• Anonym (Stjärnfamilj)

Stjärnfamilj som kärnfamilj

I tråd efter tråd gnälls det på bonusbarn av mestadels sura kvinnor som anser att hon och det gemensamma barnet nu är den nya familjen, den enda familjen.

*Semestern måste planeras efter bonusbarnen
    *Pappan jobbar och ändå måste HANS barn vara här, trots att jag är hemma
    *Han spenderar ALL sin tid med bonusbarnen när dom är här och struntar i mig och våra gemensamma barn
    *Bonusen bestämmer allt, allt ska anpassas efter bonus
    *När ska bonusarna får träffa nya syskonet? Jag vill vara hemma i minst tre veckor själv med bebisen och pappan
    *Nu i semestertider ska bonus bo här i tre veckor, jag dör!
    Osv...

Tycker så sjukt synd om alla stackars barn som blir intvingade i dessa familjer.
    Ska man leva i en bonusfamilj måste alla barn räknas som en del av familjen. Det borde inte vara skillnad på dina/mina/våra. Alla barn ska vara lika viktiga.

Kan man inte förhålla sig till det borde man ge fan i att skaffa familj med någon som redan haft det en gång!!!

I annat fall borde någon lagstifta mot att skaffa fler familjer än en. Vet att det inte är möjligt, men en intressant tanke.

Och ja, jag har själv levt i en bonusfamilj!

Beredd på påhopp, det är en tillspetsad trådstart, men tanken är ändå intressant!

• Svar på tråden Stjärnfamilj som kärnfamilj
  • Anonym (bibo)

Mina bonusbarn och jag älskar inte varandra på samma sätt. Dom älskar sin mamma och jag mina barn helt olika. Det betyder ju inte att man inte respekterar varandra eller hur? Kärlek är ju så olika. Ingen kärlek är så stark som till sitt egna barn. Det är ju en kärlek som växer hela graviditeten och sen bara forsätter... Eller om man adopterar kan jag tänka mig att det startar med ett fotografi. Så att kräva att barn och en bonusförälder SKA älska varandra blir ju bara fel. Sen är det ju olika hur lång bakgrund man har. Mina var 7 och 11 år. Alla småbarnsår har ju vi inte delat. Ni som följt inlägg av mig vet ju att jag kämpat och älskat att vara bonusmamma, men ända hamnat i en soppa. Så hur ni än har det idag så kan ni inte veta hur det blir senare Tro mig att saker ni inte förestält er kan hända. Relationen ni har till mamman kan förändras över en natt om hon vill det och ni kan inte göra någonting åt det... Ni bestämmer inte hur hon ska behandla er eller barnen i framtiden. Hur god man än är så kan livet påverkas ändå.

• Ruffa
    Malinka3 skrev 2013-07-30 16:40:16 följande:
    Håller me dig! så jävla tröttsamt med alla bonustrådar hit o dit.
    Snacka om att vara i fel forum isf Glad
  • Anonym (Mäh)
    dollface85 skrev 2013-07-30 16:59:54 följande:
    Jag har själv varit på g med en kille som var pappa. barnet var hans allt och det är självklart för mig. vi blev aldrig tillsammans men jag tog hänsyn till barnet konstant och det är så det ska vara. så trött av att höra kvinnor skriva skit om sina bonusbarn och verkligen trycka ner dom. ni valde förhållandet det gjorde inte barnet och helt ärligt tycker jag inte man är värd att bo med en familj om man kallar sina bonusbarn diverse namn. skärp er! lägg ner avundsjukan och gnället om att barnet får all fokus. ni vuxna är problemet inte barnet!

Konstant kanske inte var så länge i o m att ni aldrig ens var tillsammans?
    Kan väl inte jämföras med någon som lever tillsammans med någon annans barn heller.
  • Ruffa
    Jesper f skrev 2013-07-30 17:02:48 följande:

Nej, men tycker man det, då ska man stanna SINGEL, inte snärja någon som redan har barn, som förväntar sig en VETTIG människa. För en vettig människa, inser att barns behov och längtan efter kärlek, SKALL fyllas, ovillkorligen om det är sitt eget eller andras barn. Barn har RÄTT att bli älskade, precis som dom är - oavsett vem som är biologisk förälder. Jag är beredd att påstå att alla dom här trådarna som startas om bonusbarn - i majoriteten av fall i dom trådar jag läst - finns så många ICD-10 kontroller som "bonus" föräldern passerar, att är det deras verklighet dom skilldrar, är det ren beteendestörning hos vuxna vi konfronteras med. Och det är verkligen inte personer som barn ska behöva genomlida en uppväxt med.

Mammor och pappor med barn som funderar på en ny familj - VÄLJ nogrannare - bör nog vara allmänna uppmaningen. Och egentligen skulle det krävas personlighetstest innan någon ens tillåts bli bonusförälder - i lag. Precis som hindersprövning. Det skulle förhindra många av dom här trådarna, för dom skulle ALDRIG passera ett sånt test. Och då kan man fundera över hur lämpliga dom är ens som föräldrar till sina egna barn. Skrämmande - säger jag bara. .

Tror du att personer med barn är så jävla heta på marknaden eller? Att de kan välja och vraka som de vill?

Nej du, de ska nog vara glada att de inte måste leva själva tills barnen flyttar hemifrån och visa den person de träffar att de är mogna att ha ett förhållande med någon som inte är förälder till det egna barnet, och att de är villiga att jobba för att det ska bli bra.
  • Ruffa
    Curlie skrev 2013-08-09 11:42:23 följande:

ELLER så väljer man en ny partner som inte har några problem med att vara bonusförälder... Gud så trångsynt inställning mpermer & Labolina.

