• MissKali

Astrid Lindgrens silver/samlar mynt, någon som vet något?

Av en slump sprang jag på samlarmynt i silver med Astrid Lindgren motiv. Jag försökte googla men hittar bara auktions sidor. Någon som vet något om dom? Hittade en bild på Google, är det dom mynten som gäller? Hur många är det? Vilka föreställer det? Vart får man tag på dom? Vad är pärmen på bilden för något?

HJÄLP!  

• Svar på tråden Astrid Lindgrens silver/samlar mynt, någon som vet något?
  • Alby

När jag var telefonförsäljare så sålde vi såna bland annat. 499kr st tror jag det var..

• rogerto7

Dom är 14 st silvermynt med 99.99% silver halt, alltså fin silver.
    pärmen är ett ägarebevis som beskriver i detaljer för varje mynt halt och historia.
    man hittar dom på tradera, blocket, auktioner....mvh/Roger

• rogerto7
    rogerto7 skrev 2013-08-20 13:05:19 följande:
    Dom är 14 st silvermynt med 99.99% silver halt, alltså fin silver.
    pärmen är ett ägarebevis som beskriver i detaljer för varje mynt halt och historia.
    man hittar dom på tradera, blocket, auktioner....mvh/Roger
    samlingen väger ca 378 gram
  • Larssen

Det är 14 st i samling med tryck på hennes olika sagofigur såsom Pippi Långstrump, Madicken, Ronja Rövardotter osv. De kostade 550kr/st i inköp år 2005 när jag köpte dem. De präglades i max 30.000 ex på världsbasis och varje medalj har ett äkthetsintyg samt ett numrerat ägarbevis. Det medföljde även ett album med information om medaljerna och dess motiv.

• mia5678

Av egen erfarenhet så är detta egentligen bara lurendrejer. Det finns knappast någon som säljer för att andra ska tjäna pengar. Allt är bara p.g.a. eget vinstintresse. Har vänner som har haft många och gamla samlarmynt, men de ger ingenting, kanske om 100 år? Så det bästa är nog att lägga undan, låta andra ärva, och efter ett antal generationer är det kanske värt något.
    Har som sagt blev informerad av andra med liknande mynt, och besvikelse var det enda. Vill förstås inte göra någon ledsen, men det är som sagt ingen som säljer något för att andra ska lyckas, världen är tyvärr sådan.

Svar på tråden Astrid Lindgrens silver/samlar mynt, någon som vet något?