• Anonym (fundersam vän)

Kan en skilsmässa vara sekretessbelagd??

Hej

Har en fundering..... har en kompis om börjat dejta en tjej han träffat genom jobbet och chattat med på facebook.
    Tjejen står som gift på samma adress som en man om du googlar eller kollar Eniro....men hävdar att det bara är på "pappret", att de inte bott ihop på länge men att han inte accepterar skilsmässa vilket gjort att "andra" bestämt att de ska skiljas och att detta går igenom i oktober i år..... Han får inte veta att hon dejtar andra pga detta

Kompisen är ju kär men har naturligtvis börjat undra lite och bad en annan vän kolla upp lite....

Vid fråga på hemtelefonnummer efter person svarar mannen att hon jobbar (dock finns bara han på telefonsvarare).......
    detta förklarades med att han inte vill skiljas och därför upprätthåller fasad om att hon bor där.... 

Enligt tingsrätten som beslutar i den kommun där de är bor finns inte ens en ansökan om skilsmässa registrerad.... inte heller i den kommunen där de kommer ifrån ursprungligen.....

Hon är folkbokförd på den adressen där mannen bor, skatteverket känner inte till någon annan adress, inte ens med sekretess eller särskild postadress.... Vännen jobbar statligt och bad bara om att få kollat om det fanns någon annan adress registrerat på personen,  dock inte att få ut nån adress, men de kunde inte se nån mer registrering...    

Innan kompisen får informationen..... finns det något som kan förklara att det kan vara som hon säger????   
    Taskigt om det kan vara sant och vännen dumpar för det.....
    Tacksam för synpunkter!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-27 19:20
    så, enligt anonym a, då kan hon bo på en annan adress, som är skyddad? Men kräver inte det en hotbild i så fall och intyg från polis? Är man offentlig i övrigt om det finns sådant??? hon har iof uppvisat ett annat boende men det kan ju vara vems som helst som bor där, t ex kompis....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-27 19:25
    förtydligande.... vännen nyttjade inte sin ställning, dumt att nämna det statliga, bara det att personen pga det visste var frågan skulle ställas

• Svar på tråden Kan en skilsmässa vara sekretessbelagd??
  • ytrewq

Jag skulle ha dumpat henne och sagt att hon kan återkomma när hon gjort upp sina förehavanden med ex-män och annat. Det låter inte bra att börja ett förhållande genom att storma rakt in i en skilsmässa där den ena parten vägrar skiljas och det tycks finnas någon slags hotbild med skyddade personuppgifter inblandade.

Dessutom skulle jag dra öronen åt mig och inte dejta en kvinna som verkar ha dåligt omdöme och eventuellt bristande självrespekt. Jag skulle inte se en framtid tillsammans med en kvinna som inte tycks kunna tänka särskilt långt och har en naiv och godtrogen inställning till livet.

• Anonym (fundersam vän)
    ytrewq skrev 2013-07-28 12:03:17 följande:
    Jag skulle ha dumpat henne och sagt att hon kan återkomma när hon gjort upp sina förehavanden med ex-män och annat. Det låter inte bra att börja ett förhållande genom att storma rakt in i en skilsmässa där den ena parten vägrar skiljas och det tycks finnas någon slags hotbild med skyddade personuppgifter inblandade.

Dessutom skulle jag dra öronen åt mig och inte dejta en kvinna som verkar ha dåligt omdöme och eventuellt bristande självrespekt. Jag skulle inte se en framtid tillsammans med en kvinna som inte tycks kunna tänka särskilt långt och har en naiv och godtrogen inställning till livet.
    det första kan jag hålla med om..... det andra går inte att säga nått om
  • Polly74
    Anonym (jo) skrev 2013-07-28 11:28:54 följande:
    Men så funkar det inte. Registreringen är offentlig, men innehållet kan vara hemligt. Vi har stark offentlighetsprincip i Sverige och det är inte så att man gömmer undan handlingar på det viset.

Om hon har skyddad identitet så är det precis som du säger, då finns hon inte i registren. Om hon flyttat ut utan att adressändra så kan bara hon svara på det (och hennes man då han bo i bostaden).

Jag tror inte alls att hon har skyddad identititet. Det finns inget som tyder på det. Mycket troligare att hon inte lämnat in någon ansökan om skilsmässa helt enkelt.

