• tikki masala

Tips till Monster high disco kalas för sjuåring

I år får det bli en monster high disco kalas för min sjuåriga dotter. Tänkte bjuda hela klassen då. Tror ni att killarna kommer tycka det är fjantigt och inte vill komma då? Eller ska man bara skriva disco kalas? Tänkta ha monster high tårta och lite monsterhigh grejer.
    När man har disco kalas ska man fortfarande hitta på lekar osv? Tänkte det vore skönt om de bara dansade/lekte med varandra och äter tårta & korv.
    Om ni tycker att man ska ha lekar osv. Vilka sorters lekar skulle passa in då?

• Svar på tråden Tips till Monster high disco kalas för sjuåring
  • EJai

Dem brukar väll köra massa stolar med ryggar emot varandra å dansa tills musiken tystnar då skall man hitta en stol å den som blir utan får gå åt sidan å hejja på dem som e kvar. Varje gång blir det en stol mindre eller två. Nån klubba i pris tex.

Balong fastknuten i ett kortare snöre. Trampa sönder dem andras men akta sin egna balong så den inte går sönder. Nått mini pris. (Kolla 10kr lådan i ev matbutiken)

• tikki masala

Ballong grejen blir nog bra. Men stolleken kanske blir lite svårt i med att det är typ 24 barn i min dotters klass. Har bara tillgång till 10 stolar. just nu iallafall. Kanske kan låna några från andra?

• tikki masala

Sen funderade jag över en sak till.
    Min dotter vill bjuda hela klassen men inte en pojk som hon tycker är elak och slåss. Jag sa att det är inte snällt att bjuda hela klassen och bara han får inte komma. Då kommer han bli jätteledsen även om han är dum. Antingen så får vi bjuda bara några typ 10 barn som hon verkligen vill ska komma eller så får alla i klassen komma. Men så sa jag även att om han blir bråkig så ska jag säga till honom att hans föräldrar får komma och hämta honom. Det tyckte dottern var ok då. Ska man bjuda barn som barnet egentligen inte tycker om? (Om man nu ska bjuda så många då)?

• Erfdgt

Vår dotter hade monster high-disco för hela sin klass + några barn till. Allt som allt bjöd vi in 32 barn och på själva kalasdagen kom det 25 barn om jag räknade rätt.

Hon hade monster high-inbjudningar, vi dukade med rosa duk, svarta sugrör, blåa plastglas och ballonger och serpentiner i monster high-färger, plus monster high-servetter. Vi bakade monsterfika med gröna bullar och liknande, isbitar med maskar i. Vi hade lite sån spindelväv och andra halloweendekorationer med döskallar. Det går att få väldigt bra inspiration från halloweenkalas :)

Vi hade ett fikarum och ett discorum, vi hyrde en lokal. I discorummet hade vi skålar med snacks, discolampor och discokula.

Vi hade inte planerat just någon lek, men barnen ville leka, så vi lekte. Dansstopp, "gömma skeden" (fisk, fågel, mitt emellan) samt kurragömma. Vi hade också skattjakt, där alla fick leta sin godispåse. I övrigt så fikade och dansade dom. Dom roade sig väldigt bra och trots att det var ganska många barn, så var det överlag väldigt lugnt och bra stämning.

Pojkarna tyckte inte att det var för tjejigt alls, då vi använde oss av färgerna rosa, blå, svart och silver samt mkt döskallar och spindlar och sånt.

Och angående det där med att bjuda alla. Vår dotter har också en pojke i sin klass som hon blivit väldigt retad av och han har slagit henne osv. Vi bjöd givetvis honom ändå, för bjuder man hela klassen, så bjuder man hela klassen anser jag. Man utesluter inte något enstaka barn. På kalaset har vi ju ögonen på alla barnen, så hade det blivit något, så hade vi kunnat säga till direkt. Nu kunde inte den pojken komma, så saken löste sig ju på det sättet.

• tikki masala
    Erfdgt skrev 2013-08-01 15:33:27 följande:
    Vår dotter hade monster high-disco för hela sin klass + några barn till. Allt som allt bjöd vi in 32 barn och på själva kalasdagen kom det 25 barn om jag räknade rätt.

Hon hade monster high-inbjudningar, vi dukade med rosa duk, svarta sugrör, blåa plastglas och ballonger och serpentiner i monster high-färger, plus monster high-servetter. Vi bakade monsterfika med gröna bullar och liknande, isbitar med maskar i. Vi hade lite sån spindelväv och andra halloweendekorationer med döskallar. Det går att få väldigt bra inspiration från halloweenkalas :)

Vi hade ett fikarum och ett discorum, vi hyrde en lokal. I discorummet hade vi skålar med snacks, discolampor och discokula.

Vi hade inte planerat just någon lek, men barnen ville leka, så vi lekte. Dansstopp, "gömma skeden" (fisk, fågel, mitt emellan) samt kurragömma. Vi hade också skattjakt, där alla fick leta sin godispåse. I övrigt så fikade och dansade dom. Dom roade sig väldigt bra och trots att det var ganska många barn, så var det överlag väldigt lugnt och bra stämning.

Pojkarna tyckte inte att det var för tjejigt alls, då vi använde oss av färgerna rosa, blå, svart och silver samt mkt döskallar och spindlar och sånt.

