• Ella N

38+ försök till syskon

Jag är 38 år och försöker få till ett syskon till min 5-åriga dotter. 
    Vi har försökt i mer än 2 år.
    Fick ett missfall för några dagar sedan. Första gången det tagit under de här 2 åren.
    Det tog ca 9 månader att bli gravid med dottern. 

Vi har varit på konsultation på IVF och ska sätta igång i höst, om vi inte blir spontant gravida.

En av de jobbiga (lite smålöjligt jag vet, men) grejerna i den här processen är åldern tycker jag...att hela tiden få höra att man börjar bli äldre...svårt att bli gravid, ja du är ju 38...missfall, ja du är ju 38...jag är väl inte gammal?!?! Jag är ju bara 38...

Nåväl, nån som befinner sig där jag är? Nånstans? 

/Ella 

• Svar på tråden 38+ försök till syskon
  • Anna74a

Inte just nu men jag var 38 år när jag fick barn.
    Innan det hade jag ett missfall i v 8.
    Har inte mött några fördomar eller så angående åldern vare sig från sjukhuspersonal eller medmänniskor :)
    Håller tummarna för dig!

• MammaLiv

Jag är ett år äldre än vad du är och inte mött några förutfattade meningar från vården. Dom tittar mer på provresultat för att bedöma min ålder. 

Där emot har jag mött ganska många kommentarer om "Varför duger inte ert första barn?" eller "Ät sparris/hjula i månsken... så blir du med barn". Men det är inte från vården - dom tittar på hormoner, äggkvalité mm. 

• Hanna7401

Hej!
    Jag har en dotter på 3 år och efter det har inget hänt. Jag kan erkänna att vi inte jobbade så mycket på det i början men senaste månaderna har vi verkligen planerat Och försökt tajma.
    Jag fyller 40 i januari och vet förstås att jag inte är purung men jag hoppas verkligen att det ska gå. Vi ska på första möte inför utredning på tisdag och det känns bra att komma igång.

• MoM11

Hej! Hoppar in här. Är 39 och har försökt 1,5 år att få ett syskon till sonen (som snart blir 2,5 år). Sonen kom till på första försöket. Har gjort utredning och allt ser bra ut. Nu ska vi hjälpa naturen på traven med ivf. Börjar med sprutor imorgon! Ledsen och glad på samma gång. Hade ju hoppats o trott det skulle funka på naturlig väg!

• Ella N

Vi hade tänkt påbörja IVF i oktober, men jag kände mig inte redo så vi har skjutit upp det till januari. Jag känner mig inte alls redo. Jag vet inte om jag vill längre...vet inte om jag orkar ta mig igenom en sådan behandling.

MoM11, hur har det gått för er?

• Hanna7401

Vi fick häromdagen veta att det är lika bra att gå vidare t ivf. Mina ägg har lite varierande kvalitet, ivf kan förhoppningsvis förbättra chanserna. Åldern...
    Jag ska ringa direkt efter helgerna. Lika bra att komma igång.

Hur går själva behandlingen till? Jag får erkänna att jag inte vet så mycket.

MoM11, du skrev att du skulle börja m sprutor. Är det alltså hormonsprutor man tar innan äggen ska plockas ut?

Svar på tråden 38+ försök till syskon