• sore

Sgi och graviditetspenning...

Hej !
    Skickade in uppgifter om min "nya" inkomst (som jag haft sedan ett bra tag  nu) och fick ett sgi fastställt den 16e juli. Har även skickat in ett moderskapsintyg i samma veva och då fick jag hem brev, som var utskrivet den 19e juli, alltså tre dagar senare, om att jag ska skicka in uppgifter om inkomst och arbetstid osv. Ska det vara nödvändigt att göra det en gång till verkligen? Eller är det något som skickas ut automatiskt i samband med att ni registrerar moderskapsintyg?
    Har sökt graviditetspenning, den borde väl baseras på den sgi som redan är fastställd? Har ju endast haft den i två veckor ca. Jag blir lite förvirrad, men undrar ändå, efterom att min chef ska fylla i inkomstpappret (igen) men hon är på semester till slutet av augusti och det är bara någon vecka emellan det att hon är tillbaka och till att jag ska sluta arbeta då, om jag blir beviljad detta.

Tacksam för svar !

• Svar på tråden Sgi och graviditetspenning...
  • Försäkringskassan

Hej!

Eftersom du redan skickat in dina uppgifter om ny inkomst och det redan är fastställt en sgi så behöver du inte skicka in det på nytt. Anledningen till att du fick en ny inkomstförfrågan är att det "alltid" skickas ut en sådan i samband med att vi får in ett moderskapsintyg om beräknad förlossning.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

• sore

Tack för svaret!
    Då kan jag bortse från dom papperna jag fick alltså.
    Men då undrar jag istället, när borde jag skicka in min ansökan om föräldrapenning? Jag vet ju inte när jag ska börja ta ut dagar, eftersom jag inte har en aning om när jag får besked om jag blir beviljad graviditetspenning. Ringde in häromdan och då har inte mitt ärende börjat behandlas än. Om det tar längre tid och det datumet jag sökt från (9e sept) måste jag ju ändå försöka stå ut ett tag till på jobbet eller hur gör jag? Känns ju dumt att söka föräldrapenning så långt innan bf ifall jag kanske får det andra beviljat.

• Försäkringskassan

Hej!

Första ansökan om föräldrapenning har normalt en handläggningstid på upp till 30 dagar. Därför är det bra att skicka in den ca en månad i förväg. Men eftersom du har ansökt om graviditetspenning är det bra om du väntar tills du har fått beslutet på det.

Du kan gå hem även om du inte har fått beslut om graviditetspenning. Om du inte skulle bli beviljad kan du ansöka om föräldrapenning istället.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Sgi och graviditetspenning...