Syskon vid 2,5 år - Erfarenheter
Jag undrar vilka erfarenheter ni som fick barn med 2,5 års mellanrum har. Vad fungerade bra vad fungerade sämre? Väntar mitt andra barn i januari då är min dotter 2,5.
Jag undrar vilka erfarenheter ni som fick barn med 2,5 års mellanrum har. Vad fungerade bra vad fungerade sämre? Väntar mitt andra barn i januari då är min dotter 2,5.
Kul, vi hade knappt 2,5 år. När minsta bara var några månader nödgades jag ta över allt själv och det svåraste då var läggningarna, de var verkligen en riktig pärs! Lilla sov i barnvagnen när jag hämtade & lämnade på dagis, fungerade bra! Hade en baby jogger city select barnvagn som fungerade toppenbra (långt att gå till dagis & äldsta ratade småbräda totalt på vagnen). Äldsta underhöll sig så gott som själv om jag satt i lekrummet på golvet och ammade, funkade kanon. Svårt var det om det var för kallt för att ta ut bebisen men tvååringen klättrade på väggarna och ville ut & åka pulka osv... Jag bunkrade upp med lite smågrejer jag kunde överraska honom med om allt krisade ihop sig totalt. Nya kritor, lera, studsboll, en bok osv.
Som sagt så gäller det ju att vara med då det som börjar som fint syskonmys med lite pussar lätt blir för hårdhänt, så det yngre barnet blir så småningom mer härdat och gråter kanske inte lika lätt när det slår sig då det är vanare vid hårda tag. Just nu blir det illtjut vid 3 månader om hon kommer emot något, men jag räknar med att det blir bättre. Med storasyster i närheten har hon nog knappt gråtit.
Det svåraste är att få sova tillräckligt, även om lillasysters sömn är bra gentemot storasysters, men det blir ju bara ett längre pass som startar 22-00 fram till 4-6 någon gång och sedan hinner man knappt somna om innan storasyster vaknar vid halv sju, sju. Sedan är ju lite egentid på kvällen ganska skönt så det är svårt att komma i säng ...
Här har tyvärr inte sambon lärt sig slopa sin lååånga egentid efter midnatt och sover då gärna till 10-11 på helgerna. Dottern är ju bara min så då är det svårare att vara hård.
Sedan är ett smart tips att bunkra upp med matlåda till lunchen, så det bara finns att värma om det kör ihop sig med amningen. Oftast äter jag (och storasyster) gårdagens mat och sambon står för den mesta matlagningen på kvällen. Likaså är det skönt om man kan hjälpas åt på morgonen, om man ska lämna äldsta på förskolan. Min dotter KAN klä på sig nästan helt själv, men nu blir det mycket spring iväg och lek med mycket tjat emellan.
De tre första månaderna har vi försökt klara oss med enkelvagn och ståbräda, men det har varit skitstressigt rent ut sagt då man får minimera antalet ärenden till max 2. Sedan ökar trotset då tröttheten och sockret spökar för man orkar inte lika mycket. Min "stora" tjej har dessutom blivit fruktansvärt klåfingrig på allt just nu, framför allt passar hon på när man ammar ...
Det positiva är dock storasysters stolthet över sin syster. Jag gillar min lillasyster, var hennes kommentar första dagen de besökte på bb och så har det fortsatt.
Sedan tror jag det hjälpt en del att vi har läst många syskonböcker både innan och efter födseln om hur man får göra och inte.
Prata igenom hur mycket ni vill ha båda barnen i bebisgymmet, att den stora knycker nappar o s v.