• Annica1

2 småbarn och väntar nu tvillingar!

Vi har 2 pojkar 4 och 2 år gamla och nu är vi gravida igen (oplanerat) igår fick vi veta att vi väntar tvillingar..CHOCK!

Vi vet inte alls hur vi ska göra.. klarar man av 2 små barn plus tvillingar? Får man ekonomin och gå ihop?

Just nu ser inte allt bra för tvillingarna.. det finns ingen skiljevägg mellan dem och det kan innebära mkt komplikationer och att dom tas ut i v.32 och då blir det lång tid på neontalen.

Vill bara reflektera lite.. är så himla kluven vill så klart behålla men det är så mkt som skrämmer en med det.

• Svar på tråden 2 småbarn och väntar nu tvillingar!
  • HannaS

Har ingen erfarenhet av det själv men grannen fick tvillingar och de hade en 4-åring och en 1 1/2-åring när tvillingarna kom.. De var inställda på det värsta, förberedde sig med att förbereda avlastning/barnvakter (mor- och farföräldrar, syskon, kompisar, grannar),  släppte alla måsten och prestige. Nu knappt ett år senare menar de att det funkar bättre än de trodde, men att vissa dagar är helt upponer men att de aldrig skulle göra det ogjort.

Vi grannar ser efter de äldre barnen när de leker på gatan (tillsammans med de andra barnen på gatan) så mamman kan mata/söva/byta blöja på tvillingarna. Det rör sig om kanske 1 timme på eftermiddagen några dagar i veckan när det passar oss. Mamman uppskattar det jättemycket, men för oss är det verkligen inga problem .Vad jag vill säga med det att var inte rädd för att be om hjälp!

Är man bara förberedd och inställd på att det kommer bli tufft ett par framöver så kommer ni klara det! 

• Annica1

HannaS - Tack för ditt svar! våra barn kommer vara nästan 3 år och 5 år när tvillingarna är beräknade. Vi kan tyvärr inte få så mkt hjälp min familj bor inte i samma stad som oss och min man har gamla föräldrar och hans syskon har alla egna familjer..

MeNoLike - Vi sparar barnbidragen till barnen!     

• mammalovis

Om ekonomin inte går ihop får ni väl ändra er på den punkten med att spara barnbidragen ...

• Nyckelpigan13

Hej! Jag har fyra barn. Alla flickor och de sista va enäggstvillingar (ej planerade).

Min äldsta skulle fylla tre år tre dagar efter tvillingarna va födda och mitt andra barn skulle fylla två år strax efter.

Tvillingarna räknades som tvåäggs hela graviditeten eftersom de hade tjock skiljevägg, men vi har tagit dnd test när de föddes och det visade sig vara enäggs :) graviditeten slutade i urakut kejsarsnitt.

Det är extremt kämpigt, men det går om man hjälps åt. Vi har inte heller någon hjälp av någon och vi har inga vänner så vi är helt ensamma. Har släktingar på samma ort, men ingen som bryr sig speciellt mycket :(

Vi sparade barnbidraget till barnen innan tvillingarna föddes, men fick nu börja använda det ett tag nu när jag är hemma och är mammaledig....

Jag kan fullt förstå din "panik" du har nu. Har haft samma! Vi fick reda på tvillingarna i v9 och hade lång tid på oss att förbereda mentalt. Mycket omställningar blir det och som "tur" är så är dina barn lite äldre än mina är :)

Stor lycka till kram till dig och dina!

• tilj75

Förstår chocken. Mina äldsta killar var ett och två år när tvillingarna föddes. Jobbigt och intensivt men det går :)

• MeNoLike

Känns lite overkill att spara barnbidragen till barnen om man funderar på att inte få ihop vardagen ekonomisk så du har ju själv svaret på vad som bör förändras. 

OT
    Jag tycker inte att man behöver spara så mycket som hela barnbidraget åt barnen säg 1000kr / mån tills 18 år det är typ 216,000:- / unge. Why?!?!  
    Spar några hundringar / unge å använd resten till att köpa mat, betala räkningar, spara till semesterresa eller vad som helst. Du bör iallafall sluta fundera om ni får ihop det ekonomisk  5814:- mer i familjen är mycket pengar 

• En blå giraff

Se över möjligheten att vara hemma båda två så länge som ni har råd. Det kan ju bli helt ohållbart om en av er ska vara ensam med alla barnen på dagarna när tvillingarna är nyfödda. Kanske i så fall att ni kan få lite mer tid på dagis än 15 tim/vecka för de stora. 

