• Anonym (Mamma)

Gått skilda vägar, kommer inte överens om boende. hjälp!

Jag vet inte alls om jag lägger den här tråden i rätt forumdel men jag försöker.

Jag och min sambo har nyss valt att gå skilda vägar, eller han valde. Tillsammans har vi ett barn på snart 2 år.  Vi bor i huvudstaden, min sambo är härifrån och jag själv 50 mil härifrån. Jag själv har bott i Stockholm i ungefär tre år och flyttade ner för min sambo. Jag har några få få vänner här och ingen familj, jag har inget jobb och ingen säker inkomst, har skulder så mina chanser här är lika med noll. Har pratat med soc men dom kunde inte hjälpa mig. I min hemstad har jag redan blivit erbjuden lägenhet och hjälp men mitt ex tänker inte skriva på några papper på att vårat barn ska få flytta ifrån Stockholm, jag förstår honom till tusen. Ingen av oss vill vara den som får träffa vårat barn minst.

Lägenheten vi bor i har jag heller inte mage att "ta" utav honom, det är en hyresrätt. Men jag känner mig helt handfallen. Vi försöker komma på en lösning men vi blir inte klokare.. Mitt ex har ett jobb som gör det svårare för honom att ha vårat barn så pass mycket, alltså till största delen.. Jag har inget jobb och tänkte börja studera nu i höst men de planer verkar jag få ge upp.

Någon som har en idé? Har frågat ifall han inte kan bo hos vänner/familj tills dess att jag på något sätt lyckats ordnat eget men han vägrar. Jag är i princip utslängd på gatan.  

Jag dör bara av tanken på att om det skulle bli jag som får träffa mitt barn en gång i månaden, och han känner precis likadant. Vad fan gör man? :'( 

• Svar på tråden Gått skilda vägar, kommer inte överens om boende. hjälp!
  • PGA
    Anonym (Mamma) skrev 2013-07-31 11:03:24 följande:

Nej, hurså?
    Undrade bara. Brukar vara tillhåll för människor med dekadenta värderingar.
  • FrökenKanSjälv

TS,
    Kom ihåg att han inte kan slänga ut dig på gatan, du har rättigheter. Om han vill tvinga ut dig måste han ge dig en skriftlig uppsägning med tre månaders uppsägningstid.

Bästa förslaget hittills är att ni turas om att bo i lägenheten några dagar i taget och att barnet bor kvar (fram tills du hittar annat boende). Be honom också hjälpa till att leta boende till dig, eftersom han vill få ut dig ur lägenheten så borde han ju vara villig att hjälpa till. Dessutom borde han ju vara intresserad av att hans barn har två vettiga boenden.

• Anonym (Z)

Ts kanske du kan kolla lägenheter i Södertälje, Eskilstuna har en del och tar bar 1 Tim med tåg jag bor i Eskilstuna men jobbar i Sthlm,

• Wilma45

Men om det är hos dig barnet ska vara skrivet så borde det vara du som får behålla lägenheten.
    Var det bara hans lägenhet från början, eller har ni skaffat den tillsammans? 

• Anonym (Mamma)
    Wilma45 skrev 2013-07-31 15:48:09 följande:
    Men om det är hos dig barnet ska vara skrivet så borde det vara du som får behålla lägenheten.

Var det bara hans lägenhet från början, eller har ni skaffat den tillsammans? 

Jag vet men av en anledning jag helst inte tar upp här så skulle jag inte ha mage till att vara den som får lägenheten.. Vi flyttade in i den tillsammans men den tillhör ändå honom lite mer än mig :/
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Z) skrev 2013-07-31 14:52:30 följande:
    Ts kanske du kan kolla lägenheter i Södertälje, Eskilstuna har en del och tar bar 1 Tim med tåg jag bor i Eskilstuna men jobbar i Sthlm,

Är det någon som vet hur det fungerar med soc där? Jag är medveten om att dom inte är en bostadsförmedling men.. Jag har ringt runt till olika hyresbolag samt privata men då jag har varken inkomst samt skuld så, ja det säger ju sig själv.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-07-31 15:59:32 följande:
    Är det någon som vet hur det fungerar med soc där? Jag är medveten om att dom inte är en bostadsförmedling men.. Jag har ringt runt till olika hyresbolag samt privata men då jag har varken inkomst samt skuld så, ja det säger ju sig själv.

Samma regler gäller även här när du har ett kontrakt så kan du ansöka om försörjningsstöd
  • Anonym (kvarsitt)

Sök kvarsittanderätt hos tingsrätten. De bestämmer då vem som har störst behov av lägenheten och ser till vem som har lättast att ordna en ny bostad beroende på fast tjänst, närhet till arbete och vem som ska ha barnet mest. Ring en advokat/jurist och rådgör. Jag är mitt uppe i detta själv just nu...

• Wilma45
    Anonym (Mamma) skrev 2013-07-31 15:56:00 följande:

Jag vet men av en anledning jag helst inte tar upp här så skulle jag inte ha mage till att vara den som får lägenheten.. Vi flyttade in i den tillsammans men den tillhör ändå honom lite mer än mig :/

Han valde att lämna dej, han vägrar låta dej flytta till din hemstad, han vägrar bo tillfälligt hos vänner, och du tvingas ge upp dina studieplaner.
    Han, som försatt dig i situationen har jobb och inkomst och alla möjligheter att skaffa en lägenhet. 
    Du har ingen inkomst och ingen möjlighet att få nån bostad och så har du inte mage att ta över er nuvarande lägenhet, trots att du har rätt till det.
    Du måste ha väldigt starka skäl för att göra det så svårt för dej!

Kan bara önska dej lycka till...   
  • elmadumle
    Wilma45 skrev 2013-08-02 02:56:42 följande:

Han valde att lämna dej, han vägrar låta dej flytta till din hemstad, han vägrar bo tillfälligt hos vänner, och du tvingas ge upp dina studieplaner.
    Han, som försatt dig i situationen har jobb och inkomst och alla möjligheter att skaffa en lägenhet. 
    Du har ingen inkomst och ingen möjlighet att få nån bostad och så har du inte mage att ta över er nuvarande lägenhet, trots att du har rätt till det.
    Du måste ha väldigt starka skäl för att göra det så svårt för dej!

Kan bara önska dej lycka till...   
    Ts kanske inte ens har råd att ta över lägenheten själv.
  • Anonym (dela)

Ts

I Stockholm är det många som vill ha lägenhet. Det finns säkert par som har varsin lägenhet och vill flytta ihop. Kan ni inte byta er lägenhet till två mindre lägenheter?  

Svar på tråden Gått skilda vägar, kommer inte överens om boende. hjälp!