• Chefen utnytjar mig

Hur skapar man ett bokningssytem

Jag har startat en resebyrå, men är beroende av en som har bokningssytem
    Så då undrar jag hur jag kan bygga ett eget bokningssytem för jag inte har 50.000 att bygga sidan och samma till för att upprätthålla online systemet.
    tack för er tid.

• Svar på tråden Hur skapar man ett bokningssytem
  • Chefen utnytjar mig
    augustisten skrev 2013-07-28 13:14:23 följande:

? Att du har ett dåligt fungerande samarbete idag hindrar väl inte att du startar ett nytt som gynnar dig med ditt nya bolag?

Jo för samarbetet är gratis
  • Chefen utnytjar mig
    augustisten skrev 2013-07-28 13:17:41 följande:

Kan du bara sälja in din idé till ett it-företag som har/gör både bokningssystem och hemsidor mot att de får del av vinsten skulle du utan tvekan tjäna på det. Men du måste förstås presentera en bra affärsidé och visa vilka bitar du själv bidrar med.

Jag har försökt
    De går med på det men vill ha 39 000
    och 3 800/mån online tjänsten

3 800 jag måste ha minst ett par kunder
    garanterade per dag i minst ett år  
  • camelCase

Jag kan berätta för dig hur man gör. Men jag gör det fan inte gratis.

• Chefen utnytjar mig
    camelCase skrev 2013-07-28 13:35:50 följande:
    Jag kan berätta för dig hur man gör. Men jag gör det fan inte gratis.

precis det jag vill tack
  • augustisten
    Chefen utnytjar mig skrev 2013-07-28 13:22:40 följande:
    Jag har försökt

De går med på det men vill ha 39 000

och 3 800/mån online tjänsten

3 800 jag måste ha minst ett par kunder

garanterade per dag i minst ett år  

Det är ju något annat.

Jag menar att du ska försäka sälja in din idé mot provision av eventuell försäljning/vinst. Men då gäller det att du får dem att tropå idén - men framför allt på dig som person - eftersom de kommer att ta en risk. Du måste räkna på det och visa vad deras vinst skulle kunna bli osv.

Det finns många sådana it-företag stäm träff med flera, men ha bra på fötterna först.

Helt ärligt - har du jobbat med resebokning tidigare utan att förstå hur ett bokningssystem fungerar kommer du nog aldrig kunna bygga ett själv ...
  • Nicke

och kolla på marknaden som du har tänkt att konkurrera med......

• Aniiee

TS är ute efter en quick-fix. Han har en tråd där han frågar rent ut vad man tjänar pengar på i sverige. Han verkar inte beredd att investera pengar, tid eller hjärna (Utbilda sig) i det här. Han skulle lika gärna kunna spela på lotto, bara det att han inte vill satsa några pengar.

TS, mitt råd till dig är att sätta dig i skolbänken och lär dig programmera på riktigt. Gör sedan ett mobilspel. DÄR kan man tjäna pengar....  om man har rätt kunskaper.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • ArthurDent

Hej TS. Du frågar om hur man bygger ett bokningssystem, vilka delar som ingår. Det finns flera problem med den frågan, men framför allt så är svaret beroende på vad du vill att bokningssystemet ska kunna göra.

I sin enklaste form skulle ett bokningssystem som vissa redan har svarat på kunna vara att kunderna mailar in och du håller reda på bokningarna manuellt i ett excel-ark.
    I en betydligt mer avancerad form ett system som dels ger kunderna möjlighet att både hitta all information och agera på den via din hemsida, vilket innebär att ditt bokningssystem måste kunna kommunicera med andra system, t ex flygbolagens bokningssystem. Jag håller med övriga som anser att det låter som du inte riktigt har förutsättningarna för att klara det senare men tänkte ändå försöka räta ut lite frågetecken som du verkar ha.

Ditt system kommunicerar  med andra system via dessa systems API:er. Ett API är, väldigt populärvetenskapligt beskrivet, det andra systemets "så här måste du prata med mig". Dvs man måste fråga de ansvariga för det andra systemet för att få reda på hur man ska kommunicera med detta, för det är de som bestämmer hur det ska gå till.
    Det kan vara att de tillhandahåller bibliotek som du länkar in när du bygger ditt system som har funktioner som t.e.x.  "GetFlightsByDate" (Om du inte förstår "bibliotek" eller "länkar in" så är du DEFINITIVT på för djupt vatten), det kan vara en lista med meddelanden som ska skickas i något visst protokoll innehållande viss information. 

Och ja, ett system med all Ticket -funktionalitet har garanterat kostat mer än 50.000 .

Hoppas det blev en liten aning klarare...

• Chefen utnytjar mig
    ArthurDent skrev 2013-07-28 21:41:13 följande:
    Hej TS. Du frågar om hur man bygger ett bokningssystem, vilka delar som ingår. Det finns flera problem med den frågan, men framför allt så är svaret beroende på vad du vill att bokningssystemet ska kunna göra.

I sin enklaste form skulle ett bokningssystem som vissa redan har svarat på kunna vara att kunderna mailar in och du håller reda på bokningarna manuellt i ett excel-ark.
    I en betydligt mer avancerad form ett system som dels ger kunderna möjlighet att både hitta all information och agera på den via din hemsida, vilket innebär att ditt bokningssystem måste kunna kommunicera med andra system, t ex flygbolagens bokningssystem. Jag håller med övriga som anser att det låter som du inte riktigt har förutsättningarna för att klara det senare men tänkte ändå försöka räta ut lite frågetecken som du verkar ha.

Ditt system kommunicerar  med andra system via dessa systems API:er. Ett API är, väldigt populärvetenskapligt beskrivet, det andra systemets "så här måste du prata med mig". Dvs man måste fråga de ansvariga för det andra systemet för att få reda på hur man ska kommunicera med detta, för det är de som bestämmer hur det ska gå till.
    Det kan vara att de tillhandahåller bibliotek som du länkar in när du bygger ditt system som har funktioner som t.e.x.  "GetFlightsByDate" (Om du inte förstår "bibliotek" eller "länkar in" så är du DEFINITIVT på för djupt vatten), det kan vara en lista med meddelanden som ska skickas i något visst protokoll innehållande viss information. 

Och ja, ett system med all Ticket -funktionalitet har garanterat kostat mer än 50.000 .

Hoppas det blev en liten aning klarare...

Hellt nöjd tackSkrattande
  • MAN78

Att starta resebyrå är inte lätt. Att bygga ett eget bokningssystem som skall kommunicera med t.ex. Amadeus, (Det hoppas jag att du vet vad det är om du är insatt), är naturligtvis ingen barnlek det heller. Resesiten businessclass.se har utsett Expedia till bästa onlineresebyrån två år i rad. Kolla där, bli inspirerad!!

• krillehbg

Hej,

bokningssystem för resebyrå är ganska avancerat! Jag skulle tipsa dig om att kontakta någon som är känd inom branschen som kan hjälpa dig.

Om du söker mindre bokningssystem för att boka tider o.sv. så kan jag rekommendera www.bokamera.se

Det är gratis men det riktar sig mer åt företag såsom frisörer, massörer, sportantläggningar, stuguthyrning o.sv.

http://www.bokamera.se

/
    Kristian

• monty

Jag skulle troligen ta 500 K  exkl moms om det skulle vara i storlek och funktion som Ticnet. Men lovar de finns de som kan bygga det billigare.

Byggde ett liknande system för några år sedan, och det gick på 600 K, samt var långt mindre avancerat, det tog ungefär 4 månader med 3 personer.

Svar på tråden Hur skapar man ett bokningssytem