• Erfdgt

Vilken barnvagn rekommenderar du?

En barnvagn, som ska gå att dra i snö och slask på norrländska gator och som ska gå att använda från nyfödd, vilken rekommenderar du och varför?

Det här med barnvagnar känns som en stor djungel. Hur ska man kunna välja?

• Svar på tråden Vilken barnvagn rekommenderar du?
  • hallonbär
    Erfdgt skrev 2013-07-30 00:31:41 följande:
    Aldrig hört talas om! Hittade den på Jollyroom när jag googlade, är det den här www.jollyroom.se/trille-viper-4s-black-safari... ? Jag är dock lite tveksam till mindre och svängbara hjul i vårat vinterklimat (och i övrigt) här. Det står att det är en perfekt cityvagn, men jag vet inte hur mkt citykörning det skulle bli ;) hehe

Fast framhjulen är inte alls små. Stora rejäla framhjul som är svängbara men som kan låsas. Jag bor i norrland och har inte haft problem i snön.
  • FruWikstrom

Brio go, som äldst en 2013, och köp till terränghjul. Bästa vagn jag haft, delad första plats med uj. / haft över 60 vagnar

• viseversa

Köp en kronan ts. Den med 4 fasta hjul. Och då kan du även köpta till 16" hjulen till den. Dom plöjer igenom ALLT.

• josefina73

Har varit supernöjd med min Urban Jungle. Bor ute på landet där det knappt skottas och med nästan bara skogsvägar och mycket snö. Super!
    När det är snö och slask så låser jag framhjulet och då går den ännu bättre. Har aldrig haft några väderproblem med den.
    Dock så är den ganska lång men otroligt smidig att köra.

• tinis

Hejhej!
    Jag o sambo är på g att kolla barnvagn nu o tror på en med svängbara hjul fram men ser att ngr tycker fast är bättre. Vad är det som är det bästa o varför? Glad

• RöttÄrSött

Rörliga hjul är superbra inomhus och på plogade vägar, ska du röra dig mer på slaskiga gator är fasta lufthjul bäst. Båda vagnstyperna fungerar i andra miljöer men de fasta hjulen är jobbiga inne i små butiker medan de rörliga hjulen kräver mer kraft att köra i tuffare terräng.

Att köpa vagn är som att köpa bil: man måste se sitt behov Ska du ha en liten bränslesnål bil att köra inne i stan på korta sträckor eller ska du ha med hundar och barnvagn för att köra off-road?

• lyckaokarlek

Vi är otroligt nöjda med vår kronan duo, går kanoners på såväl dåligt plogade grusvägar som inne i stan. Har sett på hemsidan att det nu går att hyra barnvagn på kronan, perfekt om man vill testa och bara att byta om man inte är nöjd!

• chrissepisse

Om du tyckte om Emmaljunga Cerox tror jag att du skulle uppskatta Teutonia Prestige. Den har vändbart handtag och fyra fasta hjul. Jag föredrar mjuklift och luftkammarhjul, men det finns separat liggkorg och pumpade hjul om man hellre vill ha det.

• TheCarioca

Emmaljunga citycross är kanske något? Har kört våran överallt så här långt utom i vinterklimat. Men den plöjer genom sandstrand, ojämn skogsväg på åkrar etc. Är stora hjul i plast så risken för punktering finns inte. Smidig att fälla ihop men tar lite plats och väger lite mer. Men som sagt, rullar fint!

• Erfdgt

Haha ja, jag har ju en liten förkärlek till Emmaljunga, det ska jag inte sticka under stolen med ;) Och även jag är sådan som föredrar mjuklift, dels för att vi bor i lägenhet och jag vet av erfarenhet att en sådan är betydligt enklare att kånka uppför alla trappor hehe

Tack för alla tips, ska plöja igenom allihop och granska alla vagnar! Jag är väldigt tacksam över att jag fått så många svar :)

Hur vi än gör, så måste vi nog byta bil har vi kommit fram till, så om den är liten eller stor att fälla ihop har mindre betydelse, även om det såklart är praktiskt om den är lite mindre. Vi måste få plats med hundbur, rullstol och barnvagn nämligen.

