• blomblad

Styvmammor som inte bryr sig - ni förstår inte hur mycket ni förstör!

Har suttit på familjeliv och läst senaste dagarna. Ville mest bli medlem här för att ha andra att diskutera "bonusmamma-rollen" med, tankar och funderingar, ja allt möjligt. Men när jag bläddrar mellan inläggen är det så många, alltför många(!), inlägg om bonusmammor som inte orkar med barnen/barnet. Känner det inte, vill inte känna det, struntar i det för det är inte DERAS barn! NEJ, det är inte era biologiska barn men har ni valt att leva med en kille som har barn så blir ni automatiskt (och nej, det går inte att komma ifrån) en FAMILJ! Varför förstår ni inte det???
    Är själv uppvuxen med en styvmor som resonerade som er, hon lade aldrig någon tid på mig, lärde aldrig känna mig, tyckte inte om mig. Jag var ändå väldigt lätt som barn, tyst, blyg, lugn. Det gjorde att jag nästan tappade kontakten med min pappa helt eftersom jag inte ville åka dit när jag inte kände mig välkommen. 12 år senare gick de isär, tack och lov, och jag och pappa har äntligen lärt känna varandra. Min barndom får jag aldrig mer igen och tiden jag förlorade med honom då, för det kommer jag alltid hata henne. Jag är bara glad att hon inte finns med i bilden längre.
    Det handlar inte om att ni ska ta över en mamma-roll, absolut inte. Mamma är mamma och det varken kan eller bör man försöka ersätta. Men ni måste vara en vuxen person som bryr sig, stöttar och finns där för barnet. En extra vuxen som är barnets familj. Är du inte mogen eller redo för det, nej, ge då fan i att ge dig in i det!

• Svar på tråden Styvmammor som inte bryr sig - ni förstår inte hur mycket ni förstör!
  • Brumma
    Meduza skrev 2013-08-02 10:17:35 följande:
    Jag följer den här tråden av nyfikenhet och för att jag tidigare varit med om att vara bonusmamma under några år. Jag ser att det verkar vara som ett ekorrhjul, en negativ spiral, hur man än gör så blir det fel som bonusmamma. Jag skulle vilja fråga en sak. Om barnet och bonusmamma har en konflikt av något slag, de mår båda dåligt. Vems ansvar är det att göra något? Givet att vi vet att det är någorlunda schyssta personer vi talar om. 

Jag kan bara svara efter hur VI gör, tror inte det är "rätt" nödvändigtvis om man inte har samma typ av relation som vi.. Har jag (jag är bonusmamma) o min bonus en konflikt reder VI ut den. Blir tokig om min man lägger sig i - liksom jag blir när han lägger sig i mina konflikter med våra gemensamma barn. Jag är av åsikten att de som har konflikten måste lösa den, går min man in o "löser" (säger åt barnen att lyssna på mig typ) så visar han för barnen att de inte behöver lyssna på mig utan att jag behöver pappans hjälp. Om du förstår vad jag menar? Jag o min man har väääldigt olika sätt att möta barnen på i en konflikt - jag är relativt pedagogisk, är lugn, vill ha en diskussion med dem osv. Så att ta sig igenom en konflikt kan ta tid... Medans min man är av typen - jag är förälder - lyssna eller gå in på rummet... Det.... krockar ibland kan man väl säga.... Men, nu måste jag påpeka att jag o bonus alltid haft en otroligt bra kontakt, vår "grund" är stabil, jag ser henne som "min" och vi har inga problem att själva reda ut saker om det behövs. Har man däremot INTE en bra grund att stå på - dvs om man inte hunnit (det TAR ett tag o det måste det få göra) bygga upp en egen relation med barnet, eller om det helt enkelt inte klickar (ngt som faktiskt även det är möjligt.... Efter att ha arbetat med barn i många år VET jag att man hekt enkelt inte klickar med alla... De är människor även om de är barn.. Klickar man inte får man försöka få det att fungera ändå, men det där "tycka om naturligt" kommer antagligen aldrig infinna sig) så måste den biologiska föräldern ta på sig ansvaret att försöka få det att fungera - TILLSAMMANS med den nya vuxna som ska samfungera med familjen. Men mår inte den nya eller barnet bra ÄR det på bioföräldern att försöka hitta ett sätt de kan leva ihop på som alla mår bra på. Det kan ju helt enkelt vara så att den nya får backa från allt vad ansvar över barnet heter, och att bioföräldern tar allt som har med barnet att göra (hämta, lämna i skolan, göra läxor, uppfostran o regler osv).
  • Brumma

Ber om ursäkt för att det inte finns några styckeindelningar.. Sitter på mobilen men ville länka till Meduzas inlägg o då kan jag inte använda mig av appen...