Precis så funkar det. Från Tingsrätten i Lunds hemsida:

"Alla har rätt att ta del av allmänna handlingar, som exempelvis domar och beslut, såvida de inte är skyddade av sekretess. Det görs därför en sekretessprövning innan en handling lämnas ut i varje enskilt fall.  - See more at: www.lundstingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/ArkivetBestalla-handlingar/"

Det innebär att en skilsmässoansökan där en av parterna har skyddade personuppgifter inte lämnas ut. Helt naturligt eftersom annars den man som slagit sin hustru kan begära ut kopior på skilsmässoansökan och där hitta hennes nya, skyddade adress.

Menar du att du jobbar på Tingsrätten nånstans och att ni där skiter i att sekretesspröva material så får du gärna berätta vilket ting du jobbar vid, så jag kan JO-anmäla.    

Men fortfarande är det så att om TS vän ber att få se kvinnans egen kopia på skilsmässoansökan så går det att skingra alla misstankar direkt.    

• ytrewq
    Anonym (fundersam vän) skrev 2013-07-28 13:30:06 följande:
    det första kan jag hålla med om..... det andra går inte att säga nått om
    Tja. Hon verkar ha involverat sig med en man som är våldsam, hotfull eller kontrollerande på något sätt. Beroende på i vilken utsträckning detta gjorts medvetet så skulle jag backa. Många kvinnor är tyvärr sådana och dras till våldsamma eller småkriminella män, men det är nog inte kvinnor man vill ska bli mamma till ens barn. Inga bra egenskaper att föra vidare till nästa generation helt enkelt.
  • Anonym (jo)
    Polly74 skrev 2013-07-28 13:42:08 följande:

Precis så funkar det. Från Tingsrätten i Lunds hemsida:

"Alla har rätt att ta del av allmänna handlingar, som exempelvis domar och beslut, såvida de inte är skyddade av sekretess. Det görs därför en sekretessprövning innan en handling lämnas ut i varje enskilt fall.  - See more at: www.lundstingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/.../#sthash.I9NHYYnL.dpuf"

Det innebär att en skilsmässoansökan där en av parterna har skyddade personuppgifter inte lämnas ut. Helt naturligt eftersom annars den man som slagit sin hustru kan begära ut kopior på skilsmässoansökan och där hitta hennes nya, skyddade adress.

Menar du att du jobbar på Tingsrätten nånstans och att ni där skiter i att sekretesspröva material så får du gärna berätta vilket ting du jobbar vid, så jag kan JO-anmäla.    

Men fortfarande är det så att om TS vän ber att få se kvinnans egen kopia på skilsmässoansökan så går det att skingra alla misstankar direkt.    

Nej, du du har fel. När man gör en sekretessprövning så tar man bort det som är hemligt, i det här fallet tjejens adress och telefonnummer och annat som  kan härledas till hennes hemvist. Resten lämnas ut. Du har rätt att ta del av handlaringar där allt om ord som "och" "i" och "på" har strukits ut. ATT handligen finns är aldrig hemlig.

Du behöver inte vara dryg. Om du taggade ner så kanske du skulle lära dig lite mer än att googla.
  • Anonym (fundersam vän)
    Anonym (jo) skrev 2013-07-28 13:48:35 följande:
    Nej, du du har fel. När man gör en sekretessprövning så tar man bort det som är hemligt, i det här fallet tjejens adress och telefonnummer och annat som  kan härledas till hennes hemvist. Resten lämnas ut. Du har rätt att ta del av handlaringar där allt om ord som "och" "i" och "på" har strukits ut. ATT handligen finns är aldrig hemlig.

Du behöver inte vara dryg. Om du taggade ner så kanske du skulle lära dig lite mer än att googla.

det verkar vara flera som har samma uppfattning.... att ansökan är inte sekretesskyddad, däremot kan delar av domar vara det om de innehåller känsliga uppgifter... tex namnuppgifter eller adresser

I det här fallet  rörde det sig dessutom inte om en begäran om att få ut någon dom, utan enbart fråga om det fanns ansökan eller lik. registrerat över huvudtaget... och det är det TR svarat på.... att nej det finns inget registrerat
  • HannaCecilia
    Anonym (fundersam vän) skrev 2013-07-28 10:32:09 följande:
    hmmm.... blir inte så mkt klokare på det här..... utifrån de svar som kommit verkar det mer vara så att kvinnan troligen i nån form inte är ärlig mot varken min vän eller sin man.... fakta iaf är att det finns ingen ansökan om skilsmässa vid TR där de bor..... sen om hon bor på annan adress än vad som uppgivits kan ju stämma... orsak till det verkar kunna variera..... får berätta för vännen vad som kommit fram så får han avgöra hur han vill gå vidare..... med risk för att ha en äkta man i hälarna.....

