• Anonym (Fundersam)

2 arbeten, 100% studier med CSN

Hej FK.

Har lite frågor som jag önskar svar på eftersom mitt läge är lite speciellt.

Jag är tjänsteledig från mitt nuvarande arbete där också min SGI baseras på.
    Har varit föräldraledig och kommer i augusti börja studera på komvux 100%.

Samtidigt med studierna har jag även ett extra arbete, dvs en annan arbetsgivare än den jag är tjänsteledig ifrån. DVS jag har 2 arbeten.

Om jag har förstått det rätt så får man behålla studiemedel när man vabbar och missar skollektionerna.
    Men man har rätt till ersättning när man vabbar och missar sitt extraarbete?

Hur ska jag gå tillväga om jag behöver vabba när jag egentligen skulle arbeta på mitt extraarbete?
    Nu ligger mitt ordinarie arbete inlagt hos er med korrekt årsinkomst, samt rätt sgi.
    Men vabbar jag från mitt extraarbete så är det en annan lön.

Måste jag ta bort ordinarie arbete hos er och lägga in extraarbetet så länge? Och vad händer då med min sgi? Blir den sänkt efter lönen från extraarbetet?

Ibland förekommer det arbete kvällstid, 15.30 - 00.30.
    Om något av barnen blir sjuk så måste jag vabba hela tiden eftersom jag inte kan börja arbeta senare.
    Min sambo kommer hem runt 18-19.
    Hur blir min vab då? Jag missar hela min arbetstid men vi blir 2 föräldrar som är hemma under kvällen.

Många frågor, hoppas det går bra.

Mvh 

• Svar på tråden 2 arbeten, 100% studier med CSN
  • Försäkringskassan

Hej,

Om du ska studera med studiemedel och samtidigt ha ett extrajobb vid sidan om studierna så kan du få en så kallad studietids SGI. Det betyder att du får en SGI som gäller för dig under studierna om du själv skulle bli sjuk eller om du behöver vara hemma med vård av barn. Din föräldrapenning kommer fortfarande beräknas på den inkomsten du hade innan du började studera. När du har studerat färdigt kommer vi att titta på den tidigare inkomsten igen.

Du anmäler detta till oss på en speciell blankett som vi skickar till dig då vi får veta att du ska studera.

Om du skulle behöva vara hemma med vård av barn på ett pass som du beskriver så kan du ansöka om hel dag med tillfällig föräldrapenning (vab) och skiva anledningen till detta, handläggande kontor kommer då att bedöma din rätt till ersättning.

Hälsningar

Jane, handläggare

• Anonym (Fundersam)

Jag har en angiven lön för 100%.
    Även timlön.

Skulle man kunna utgå ifrån det eftersom jag inte vet hur mycket man kommer att arbeta, samt att jag precis har börjat extra arbetet.?

Hur går man tillväga för att ordna en blankett för studie sgi? 

• Försäkringskassan

Hej!

Om du i nuläget inte vet hur mycket du kommer att arbeta på extrajobbet så kan vi fastställa en studietidssgi första gången som du är hemma och vabbar. Vill du redan nu fylla i blankett för studietidssgi så får du kontakta vårt Kundcenter för att få denna blankett, enklast genom att maila till kundcenter@forsakringskassan.se  

http://www.forsakringskassan.se/kontakt/kundcenter_privat/skicka_e-post/ 

Hälsningar
    Gerd, handläggare

Svar på tråden 2 arbeten, 100% studier med CSN