Och angående det där med att bjuda alla. Vår dotter har också en pojke i sin klass som hon blivit väldigt retad av och han har slagit henne osv. Vi bjöd givetvis honom ändå, för bjuder man hela klassen, så bjuder man hela klassen anser jag. Man utesluter inte något enstaka barn. På kalaset har vi ju ögonen på alla barnen, så hade det blivit något, så hade vi kunnat säga till direkt. Nu kunde inte den pojken komma, så saken löste sig ju på det sättet.
    O vad bra nu ser jag hela min dotters kalas framför mig. Bra tips!  =)
  • tikki masala

För att vara en 7års kalas, går det bra med ca kl 18-20? eller är det för sent? För en lördag då tänkte vi ha det.

• Mrs Green

Min tjej var på ett 7-årskalas som var just en lördag kl 18-20 och hon tyckte det var jättecoolt att vara på kalas så sent det var liksom halva nöjet.

• Sticka

Vi har fixat ljud och ljus på en hel del discokalas åt barn i olika åldrar och det är så otroligt olika hur "bra" det går.

Ibland så dansar/skuttar de och har jätteskoj utan nån vuxeninblandning alls och ibland så är det som att de inte klarar av den stora ytan (oftast gympasal) utan bara måste springa som galna vilket alltid slutar med att de krockar och nån blir ledsen.
    Killarna brukar mest busa runt och käka snask och tjejerna dansar/svänger runt med varandra. Mycket hjulande och handstående brukar det också bli, många på orten håller på med gympa.

Så var beredd att dra igång lekar om det blir stökigt och en massa springande åt alla håll eller om de är lite blyga och bara sitter och äter godis. Men ibland roar de sig själva så fint att det inte behövs.

Dans-stopp brukar vi ofta ha. Under hökens vingar hade de på senaste discot. Vi har dubbla micar till ljudanläggningen så karaoke (=sjunga med till favvolåtarna) brukar också vara kul.

18-20 låter lagom. Lite lagom sent. Gör inte misstaget att ha för långt disco, vi var med på ett disco som varade tre timmar (de var visserligen 9-10 år) och flera tyckte att det var för långt och det blev lite segt på slutet.

• Erfdgt
    tikki masala skrev 2013-08-01 18:26:59 följande:
    För att vara en 7års kalas, går det bra med ca kl 18-20? eller är det för sent? För en lördag då tänkte vi ha det.
    Jag tycker att den tiden borde gå utmärkt :) Jag tvivlar starkt på att något av barnen brukar sova den tiden ändå ;) Det är väl mer om familjerna redan är upptagna, men föräldrarna kan ju åka bort ändå visserligen. Jag tänker, vi umgås vanligtvis med vänner främst på lördagkväll, men det är ju i samma stad, så dottern kan ju vara borta på kalas ändå :)
  • tikki masala

Tänkte inte hyra en lokal utan jag tänkte ha det hemma ( Förvånad?) Vårt hus är på 125kvm och ett av rummen är ganska stort (65kvm) tänkte också mörklägga fönstrena för discokänslan. Eller tror ni jag gör fel om jag har det hemma? En lokal kanske är bättre? Skulle de tröttna har jag ju en jättestor trädgård de kan springa ut i isånafall tänkte jag.

• Sticka
    tikki masala skrev 2013-08-02 22:09:46 följande:
    Tänkte inte hyra en lokal utan jag tänkte ha det hemma ( Förvånad?) Vårt hus är på 125kvm och ett av rummen är ganska stort (65kvm) tänkte också mörklägga fönstrena för discokänslan. Eller tror ni jag gör fel om jag har det hemma? En lokal kanske är bättre? Skulle de tröttna har jag ju en jättestor trädgård de kan springa ut i isånafall tänkte jag.
    Klart att ni kan vara hemma Solig

Haha, det rummet som du beskriver som "ganska stort" är 20 kvm större än hela vår lgh Tungan ute
  • Kimona

Ta bort ordet "kalas". Skriv bara Monsters High Disco

• tikki masala

Vad ska man köra för musik då? Jag är så dålig på att hitta musik så måste få tips. Gärna nåt man kan få in på spotify om nån vet? 

• Erfdgt
    tikki masala skrev 2013-08-05 19:37:06 följande:
    Vad ska man köra för musik då? Jag är så dålig på att hitta musik så måste få tips. Gärna nåt man kan få in på spotify om nån vet? 
    Låtar som barnen känner igen. Varför inte göra en spellista tillsammans med din dotter? Det gjorde vi och den blev väldigt populär. Det var allt från Sean Banan till Smurfarna och vidare till låtar som är med i filmer som barnen ser, tex "I like to move it" från Madagaskar. Vi hade också låtar från Alvin och gänget :)

Och klart att ni kan vara hemma om ni har så gott om plats :) Vi hyrde en lokal för att vi bara bor i en liten trea, dessutom med två katter och en hund, samt att vår dotter fyller år i december, så att vara utomhus är inget alternativ :P Nog för att det var ganska skönt att ha allt stök och bök borta, så när man plockat ihop och lämnat lokalen, så kan man åka hem till lugn och ro haha
  • Agnespink

Hej jag har varit på många discon för jag är 12 år. En uppskattad lek är limbo som är en lek där man ska gå under en pinne utan att nudda golvet med någon annan kroppsdel än fötterna och varje gång alla har gått igenom så sänks ribban. Man åker ut när man ramlar eller inte klarar att gå igenom!Skrattande

Svar på tråden Tips till Monster high disco kalas för sjuåring