• Meduza
    Brumma skrev 2013-08-03 10:33:38 följande:

Jag kan bara svara efter hur VI gör, tror inte det är "rätt" nödvändigtvis om man inte har samma typ av relation som vi.. Har jag (jag är bonusmamma) o min bonus en konflikt reder VI ut den. Blir tokig om min man lägger sig i - liksom jag blir när han lägger sig i mina konflikter med våra gemensamma barn. Jag är av åsikten att de som har konflikten måste lösa den, går min man in o "löser" (säger åt barnen att lyssna på mig typ) så visar han för barnen att de inte behöver lyssna på mig utan att jag behöver pappans hjälp. Om du förstår vad jag menar? Jag o min man har väääldigt olika sätt att möta barnen på i en konflikt - jag är relativt pedagogisk, är lugn, vill ha en diskussion med dem osv. Så att ta sig igenom en konflikt kan ta tid... Medans min man är av typen - jag är förälder - lyssna eller gå in på rummet... Det.... krockar ibland kan man väl säga.... Men, nu måste jag påpeka att jag o bonus alltid haft en otroligt bra kontakt, vår "grund" är stabil, jag ser henne som "min" och vi har inga problem att själva reda ut saker om det behövs. Har man däremot INTE en bra grund att stå på - dvs om man inte hunnit (det TAR ett tag o det måste det få göra) bygga upp en egen relation med barnet, eller om det helt enkelt inte klickar (ngt som faktiskt även det är möjligt.... Efter att ha arbetat med barn i många år VET jag att man hekt enkelt inte klickar med alla... De är människor även om de är barn.. Klickar man inte får man försöka få det att fungera ändå, men det där "tycka om naturligt" kommer antagligen aldrig infinna sig) så måste den biologiska föräldern ta på sig ansvaret att försöka få det att fungera - TILLSAMMANS med den nya vuxna som ska samfungera med familjen. Men mår inte den nya eller barnet bra ÄR det på bioföräldern att försöka hitta ett sätt de kan leva ihop på som alla mår bra på. Det kan ju helt enkelt vara så att den nya får backa från allt vad ansvar över barnet heter, och att bioföräldern tar allt som har med barnet att göra (hämta, lämna i skolan, göra läxor, uppfostran o regler osv).
    Låter som en bra balans. Vilket det är så länge alla inblandade är nöjda. Förutsättningen för att det funkar hos er, återigen... beror på att du har pappans mandat att sköta din del! Utan att den biologiska föräldern sköter sitt ansvar för relationerna, då går det åt helvete. Oavsett hur bonusmamman försöker och gör och vill. Tack.
  • Meduza
    Den vita staden skrev 2013-08-02 22:37:42 följande:
    Om mitt barn sedan tidigare mått dåligt av relationen med min man, hade det naturligtvis varit på m i g främst ansvaret låg att avsluta förhållandet  för att skydda mitt barn.
    Just därför tog vi det även  lugnt med gemensamma barn och väntade i flera år.

Vad tråkigt att det är den enda lösning du har.
  • blomblad
    Meduza skrev 2013-08-03 09:33:35 följande:

Blir lite mörkrädd. Trots alla dina förklaringar ovanför så håller inte dina resonemang.
    Nej, det är väl din åsikt och den får du ha. Vill du diskutera mer får du gärna utveckla hur du tänker.
  • ica
    sextiotalist skrev 2013-08-01 08:32:55 följande:
    Och självklart var det hans frus fel allting. Det var hon som var hemsk, det var hon som söp ner honom. Skyll inte på hans fru, för att ni hade dålig relation och att han betedde sig som ett svin.
    Det var ju han som hade barn inte hans fru.
  • Den vita staden
    Meduza skrev 2013-08-03 17:02:14 följande:

Vad tråkigt att det är den enda lösning du har.
    Det är ju den givna, jag hade aldrig riskerat mitt första barns mående med att vara egoistisk.
    Hellre då att vara klok och eftertänksam och som jag gjorde, introducera min numera man i lagom takt, ta det lugnt med bildandet av ny familj tills de skapat sig en egen stark relation.
    Iom det så fanns han där för henne när jag blev upptagen av vår gemensamma bebis som inte var av det lättare slaget.
    ?I am happy to be a Serb and I will always be proud of it.? // Nikola Tesla
  • blomblad
    Anonym (älskade bonus) skrev 2013-08-01 01:53:33 följande:

Precis

Och glädjen när de säger att de älskar en! Eller när de kommer och kryper ner på natten mellan mig och pappan och tar tag i mitt nattlinne som snuttefilt:-P Ok inte bästa nattsömnen men ändå