Min personliga åsikt är att folk utan empatisk förmåga ska få munnen igensydd. (Och fingrarna avklippta, för att hålla dem borta ifrån FL och andra forum).
    Hmm undrar om det finns sådana samhällen där man tystar människor med andra åsikter, jo vänta, det finns, dktaturer kallas de. Flört
  • Curlie
    Ruffa skrev 2013-08-09 11:54:18 följande:
    Hmm undrar om det finns sådana samhällen där man tystar människor med andra åsikter, jo vänta, det finns, dktaturer kallas de.

Vad kallas ett sådant samhälle där man enbart tillåts skaffa barn med en partner?
  • SupersurasunkSara

Tja.. Min ´åsikt är ju att det för det mesta är bioförälderns 'fel' att det blir som det blir i bonusfamiljer. Det ÄR inte lätt att jonglera med sin tid mellan sina barn sedan tidigare och den nya familjen. Dock anser jag att min familj består av mig och min man och mina barn. Det rä den lilla familjen för mig, den utökade familjen och för den skull inte mindre värd, är även hans båda barn. 
    Det är sällan jag ens använder de termerna, men om jag säger familj så menar jag fråmst mina barn och min man eftersom det rä vi som bor ihop för jämnan (med få undantag då mina barn är hos sin pappa). Hade vi hans barn på heltid hade även de varit den innersta/närmsta familjen. Då hade jag nog också älskat dem istället för som nu 'bara' tyckt om dem.   

• Labolina

Curlie ingen har dock sagt det ska vara förbjudet utan en personlig åsikt framfördes... För övrigt har jag återigen fått fördomar bekräftade om vissa som huserar på detta forum. Det var ju nästan ett direkt hot det där. Munnen igensydd och fingrarna avklippta. Kan man sjunka lägre?

• Ruffa
    Curlie skrev 2013-08-09 12:02:21 följande:

Vad kallas ett sådant samhälle där man enbart tillåts skaffa barn med en partner?
    Kina. Där får man bara skaffa ett barn så då löser det sig ju automatiskt.
    Och då var vi inne på diktaturer igen, det verkar vara din typ av samhälle.. 
  • Anonym (Dömda)
    Ruffa skrev 2013-08-09 11:49:39 följande:

Tror du att personer med barn är så jävla heta på marknaden eller? Att de kan välja och vraka som de vill?

Nej du, de ska nog vara glada att de inte måste leva själva tills barnen flyttar hemifrån och visa den person de träffar att de är mogna att ha ett förhållande med någon som inte är förälder till det egna barnet, och att de är villiga att jobba för att det ska bli bra.
  • dollface85
    Anonym (Mäh) skrev 2013-08-09 11:42:17 följande:

Konstant kanske inte var så länge i o m att ni aldrig ens var tillsammans?
    Kan väl inte jämföras med någon som lever tillsammans med någon annans barn heller.
    Man kan vara på g ganska länge om man tar det lugnt. räknas några år åt hen? leva är samma sak det är inte barnens fel det är vuxnas. kalla sin sambos barn för öknamn visar bara på så låg nivå hos den tänkta.
  • Anonym (v)
    Ruffa skrev 2013-08-08 10:15:09 följande:

Menar du på fullaste allvar att du anser att man ska känna lika mycket för andras barn som för sina egna egna?
    Har du verkligen egna barn eller låtsas du bara? 
    Vågar man flika in med en fråga här? Utan att riskera att bli anklagad för att "kapa tråden"? Ni som anser att man ska se bonusar så som sina egna barn, bor ni i stad eller landsort? Anledningen att jag frågar är att vissa uttryck känns så främmande att jag undrar vad det beror på. Är det hur man bor? Liten trång ort där man är övervakad av andras "åsikter" kontra större ort där man är mer anonym och "sköter sig själv".

Förlåt mig om jag verkar trångsynt. Det är inte min mening att säga att det ena är bättre än det andra, jag funderar bara på hur det blir efter omständigheter utanför sig själv.
  • Anonym (Dömda)
    Anonym (v) skrev 2013-08-10 02:33:25 följande:
    Vågar man flika in med en fråga här? Utan att riskera att bli anklagad för att "kapa tråden"? Ni som anser att man ska se bonusar så som sina egna barn, bor ni i stad eller landsort? Anledningen att jag frågar är att vissa uttryck känns så främmande att jag undrar vad det beror på. Är det hur man bor? Liten trång ort där man är övervakad av andras "åsikter" kontra större ort där man är mer anonym och "sköter sig själv".

Förlåt mig om jag verkar trångsynt. Det är inte min mening att säga att det ena är bättre än det andra, jag funderar bara på hur det blir efter omständigheter utanför sig själv.
    Vi bor på en mindre ort och det har aldrig varit aktuellt att se dem som mina, varken från min, min mans , mina föräldrar eller svärföräldrarnas sida. Har heller inte hört den åsikten uttalas utav någon annan släkting eller bekant heller.
    Barnen själva tyckte det var självklart att jag var mamman och köpte grejer osv till mina egna. Dom har ju sin mamma som gör samma för dem. 
  • Ruffa
    dollface85 skrev 2013-08-09 20:24:59 följande:
    Man kan vara på g ganska länge om man tar det lugnt. räknas några år åt hen? leva är samma sak det är inte barnens fel det är vuxnas. kalla sin sambos barn för öknamn visar bara på så låg nivå hos den tänkta.

Du får ursäkta men jag vet nog inte vad "vara på g i flera år" innebär och på vilket sätt du då interagerade med hans barn, så jag tror jag släpper det Glad
Svar på tråden Stjärnfamilj som kärnfamilj