Ving eller Fritidsresor? Planerar resa till Kanarieöarna i februari.
Hej. Jag, min sambo och vår dotter som blir tre år planerar en resa till Kanarieöarna i februari nästa år. Vi vill bo på nåt av de större familjehotellen som Ving och Fritidsresor har med många aktiviteter för barn. Det blir nog även All Inclusive.
Vilket av dessa alternativ är bäst, Sunving Resort eller Blue Village? Hur funkar det med barnklubben, lämnar man in barnen där eller ska man vara med? Vår dotter fyller tre år i slutet av februari, får hon vara med på de aktiviteter som är från tre år då eller måste de ha fyllt år?
Sen undrar jag hur det är med All Inclusive-maten, blir man trött på den och måste man därför ändå köpa sin egen mat?
Kanske någon här har lite erfarenhet att dela med sig av?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-05 22:06
Så nu har vi varit på en veckas semester på Sunwing Resort Fanabe på Teneriffa. Jag kan bara säga att vi är så nöjda!
Riktigt fint hotell med trevlig personal, rent och fräscht! Vi hade All Inclusive och maten var en riktigt god överraskning, mycket att välja på och bra variation från dag till dag. Vi åt inte så mycket av de snacks och glass som fanns övriga tider, vi var ganska mätta från buffén! Så nästa gång ska vi ta det som heter Sunwing Inclusive som är alla frukostar och sen fem luncher och middagar. Det räcker.
Vår dotter som precis skulle fylla tre kunde inte vara med på dom aktiviteter som var utan föräldrar. Men det fanns massa andra aktiviteter hon kunde vara med på där vi fick vara med. Det var ju kul också att vara med och se hur glad hon var och att hon hade roligt. Hon älskade Lollo o Bernie och deras "fröknar" som var personalen som jobbade på Miniland. Extra kul att dom hade en del unga killar som lekte och busade med barnen och inte bara tjejer anställda som barnvärdar.
Om man ville gå ut från hotellet så fanns det mycket att gå runt och titta på. Vi gick en del efter strandpromenaden och en del lite uppåt mot bergen. Om man går norrut, bort från Playa de las Americas var det lite fräschare och finare. Gick man ner mot söder såg det lite mer slitet ut med fler försäljare av krimskrams och tiggare.
Det enda jag saknade vara att inte kunna se havet från hotellet. Men det var bara ner för en liten backe så var man på stranden. Jag blev överraskad att det var så vackert och dramatiskt med svart sand och sen höga gröna berg nära kusten. Man kunde ana snöklädda bergstoppar också, häftigt!
Sen hade vi tur med vädret också, det var mellan 20-25 grader varje dag. Det regnade och blåste en del en dag men det var bara häftigt att gå efter havet och få känna av lite ordentligt havsväder (jag har varit sjöman i flera år så jag saknar det :)
Så jag kan verkligen rekommendera Sunwing Resort och resmålet Playa Fanabe. Vi kommer nog ganska säkert att välja att åka till en Sunwing Resort igen, ett stort plus är att dom har koll på det här med allergier så att det fanns ordentligt med glutenfria alternativ.
I sommar ska vi till en Blue Village på Mallorca för min sambos mamma fyller jämt så det är dom som bjuder. Det kommer nog att bli toppen det också, ska bli intressant att kunna jämföra! Det som oroar mig lite är att de inte på samma sätt kan garantera att det finns nåt glutenfritt. Men jag antar att det finns ägg och annat man kan äta till frukost. Nu har ju vår dotter fyllt tre också så hon kan vara med i Bamseklubben om hon vill och vi har tittat på clownerna på Youtube och hon vill gärna krama dom säger hon!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-25 10:44
Hej igen, ska bara uppdatera med att jag har gjort en liten hemsida om vår resa;
www.barnsemesterteneriffa.se/
Ingen jättestor men det finns lite bilder från vår semester och lite mer info om resmålet.