Dessutom är mina riktiga änglar!! Jag jobbar skift och nu när det är semester och dagis är stängt är de hemma med sin pappa... och på förmiddagen när det är dags för mig att gå upp för att åka till jobbet väcker de mig med frukost på sängen Enligt sambon på eget bevåg Första gången var han tilloch med ute och jobbade i trädgården när de kom tassandes (en timma tidigare än jag skulle gå upp men de tyckte det räckte med sömn:-P)

Hej igen!
    Du är en av dom som verkar ha mest lik syn på sina bonus som mig och skulle vilja fråga dig om en speciell situation... Vill helst ta det privat, går det och vill du?
  • MoparEttan

Här har du en bonus mamma som bryr sig som om de vore mina egna. Är bonus mamma till tre härliga ungar med ett helvetes humör i mellan åt men de är så med barn och jag tycker blir man tillsammans med någon som har barn får man faktiskt ta hela paketet. Man kan inte bara skita i ungarna jag har lärt känna dom ordentligt dom kommer nästan mer till mig en sina egna föräldrar och jag är en slags klippa för dom på något sätt och jag försöker absolut inte ersätta deras mamma för dom har en jag är bara bonus dom har dock en bonus pappa och har är helt tvärt emot mig. Jag vill ju att det ska gå bra för dom jag älskar dom som dom vore mina egna jag ska försöka göra allt för dom ska lyckas här i livet har jag bestämt mig för !

• sextiotalist
    blomblad skrev 2013-08-02 13:34:51 följande:
    Okej.... Har läst dina svar till andra i den här tråden och du liksom några till skriver återkommande "det är alltid förälderns ansvar att barnet mår bra" (kanske inte exakt, men du fattar poängen)
    Absolut, så länge föräldern är i närheten eller misstänker om barnet är någon annanstans och inte mår bra, då ska den göra vad den kan. Det håller jag med om. Men om vi leker med tanken och jämför med andra situationer......
    Säg att barnet blir mobbad i skolan och döljer det väldigt väl när h*n kommer hem. Beter sig så gott som normalt hemma. Ligger ansvaret då på föräldern? Eller lärare som är där och ser men inget säger? Eller  mobbarens förälder?
    Säg att barnet har barnvakt för en kväll. Säg att barnet ramlar ner för trappen den kvällen och får hjärnskakning, vems fel är det? Förälderns, som inte var där och såg efter barnet? Eller barnvaktens, som var där men inte såg efter barnet?
    Säg att barnet går på läkarbesök för något problem denne har. Säg att barnet får fel medicin utskrivet. Vems fel är det att barnet fick fel medicin, förälderns eller läkarens?
    Du kanske kan se lite vart jag vill komma. Jag tycker inte att allt alltid är förälderns fel, föräldrar ser inte alltid allt. Alla vuxna som på något sätt har ansvar för barnet däremot, ska göra vad de kan för att barnet ska må bra (eller iallafall inte dåligt) och just i mitt inlägg handlar det om vad jag tycker att styvmammor bör göra utifrån min erfarenhet. Vill du ändå hänga kvar vid att allt är min pappas fel, go ahead. Jag säger inte att han har gjort allt rätt i livet heller men det är inte honom det här inlägget handlar om.
    Jag ville öppna ögonen på styvmammor som inte bryr sig så att de kan göra något åt det innan det går illa, inte uppmana pappor att gå isär med dessa.
    Jag hade inte fortsatt ett förhållande med en man som inte kunde hantera sitt föräldrarskap, så enkelt är det bara, i varje fall inte flyttat ihop med honom, ännu mindre fått barn med honom 

Sedan har man ett vuxenansvar, ¨på samma sätt som jag har haft det när mitt barn har haft kompisar hemma. Men hade min sambo abdikerat från sitt föräldrarskap för att han träffade mig, då hade vi inte blivit sambos.

Nu har det aldrig varit några problem, sambons barn har haft två ypperligt kompetenta föräldrar, så jag har bara behövt ha rollen "pappans sambo", något annat har inte varit aktuellt.    
  • ica
    sextiotalist skrev 2013-08-04 15:41:21 följande:
    Jag hade inte fortsatt ett förhållande med en man som inte kunde hantera sitt föräldrarskap, så enkelt är det bara, i varje fall inte flyttat ihop med honom, ännu mindre fått barn med honom 

Sedan har man ett vuxenansvar, ¨på samma sätt som jag har haft det när mitt barn har haft kompisar hemma. Men hade min sambo abdikerat från sitt föräldrarskap för att han träffade mig, då hade vi inte blivit sambos.

Nu har det aldrig varit några problem, sambons barn har haft två ypperligt kompetenta föräldrar, så jag har bara behövt ha rollen "pappans sambo", något annat har inte varit aktuellt.    

Klockrent!Solig
Svar på tråden Styvmammor som inte bryr sig - ni förstår inte hur mycket ni förstör!