Bodde i Dalarna en tid, gifte mig där men vi flyttade till Västerås. När jag ansökte om skilsmässa i Västerås sa dom att jag måste vända mig till Falu tingsrätt i stället då en skilsmässa tas hand om av tingsrätten där du gifte dig inte där du bor nu. Så det kan ju vara en anledning till att de inte kommer upp på er lokala tingsrätt eller att de inte ansökt än då mannen inte vill men är separerade.
  • Anonym (c)
    HannaCecilia skrev 2013-07-29 09:43:41 följande:

Bodde i Dalarna en tid, gifte mig där men vi flyttade till Västerås. När jag ansökte om skilsmässa i Västerås sa dom att jag måste vända mig till Falu tingsrätt i stället då en skilsmässa tas hand om av tingsrätten där du gifte dig inte där du bor nu. Så det kan ju vara en anledning till att de inte kommer upp på er lokala tingsrätt eller att de inte ansökt än då mannen inte vill men är separerade.

men enligt tingsrätternas hemsida så ansöker man vid den tingsrätt som den kommun man bor i tillhör......
    har för mig att någon sagt att är man osäker pga flytt mm gäller den tingsrätt där man var folkbokförd i november året innan man söker.... kan det stämma? 
    Och enligt ts så hävdas det här att det finns en dom........och då bör det ju finnas en ansökan 
  • Juniana

Det där luktar fishy. Jag tycker att din kompis ska sluta träffa den här kvinnan. Hon har antagligen inte en tanke på att skilja sig, utan vill bara ha lite rajtan-tajtan på sidan om.

• HannaCecilia
    Anonym (c) skrev 2013-07-29 10:44:32 följande:
    men enligt tingsrätternas hemsida så ansöker man vid den tingsrätt som den kommun man bor i tillhör......

har för mig att någon sagt att är man osäker pga flytt mm gäller den tingsrätt där man var folkbokförd i november året innan man söker.... kan det stämma? 

Och enligt ts så hävdas det här att det finns en dom........och då bör det ju finnas en ansökan 

Hade bott där ett långt tag men det var för 5 år sedan så det kan ju ha ändras efter det.
  • Anonym (c)

men om man frågar äktenskapsregistret??

Det rådet fick en kompis vid tillfälle, att kolla målnr, tingsrätt och datum för dom......
    Får äktenskapsregistret inte lämna ut det heller om det finns nån sekretessmarkering.
    Nån som vet?

Kompisen fick hjälp därifrån iaf.....     

• Anonym (Aa)
    Polly74 skrev 2013-07-28 13:42:08 följande:
    Precis så funkar det. Från Tingsrätten i Lunds hemsida: "Alla har rätt att ta del av allmänna handlingar, som exempelvis domar och beslut, såvida de inte är skyddade av sekretess. Det görs därför en sekretessprövning innan en handling lämnas ut i varje enskilt fall.  - See more at: www.lundstingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/.../" Det innebär att en skilsmässoansökan där en av parterna har skyddade personuppgifter inte lämnas ut. Helt naturligt eftersom annars den man som slagit sin hustru kan begära ut kopior på skilsmässoansökan och där hitta hennes nya, skyddade adress. Menar du att du jobbar på Tingsrätten nånstans och att ni där skiter i att sekretesspröva material så får du gärna berätta vilket ting du jobbar vid, så jag kan JO-anmäla.     Men fortfarande är det så att om TS vän ber att få se kvinnans egen kopia på skilsmässoansökan så går det att skingra alla misstankar direkt.       

Man lämnar fortfarande ut en kopia av själva pappret för om det bara är personens adress som är skyddad så maskar man den lilla biten med en svart spritpenna. Man får inte vägra att lämna ut hela handlingen bara pga av att det finns en skyddad adress. Adressen stryks över så att det som är sekretessbelagt inte syns.
Svar på tråden Kan en skilsmässa vara sekretessbelagd??