• Anonym (Gravid o ont!)

Bonusen är här hela veckan & sambon jobbar!!!

Bor sen två år tillbaka med min sambo. När det inte är skola har vi hans son sen tidigare varannan vecka, skolterminer varannan helg.

Min sambo har gått hemma hela tiden, medan jag pluggat osv. Har ingen ordentlig kontakt med min bonusson. Vet inte varför men det är så, vi har inte spenderat så mycket tid tillsammans och sen tror jag att det förstör lite att sambon lägger ALL sin energi på sonen när han är här, ser inte till mig ett dugg under de tiderna.

I vilket fall som helst, så är bonusen här denna vecka.
    Min sambo har fått jobb och är borta från 6.30-16.30.
    Jag är gravid & kan behöva åka in när som helst till förlossningen, så nära bf är det. Jag är också sjukskriven fram till förlossning pga foglossning, svullna fötter och kraftiga sammandragningar. Det är precis så jag kan gå ut med hunden så han får kissa när sambon är borta, vissa dagar får jag be om hjälp från vänner & min mamma när det är som värst.
    Och nu ska jag alltså kunna ta hand om hans son (som iofs är ganska självgående, han är inte liten men i förskoleålder), det är ändå en del extrajobb då han inte ens kan smöra sina egna mackor, inte tycker om o leka med leksaker utan måste bli underhållen hela tiden av nån annan, han gillar o spela men man kan inte sitta framför en tv hela dagen när man är ett barn!

Är det verkligen rätt av min sambo att lämna honom här?
    Vad säger lagen, vet nån? Är det mitt eller sambons fel/ansvar om något händer honom under de timmar vi är själva?

Denna vecka ligger jag dessutom med frossa, feber och ett hemskt illamående, så jag är verkligen sängliggande nu..... Rynkar på näsan

• Svar på tråden Bonusen är här hela veckan & sambon jobbar!!!
  • Felicia111

Du ska inte behöva göra någonting. Även om det hade vart ert gemensamma barn så skulle han vart hemma med det. då DU är SJUK.

Han måste väl ändå kunna prioritera familj före jobb?
    Annars hade inte jag velat leva med denna mannen iaf.. :p

• Prins Williams Mamma

Du är inte skyldig enligt lag att ta hand om din bonus det är vårdnadshavarnas ansvar.

Williiam 110428 lilla bebisen bf 131129
  • Anonym (f d styvmor)
    Prins Williams Mamma skrev 2013-08-08 10:57:26 följande:
    Du är inte skyldig enligt lag att ta hand om din bonus det är vårdnadshavarnas ansvar.
    Vilken lag?

Gäller samma lag oavsett om man är sambo eller gift med styvbarnens förälder? 
  • sextiotalist
    Anonym (f d styvmor) skrev 2013-08-08 13:29:03 följande:
    Vilken lag?

Gäller samma lag oavsett om man är sambo eller gift med styvbarnens förälder? 
    Ja, vårdnadsansvaret ligger alltid på föräldrarna/vårdnadshavaren.
  • sirisdotter
    sextiotalist skrev 2013-08-08 13:38:40 följande:
    Ja, vårdnadsansvaret ligger alltid på föräldrarna/vårdnadshavaren.
    Tror att andra än vårdnadshavare kan få "vabba"   efter en lagändring på senare tid.
  • LFF
    sirisdotter skrev 2013-08-08 13:51:40 följande:
    Tror att andra än vårdnadshavare kan få "vabba"   efter en lagändring på senare tid.

Visst får de det men det ska ju vara på frivillig basis inte för att vårdnadshavaren anser det och att den andre inte har nåt att säga till om.
  • Anonym (f d styvmor)
    LFF skrev 2013-08-08 13:57:13 följande:

Visst får de det men det ska ju vara på frivillig basis inte för att vårdnadshavaren anser det och att den andre inte har nåt att säga till om.
    Det låter vackert....   Och om vårdnadshavaren bara går iväg till jobbet då,  i trygg förvissning om att den studerande frun tar hand om allt hemma....
  • LFF
    Anonym (f d styvmor) skrev 2013-08-08 14:01:04 följande:
    Det låter vackert....   Och om vårdnadshavaren bara går iväg till jobbet då,  i trygg förvissning om att den studerande frun tar hand om allt hemma....
    Då får väl frun ta upp det med sin karl, att det är hans barn, hans ansvar om de inte kommit överens om att hon ska försaka sina studier när barnet är sjukt och vabba.

