• Rådjur

Vem får man ORDENTLIG hjälp av ?

Vill passa på att säga att jag ej försöker få barn, innan jag förklarar mitt problem! 

Det jag undrar är - vem vänder man sig till om man misstänker att man har Endometrios ? Obestämd

Eftersom denna forumdel är riktad till endo-tjejer, tänkte jag att någon kanske kan ge mig tips ? 

Typ 14 dagar innan mens börjar jag få ont på vänster sida av magens underdel. Smärtan "smittas" typ till underlivets väggar ... Jag får kramp i "väggarna" av att ens bli kåt. Att bli petad därinne på något sätt är typ inte att tänka på - det gör ont att ha sex ... 
    Så ni förstår rätt är det alltså inte slemhinnorna som svider & bränner, som vid svamp, utan det är en fet ömhet i själva slidväggarna. Som om hela skiten därinne bara inflammerats... 

Har gått till privat gyn 2 ggr för att kolla upp detta - och har bara fått höra "Det ser normalt ut" - "Om du haft endo hade du haft mycket ondare" - "Det är vanligare att ha svår mensvärk än endo" - "Ta en panodil" och liknande.

Har blivit kollad med ultraljud och då såg det alltså "Normalt" ut - men är det verkligen meningen att man ska behöva gå runt med ömhet i delar av magen & fittan till vardags ? Obestämd Är det "normalt" ?

Är väldigt tacksam över tips på hur man går till väga för att få SERIÖS hjälp ...
    Går man till vårdcentralen för att bli remitterad vidare ? Söker man hjälp på egen hand ? Har ni tips på seriösa gynekologer att prata med ?

Tack! {#emotions_dlg.flower}             

• Svar på tråden Vem får man ORDENTLIG hjälp av ?
  • Fam Grönlund

Låter konstigt att privatgyn inte tar detta allvar, har du prövat att ringa nån annan Gyn läkare? Tyvärr har jag inte mera tips å ge, men hoppas verkligen att du får hjälp med detta

• Rådjur

Det är så det vart iaf... Vänt mig till privat gyn båda gångerna, och de har bara slagit bort frågan och skickat hem mig med piller. Menmen. Får väl prova med någon annan... Någon dag...

• Fam Grönlund

Usch tråkigt att dom inte kan ta det på allvar eftersom det är en vanlig kvinnosjukdom. Vet inte din ålder men kan du inte kolla med ungdomsmottagningen eller ringa din vc å säg som det är och att du vill bli undersökt. Hoppas verkligen det finns nån som kan hjälpa dig

• FaithHopeLove

Jag känner igen din historia!

Jag har haft Endometrios sen jag var 14 år & är idag 23.
    Det tog 6 år innan jag fick diagnosen Endometrios, & så länge
    fick jag kämpa med mina smärtor  utan hjälp.

Enligt min mening, så har barnmorskor & läkare inte så mycket kunskap om
    Endometrios. De sa hela tiden till mig att mina magsmärtor berodde på skolan, kompisar osv. trots
    att jag visste att det inte berodde på det, något var fel.

Efter att jag varit hos 10 olika läkare kom jag tillslut till en kvinnlig läkare som
    tog detta på stort allvar, hon skickade remiss till en privat gynspec. läkare, efter ett besök
    hos honom skickade han direkt remiss till kvinnokliniken för operation. Det visade liten tendens
    till Endometrios.

& det är ju helt absurt att du fått höra att du skulle ha haft ondare om du haft Endometrios? :s
    Det är ju helt individuellt, jag har jätte lite Endometrios men har jätte svåra smärtor. Likaså kan man ha
    jätte mycket Endometrios men nästan inga smärtor alls.

Jag behandlas med Synarela spray för mina smärtor, & med den behandlingen har jag inga smärtor alls & ingen mens heller, eftersom den sprayer försätter dig i ett klimakterium. Det är den bästa behandlingen som finns mot Endometrios enligt mig!

Hoppas verkligen att du snart får hjälp med dina smärtor, det är ett helvete & jag tycker synd om dig som går med detta utan behandling!

Styrkekramar  {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Vem får man ORDENTLIG hjälp av ?