• Nyckelpigan13

Ett tips! Gå med i svenska tvillingklubben. 200:-/år och du får massa hjälp o stöd! (+10%rabatt på vissa affärskedjor) Kräv även minst 30h på dagis för syskonen! Tvillingklubben hjälper till med skrivelser för att söka fler timmar!

• Annica1
    En blå giraff skrev 2013-08-06 19:54:35 följande:
    Se över möjligheten att vara hemma båda två så länge som ni har råd. Det kan ju bli helt ohållbart om en av er ska vara ensam med alla barnen på dagarna när tvillingarna är nyfödda. Kanske i så fall att ni kan få lite mer tid på dagis än 15 tim/vecka för de stora. 

Vi har som tur är rätt till 30 tim/ vecka när man är föräldraledig
  • Annica1
    MeNoLike skrev 2013-08-06 19:25:11 följande:
    Känns lite overkill att spara barnbidragen till barnen om man funderar på att inte få ihop vardagen ekonomisk så du har ju själv svaret på vad som bör förändras. 

OT
    Jag tycker inte att man behöver spara så mycket som hela barnbidraget åt barnen säg 1000kr / mån tills 18 år det är typ 216,000:- / unge. Why?!?!  
    Spar några hundringar / unge å använd resten till att köpa mat, betala räkningar, spara till semesterresa eller vad som helst. Du bör iallafall sluta fundera om ni får ihop det ekonomisk  5814:- mer i familjen är mycket pengar 

Absolut då får vi tänka om men helst vill vi inte vara beroende av barnbidragen!
  • Annica1

Tack för era svar!

Går in i v.10 idag...såg tvillingarna i måndags och nu såg allt bra och normalt ut.

Vi har fortfarande inte kommit fram till något beslut!    

• Annica1
    Nyckelpigan13 skrev 2013-08-06 22:20:52 följande:
    Ett tips! Gå med i svenska tvillingklubben. 200:-/år och du får massa hjälp o stöd! (+10%rabatt på vissa affärskedjor) Kräv även minst 30h på dagis för syskonen! Tvillingklubben hjälper till med skrivelser för att söka fler timmar!

Vi har rätt till 30 tim/ vecka på dagis när man är föräldraledig
  • Tettan

Ett tips är att kolla om det finns någon föräldragrupp för blivande tvillingföräldrar där du bor.
    Vi hade iofs bara ett barn när vi fick veta att vi väntade tvillingar i v.8, men blev helt överrumplade. (Ärligt talat undrade jag om det inte gick att ta bort en av dem...) 

Vi fick gå med i en sådan föräldragrupp som mvc hade och träffa fler blivande tvillingföräldrar som även de hade barn sedan tidigare. Det var väldigt givande att höra att andra hade samma "dumma" funderingar som vi. Praktiska saker, liksom.
    När sedan våra tvillingar kom var de iofs friska och välmående, men det var kämpigt ändå! Men det gick. Idag är grabbarna sju år och naturligvis är vi superglada att vi har dem idag! 

• Nyfiken gul
    Annica1 skrev 2013-08-07 13:47:08 följande:

Absolut då får vi tänka om men helst vill vi inte vara beroende av barnbidragen!
    Spara barnbidragen gör man bara om man har råd med det. Dvs att dom pengarna är över . Det ska inte vara en ansträngning och kräva planering för att kunna spara barnbidragen.  

Och att inte kunna spara barnbidragen NU gör ju inte att det aldrig går att spara. Ni kanske just nu faktiskt behöver pengarna och för tillfället får avbryta sparandet alternativt bara spara några hundralappar är ju ändå kanske bara en period. 

När du är tillbaka o jobbar igen kanske ni åter har råd att spara alla barnbidrag.

Det finns helt enkelt alternativ. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden 2 småbarn och väntar nu tvillingar!