I en relation ska ju båda vara överens om hur ansvaret för barn, oavsett bonusar eller gemensamma, ska fördelas. Annars blir det problem.
  • sextiotalist
    Det har man kunnat länge, i säkert 20 år.
  • Papito
    LFF skrev 2013-08-07 14:28:27 följande:
    Min mamma och hennes sambo har varit tillsammans sen jag var 2. Jag har noll relation till den mannen, han har alltid bara varit "mammas sambo" och inget annat. Han har aldrig haft bestämmanderätt över mig eller något som helst föräldraansvar. Mina föräldrar och mina morföräldrar är i princip de enda vuxna i min närhet jag accepterat vad gäller bestämmanderätt när jag växte upp. Mammas sambo är inte, och har aldrig varit, en del av min familj.

Nu har jag inte läst tråden men tycker det är rätt illa av TS sambo att lämna henne höggravid och orörlig med sonen utan att lösa barnpassningen på annat vis oavsett vilken relation TS och barnet har.
    Jag har inte sagt något om ansvars- och bestämmanderollen, jag pratar om ts relation till sin sambo och sambons barn. Oavsett vilken relationen är till barnet är det hon och sambon som behöver reda ut saker.

Oavsett vilken ansvars- eller bestämmanderoll man tar/får, anser jag att man har en skyldighet gentemot barnet. För mig är det rent ut sagt respektlöst mot ett barn om man ingår i familjesfären och inte anstränger sig för att ha en god relation till barnet. Gärna kärleksfull men framförallt god.

Sen kan jag tycka en mängd andra saker om hur man, enligt mig, bör bete sig mot varandra i en familj...men det är en annan sak, som man kan ha olika tankar om. Utifrån mina värderingar skulle jag aldrig kunna leva med en kvinna som fullständigt struntade i mina barn och vägrade hjälpa till med vanliga saker som man gör i en familj (som flera uttryckt i tråden). Därmed inte sagt att hon skulle tas för given, utnyttjas eller få ansvaret överlagt på sig. Men jag vill inte ge mina barn den egoistiska bilden av en relation. Jag skulle givetvis hjälpa till med kvinnans barn om hon hade några och så önskade.

• sextiotalist

och det viktigaste, det är endast vårdnadshavarna som har rätt att få tjänsteledigt för VAB, är man inte vårdnadshavare så har man inte den rättigheten, utan får söka om tjänsteledighet hos sin arbetsgivare
  • Ruffa
    Anonym (Gravid o ont!) skrev 2013-07-30 10:09:30 följande:
    Vi planerade för det första inte att få barn tillsammans och verkligen inte nu. Men jag blev gravid och jag låg inne på sjukhuset sista dygnet som man får göra abort. Men vi klarade inte av det, o vi beslöt att behålla vårt barn! Hjärta

Det första halvåret hade inte min sambo sin son, av olika anledningar.
    Sonen är för gammal för dagis och bor normalt inte i denna kommun ens.

Jag har spenderat tid med sonen, vi har varit på olika kryssningar han och jag och lämnat pappan hemma osv, så jag har försökt att få kontakt med honom men inte lyckats fått något band till honom. Känner mig ju också mest i vägen och som att jag borde gå därifrån när sambon lägger all sin tid på sonen, han märker inte ens alltid att jag varit ute med hunden för att kissa honom/slänga sopor eller liknande.

Hade jag inte haft ont, hade jag inte gnällt för då hade man ju kunnat gått ner till sjön o matat änderna, spelat fotboll eller något annat skoj. Men jag kan inte se att de skulle vara kul för grabben här nu..
    Du behöver inte ursäkta dig inför andra varför du väljer att skaffa barn med din man, vare sig han eller du har barn sen förut.
    Om du inte känner att du och din mans son har någon vidare kontakt så jaha, det är inte alltid personkemin klickar mellan alla människor, man kan vara trevliga mot varandra när man träffas för det.

Det är bara vissa personer som kräver att man ska älska alla andras barn, vi andra som lever lite mer i verkligheten vet att det inte funkar så. 

Du och ingen annan bestämmer om och när du vill ta hand om sambos barn. Föräldrarna till det barnet får lösa tillsynen. Det är de som skaffat barnet, det är de som får ta hand om det.
Svar på tråden Bonusen är här hela veckan & sambon jobbar!!!