 kr om dan för mat och ev hygien.  

• Griseknoen35

Farfar ska inte ha något väl? Jag fattar nog inte riktigt men du har sonen på heltid och sedan har han besökt sin pappa och då har sedan farfar vart med barnet ett par dagar... Det där får han ju ta med pappan isåfall. Vad får du vb för? Tog farfar något utav utgifterna som du får vb för? Mat och hygien får han väl stå för själv om han ska ha barnet något. Kan ju inte kosta något speciellt under ett par dagar.

• Sousou

Det är mkt att berätta men jag ska kortfatta, vi kom hem för ca 1 månad sen från semester där sonen var med också. Sen en månad tillbaka har pappa under behandlingstid haft sonen 5 dagar, och nu har farfar och pappa sonen sen i torsdags 25/7 fram till söndag imorgon då pappan ska läggas in på psykakuten. Så farfar menar att han ska pengar för de dagar han har haft sonen..men jag tänkte som er att räkna bort de dagar de var på behandlingshemmet. Det är sen vi kom hem från semestern som jag fick reda på allt om missbruket och fick ha sonen hos mig heltid...

• Griseknoen35

Nä farfar ska inte ha pengar ifrån dig. Det får han ta med barnets pappa. Det är inte bara du som är försörjningskyldig. Se till att få underhåll också. Det kan du ta genom fk. Då kan pappan göra avdrag om han har sonen mer än 6 nätter i månaden. Och då är det typ 40kr dagen.

• millchan

Förstår inte riktigt varför farfar öht ska ha pengar???
    Jag har två barn med utv störning, ena har fullt vb och andra 1/4 del + assistans av mig och tar mormor hand om barnen nån dag så gör hon det som mormor inte assistent.
    Då både tränar hon, matar, lagar mat, tar hand om hygien, lägger barnen samt leker i massor.
    Så varför ska farfar ha pengar ett barnbarn är väl inte ett jobb som kräver pengar!  
    Det hela låter helt knas för mig!  

• Sousou
    millchan skrev 2013-07-29 02:30:27 följande:
    Förstår inte riktigt varför farfar öht ska ha pengar???
    Jag har två barn med utv störning, ena har fullt vb och andra 1/4 del + assistans av mig och tar mormor hand om barnen nån dag så gör hon det som mormor inte assistent.
    Då både tränar hon, matar, lagar mat, tar hand om hygien, lägger barnen samt leker i massor.
    Så varför ska farfar ha pengar ett barnbarn är väl inte ett jobb som kräver pengar!  
    Det hela låter helt knas för mig!  

Du har rätt, jag har nu talat med försäkringskassan och fått mer information. Eftersom pappan brännt upp pengarna och farfar i juridisk mening inte är "god man" så får jag pengarna. Så nu blir farfar skyldig mig vårdbidraget som hans son brände upp. Ni hade rätt farfar har inte rätt till något! Tack för alla svar:)
  • millchan
    Sousou skrev 2013-07-30 17:59:14 följande:

Du har rätt, jag har nu talat med försäkringskassan och fått mer information. Eftersom pappan brännt upp pengarna och farfar i juridisk mening inte är "god man" så får jag pengarna. Så nu blir farfar skyldig mig vårdbidraget som hans son brände upp. Ni hade rätt farfar har inte rätt till något! Tack för alla svar:)

Det var som jag tänkte med andra ord!

Han är ju farfar som vilken farfar som helst till sina barnbarn. 
Svar på tråden Hjälp, vad har jag rätt till?