• MadeleineVF
    hallonbär skrev 2013-07-30 00:34:28 följande:

Fast framhjulen är inte alls små. Stora rejäla framhjul som är svängbara men som kan låsas. Jag bor i norrland och har inte haft problem i snön.
    Hej! 
    Jag funderar på att beställa en Trille Viper 4S, men vill först bara försäkra mig om att den verkligen fungerar i snö. Du Hallonbär har alltså inte haft problem? Även i väldigt rikliga mängder snö, blötsnö, tung snö? (Bor också i Norrland). 

Eller om någon annan har erfarenheter kring denna barnvagn o snö så skriv gärna!

• hallonbär
    MadeleineVF skrev 2013-08-26 20:51:19 följande:
    Hej!  Jag funderar på att beställa en Trille Viper 4S, men vill först bara försäkra mig om att den verkligen fungerar i snö. Du Hallonbär har alltså inte haft problem? Även i väldigt rikliga mängder snö, blötsnö, tung snö? (Bor också i Norrland).  Eller om någon annan har erfarenheter kring denna barnvagn o snö så skriv gärna!   

Har inte själv använt den än. Seg bäbis inne i magen som inte vill komma ut.. Men har en vän som har vagnen och hon har använt den i snö och är supernöjd. Inga problem att köra den i snö.
  • momomo

Crescent classic funkar bra på dåligt plogade vägar i umeå-trakten.

Ett tips är att kolla markfrigången, dvs hur lågt lastkorgen under sitter samt hur höga kanter den har.
    Vissa vagnar har en slaskuppsamlare undertill Flört

Det jag ut saknar är bra myggnät, dvs myggnät som tätar mellan rygg och sufflett också.

Vi har kompletterat med en sulky sen barnet var drygt ett halvår och använt när man varit på stan och liknande - idag skulle jag sett till att köpa babyskydd och sulky som passar ihop (t.ex Acta Graco) så man haft ett smidigt "shoppingalternativ" från början som komplement till den "riktiga" vagnen

• Mozzy

Teutonia BeYou! En kombivagn. 
    Bästa vagn jag testat någonsin. Drog den genom hela Stockholm förra året genom snön och stånkade inte en enda gång trots skogspromenader med snö (!). Det är svängbara hjul vilket gör att man kan vända på vagnen på en femkrona vilket jag använder ofta OCH man kan även vända på handtaget så att du kan ha barnet frammåt eller så att de tittar mot dig. Stor varukorg under och i ett test jag läste på nätet är den även väldigt bra för folk som är långa eftersom den är ganska hög (skönt för ryggen eftersom man inte behöver böja sig ner alltför långt när man ska plocka upp bebis). Ännu ett stort plus var att själva bebiskorgen var riktigt lång och första tre månaderna gick det utan att störa bebisen så klart - att ha sin väska ståendes där. 
    Jag kan dock inte uttala mig om hur den är när man åker bil då jag alltid åker kommunalt och inte behövt fälla ihop den.

Enda negativa var att det inte fanns någon vettig manual som förklarar alla bra funktioner. Det var först i juli som jag hittade att vagnen har ett inbyggt myggnät och att man genom att sätta ihop de olika delarna får en utmärkt åkpåse gratis ..

• JGBM

Vi hade först en Emmaluunga Edge. Supermysig stor liggkorg och fasta lufthjul som tog sig fram överallt. Som sittvagn när sonen blev större gillade jag den mindre för att den blev så tung. Så jag sålde ligg och sittdel och köpte en Ozone med lättare sittdel och rörliga framhjul. Så nu har vi två chassin och alternerar sittdelen på dom = perfekt för både snötäckta vägar och i stans trånga utrymmen.

Svar på tråden Vilken barnvagn rekommenderar du?