• hmouz

Komma ut som bisexuell inför sina barn?

Hej regnbågsfolk!
    Jag antar att jag kvalar in i den här gruppen, och inleder med att be er om råd angående min väldigt nya relation.
    Jag har tre barn med en man som jag lämnade för fem år sedan. De bor hos mig varannan vecka och det fungerar bra.
    Jag bor i kollektiv tillsammans med nio vuxna och tre barn (utöver mina egna.) Jag och barnen har egna rum, precis som våra kollektivsambos, så även om vi är ett stort hushåll så är vi samtidigt många "små" på ett fantastiskt sätt. Man kan när man vill dra sig undan till sin egen privata vrå och vara ifred och ha sitt privatliv, men det finns alltid någon i det stora köket, matsalen eller trädgården att prata med om man känner för det.

Nu till saken. Jag och en annan ensamstående kvinna med barn har inlett ett förhållande. Hon är en mycket nära vän till mig och vi har känt varandra i många år, och vi har länge vetat om att vi båda är bisexuella. Att det varit mer än vänskap rätt länge är ganska uppenbart för oss båda och antagligen för våra vuxna kollektivsambos också, men vi har ingen koll alls på hur vi ska bära oss åt inför våra barn. Vi bor ju tillsammans som vi alltid har gjort, och vad det än blir av det här så kommer vi fortsätta bo under samma tak.
    Mina två äldsta barn vet att jag är bisexuell, men jag är ändå lite nojjig över hur de kommer att hantera situationen. Det hade varit samma frågeställning för övrigt även om det gällt en heterorelation med en kollektivsambo, men normen är ju ändå att kärlekspar är av olika kön så det kanske hade varit lättare...

Hur som helst. Vad tänker ni? Ska vi smyga lite halvhjärtat och låta ungarna förstå på egen hand vad mammorna är för varandra eller ska vi ta en pedagogisk eftermiddag och förklara för dem?

• Svar på tråden Komma ut som bisexuell inför sina barn?
  • lykantrophona

Problemet är inte att du är bisexuell, eller att ditt nya förhållande är en kvinna.

Hantera saken helt enkelt som ifall du funnit en ny partner, oavsett kön. Beroende på hur seriöst det är, och på barnens ålder, så ska ni antingen berätta om ert förhållande eller hålla det dolt tills ni är säkra på vad ni vill. Jag tror barn är mycket snabbare på att vänja sig vid sådana saker som vuxna kanske tycker är konstiga, men å andra sidan är det jobbigt för barn varje gång deras familj förändras på något sätt. Så presentera henne som din tjej om ni är säkra på förhållandet och tror det kommer hålla. För om hon blir en officiell flickvän, någonslags del av familjen, och ni sedan gör slut, kan det vara jobbigt för barnen.

• hmouz

Tack för svar! Precis så tänker jag också. Det som gör det svårt är att vi ju redan bor tillsammans och att hon funnits med i mitt liv som en naturlig del så väldigt länge redan. Både mina och hennes barn är som syskon med varandra och allt är väldigt avslappnat och skönt. Det jag är rädd för är att relationen mellan oss och barnen ska bli annorlunda helt enkelt. Att det ska bli konstigt för dem om allt är som vanligt, men ändå inte liksom...

Äsch... Det visar sig

Svar på tråden Komma ut som bisexuell inför sina barn?