• Anonym (Egen företagaren)

Egen företagare (Aktiebolag)

Jag driver ett aktiebolag sen 4 år tillbaka. De 3 första åren var det tufft och jag kunde inte ta ut någon vidare lön. Men i år har det vänt och jag har under 2013 kunnat plocka en "normal" lön. Verksamheten ökar och jag kommer kunna ta ut en ännu bättre lön nu under andra halvan av året.
    Jag är gravid och bebisen är beräknad till 10 december. Pga av riskerna med en förlossning för mig kommer jag att förlösas med kejsarsnitt och datumet är satt till 10 december. Detta innebär att jag kommer börja ta föräldrapenning redan under december månad i år. 
    Nu till min fundering. Om jag har förstått rätt räknas ägare till aktiebolag som "vanlig" anställd och därmed gäller de reglerna för beräkning av föräldrapenningen. Som jag förstått det beräknas då föräldrapenningen på min lön under föregående år, dvs 2012. Går det att ansöka om dispens från den här regeln så att föräldrapenningen istället beräknas på min lön under 2013? 

• Svar på tråden Egen företagare (Aktiebolag)
  • Försäkringskassan

Hej!

Vi kan svara rent generellt på frågan och sedan kommer inkomstutredningen göras när du skickat in ditt moderskapsintyg.

När man är anställd i eget AB så är det uttagen lön ur aktiebolaget som är sjukpenninggrundande, det innebär att du skall styrka uttagen lön de senaste tolv månaderna tillbaka i tiden från att du slutar arbeta inför kommande föräldraledighet. Så arbetar du till och med november så vill vi ha uttagen lön ur företaget från dec 2012- nov 2013.

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

Svar på tråden Egen företagare (Aktiebolag)