• Cecilia 768

Alternativa järntabletter till Niferex och duferon

Hej! Jag tänkte bara tipsa om järntabletter som inte finns i högdos i Sverige. Hemofer innehåller detta järnsalt men i mycket låg koncentration.
    Jag har inte klarat av Niferex eller duroferon och hemofer/blutsaft har inte funkat pga för låga doser.
    Spenderade sommaren i UK och fick gå till läkaren där som skrev ut järntabletter innehållande järnsaltet ferrous furamate som är standard i UK. De tabletterna klarade jag av utan att bli helt galen i magen.
    Dessa går INTE att få tag på i Sverige av någon konstig anledning.
    Nu skulle jag fylla på hemma och klurade ut att de har kapslar på chemistdirect.co.uk
    Galfer heter de och 1 kapsel innehåller elemental iron 100mg precis som en kapsel Niferex även om själva saltet är 305g/kapsel. Storleken på förpackningen är 100 st och kostar bara några pund. Beställde 4 st burkar (måste äta 2 kapslar/dag) och med frakt blev summan blygsamma 22 pund. Extremt mycket billigare än järntabletter i Sverige!
    Dessa räcker resten av min graviditet.

Så, kära medsystrar med järnbrist: man kan tjäna pengar och kanske spara magen om man kikar över Nordsjön :)

• Svar på tråden Alternativa järntabletter till Niferex och duferon
  • Realista

Hur mycket är pundet? Vad kostar varan i svenska pengar och vad blir totalsumman med frakt och alla avgifter?

• Cecilia 768

Pundet går lite upp och ned men håller sig runt att man gångar med tio: alltså mina 4 burkar inklusive frakt hamnade då på ca 220kr. :)

Eftersom det är inom EU tillkommer inga andra avgifter då du redan betalar VAT i UK.

• Cecilia 768

I tillägg ska sägas att jag har beställt många gånger därifrån, bla ägglossningstester och gravtester och det funkar alldeles utmärkt. Det tar ca en vecka för varorna att komma.

Eftersom min man är britt så beställer jag ofta från UK eftersom allt är billigare. Nu kommer det bli bebiskläder i massor :)

Köpte precis andrahandskläder - 50 plagg för 24 pund på eBay. ÄLSKAR att fynda hehe

• Realista
    Cecilia 768 skrev 2013-07-30 12:47:01 följande:
    Pundet går lite upp och ned men håller sig runt att man gångar med tio: alltså mina 4 burkar inklusive frakt hamnade då på ca 220kr. :) Eftersom det är inom EU tillkommer inga andra avgifter då du redan betalar VAT i UK.

Hur många tabletter/förpackning och hur länge räcker det?
  • Cecilia 768

All info i orginalinlägget. Hur länge de räcker beror ju naturligtvis på hur många per dag du behöver. Jag tar maxdosen på 2 kapslar eftersom jag har uttalad järnbrist.

• Realista
    Cecilia 768 skrev 2013-07-30 13:13:39 följande:
    All info i orginalinlägget. Hur länge de räcker beror ju naturligtvis på hur många per dag du behöver. Jag tar maxdosen på 2 kapslar eftersom jag har uttalad järnbrist.

Ja förlåt jag missa det bara ;)
  • Pepsi08

Åh, låter ju jätteintressant! På vilket sätt är det du har upplevt att de är snällare mot magen? Har du sett någon förändring i hur snabbt/mkt de förbättrar ditt järnvärde? Vad har du haft för värden? (Upplever att olika MVC har olika nivåer för vad som är järnbrist).

Mamma till Josefina 100531 & Madeleine 110417
  • Cecilia 768

Hej,

Mina järnvärden låg på 106 och fick då rådet av barnmorska att äta 100mg Niferex. Åt en vecka drygt tills jag inte orkade längre. Fick jättemycket illaluktande gaser som dessutom gjorde ont, trots regelbundna toalettbrsök. Otroligt jobbigt. Så försökte lösa det med ferronol och järnbrus.

Hamnade hos läkaren i UK en månad senare som mätte upp samma järnvärde. Hon skrev då ut dessa andra tabletter åt mig. Jag tänkte väl att järnvärden inte gått upp pga jag inte ätit så mycket järn så jag började med 1 tablett/dag, ibland 2.

Ingen gasbildning och magen helt normal.

Åt tyvärr inte tillräckligt (lyssnade inte på läkaren haha) så rasade ned till 95 varför jag nu äter högsta dosen. På 1 1/2 vecka har jag ökat till 99 så barnmorskan tycker att jag ska fortsätta med den högre dosen i åtminstone 2 veckor till.

Jag själv är läkarstudent och har researchat om det är någon skillnad i upptag mellan de olika järnsalterna och det är det inte. Sverige hade ett furamate-preparat men det avregistrerades pga produktionssvårigheter. Mycket märkligt och irriterande då sulfatberedningar med slowrelease mm har högre biverkningsprofil.

Så, hoppas att jag kunnat svara på din fråga tillfredsställande.

Ursäkta ev stavfel, min iPhone hatar mig.
  • Andree

Hittade detta inlägg via google. Jag letar bra järntabletter. Kan inte ta Niferex då jag får helvetisk magsyrareflux. Har beställt Galfer. Får se hur det går. Är inte gravid, men har låga järndepåer. Hoppas på bättring. Tack för tipset!

Svar på tråden Alternativa järntabletter till Niferex och duferon