• Anonym (bonusmamma)

5-årings beteende

jag är bonusmamma till ett barn på 5 år, jag har inga egna barn och jag vet inte om det är vanligt i denna ålder, men detta barn låter inte sin pappa prata med mig, eller umgås med mig, utan ska bara umgås med barnet hela tiden, annars ställer sig barnet och skriker,tjatar å gråter tills pappan kommer, är det vanligt i 5-års åldern att ett barn gör så? 

Och att barnet har blöja på nätterna tror jag inte heller är så vanligt i den åldern, vad kan man göra åt det? 
    Det kanske inte finns så mkt att göra åt, men nånting är ju fel. 

Jag och sambon pratar inte med varandra nånting när barnet är här...och pappan vill inte förklara för barnet att jag å pappan också måste prata ibland, det vill inte barnet, för barnet blir argt och det tycker pappan är jobbigt.

Barnet är här större delen av tiden...jag kommer hem från jobbet, säger hej till pappan och barnet och sen sitter barnet och pappan i barnets rum vid varsin dator och spelar!! Pappan är för tillfället arbetslös. 
    Och köket ser ut som ett bombnedslag, men jag har slutat att ta reda på det när jag kommer hem om dagarna, skulle jag säga åt pappan(min sambo) att göra det blir han jätte arg och säger att jag är arg jämt hela tiden???

Jag vet inte alls vad jag ska göra......blir bara så less hela tiden, sen gör sambon bara kvällsmat åt barnet och åt sig själv, han frågar inte ens om jag vill ha....jag frågade honom en fråga tidigare, bara allmänt så där...och han sa att jag va arg för det.....*suck*

• Svar på tråden 5-årings beteende
  • Queenie70

Ehh... Är det verkligen BARNET som är problemet här? A

• Anonym (bonusmamma)

Det råkade bli lite mer än bara barnet....men det är just barnet jag behöver råd om...det andra va mest att jag kände att jag behövde skriva av mig.

• Jojile

Vad är det för fel på din sambo? Hans jobb är att lära sitt barn att visa respekt och kunna umgås med andra människor, istället håller han på med någon förbannad utfrysning??
    Om det är ett vanligt beteende kan jag inte svara på. Hur länge sedan är det föräldrarna separerade? Hur ofta är barnet hos er? Däremot kan jag säga att det inte är ett normalt beteende av en vuxen människa.

När ni är ensamma tycker jag att du förklarar för din sambo hur du mår och känner och att du kräver att bli behandlad med respekt och känna dig som en del av familjen. Själv hade jag stått ut i en kvart...

• FOA

Det är väl ändå pappans beteende som ni måste börja att diskutera.

• Anonym (bonusmamma)
    Jojile skrev 2013-07-28 21:28:30 följande:
    Vad är det för fel på din sambo? Hans jobb är att lära sitt barn att visa respekt och kunna umgås med andra människor, istället håller han på med någon förbannad utfrysning??
    Om det är ett vanligt beteende kan jag inte svara på. Hur länge sedan är det föräldrarna separerade? Hur ofta är barnet hos er? Däremot kan jag säga att det inte är ett normalt beteende av en vuxen människa.

När ni är ensamma tycker jag att du förklarar för din sambo hur du mår och känner och att du kräver att bli behandlad med respekt och känna dig som en del av familjen. Själv hade jag stått ut i en kvart...
    Hm...tror det är ungefär 4 år sen de separerade om inte mer. kommer inte ihåg. Men det är väldigt länge sen iaf. Barnet är hos oss större delen av tiden, barnet är här från typ torsdag till 6-14 dagar, det är väldigt olika, men barnet är här väldigt mkt iaf.

Jag har redan förklarat för min sambo hur jag mår och hur jag känner, men han tycker bara att jag är arg och sur då....jag är på väg att lämna honom, men har inte lagt fram det än.  
  • Queenie70

Vad det gäller barnet ser jag inget konstigt. Dels har han lärt sig av pappan att du inte är nån som räknas, dels så har barnet antagligen ett stort behov av sin far om denne bara sätter sig själv och ungen vid datorn. När du då kommer hem och han börjar interagera med dig på ett sätt som han inte gör med barnet om dagarna väcks naturligtvis en svartsjuka. Att femåringar har nattblöja är sent, men inget som är förfärligt ovanligt. Problemet ligger hos din sambo.

• sextiotalist

Håller med övriga, det är barnets pappa som inte vägleder barnet, utan låter barnet vara den som styr i hemmet.
    Blöjor på natten är inte helt ovanligt, det finns många barn som inte har fått igång ett hormon som gör att de är torra på natten

• Anonym (sorgligt)

Stackars barn.
    Det är så tragiskt när föräldrar abdikerar och nu syftar jag på din man ts, ingen skugga ska falla över dig.
    Men han verkar ha lagt ner det här med föräldrabiten och det är barnet som blir lidande.

• Sölve

Hur länge har ni varit tillsammans då?

När min man flyttade in hos oss så blev det mycket känslor, kläng och så från barnen men när de förstått att han inte är där för att ta mig ifrån dem så blev det betydligt lugnare. Hans förhållningssätt till dem gjorde det förmodligen enklare också eftersom han visade sig väldigt förstående och backade och gav dem det utrymme de behövde för att bli trygga. Efter ett tag flöt det på innan den äldsta fick ett kort men rejält bakslag då hon uttryckligen sa att hon inte ville att han skulle bo där och att hon ville att jag skulle vara själv och de testade honom rätt mycket. Han fick inte hjälpa dem saker, inte säga godnatt, inga kramar osv och han tog det med ro och sedan var det som att allt föll till ro. Barnen är trygga med vår relation, de tycker om honom och vill vara med honom. 

• Litet My
    Queenie70 skrev 2013-07-28 21:34:25 följande:
    Vad det gäller barnet ser jag inget konstigt. Dels har han lärt sig av pappan att du inte är nån som räknas, dels så har barnet antagligen ett stort behov av sin far om denne bara sätter sig själv och ungen vid datorn. När du då kommer hem och han börjar interagera med dig på ett sätt som han inte gör med barnet om dagarna väcks naturligtvis en svartsjuka. Att femåringar har nattblöja är sent, men inget som är förfärligt ovanligt. Problemet ligger hos din sambo.
  • FrökenKanSjälv

Varför bor du i ett hus där du enbart ses som en gratis piga utan rätt till att prata???

Vad har mannen för positiva sidor som gör att du står ut? Om du har jobb borde du ha råd att ha ett eget boende, dit mannen kan få komma på nåder när barnet är hos mamman.

• elyse

Ja, om ett barn blir belönat, dvs får det han/hon vill, när det skriker och gråter så kommer det att fortsätta med det tills det inte längre fungerar.

Svar på tråden 5-årings beteende