• soetisenanna

vad tycker ni om detta?

Jag och min sambo har precis gått isär och Vi har en dotter på 6 månader ihop. Idag ringde han och sa att han ska hämta henne imorgon och ta med henne till sina föräldrar jag har inget emot det i sig men nu är det så att hon vägrar ersättning och äter inte riktiga portioner mat än utan hon ammar och det kan vara lite olika ofta men jag vet att hon kommer börja skrika för att hon även är mammig vill inte vara med andra längre än några minuter och hon vill skutta på mig när hon ska sova har ingen napp heller. Gav som förslag att dom kunde ta med henne och fika här nånstans eftersom hans föräldrar bor i en annan kommun så det tar minst 30 minuter hem till dom! Vad anser ni om detta?

• Svar på tråden vad tycker ni om detta?
  • BeanBag
    Loriyana skrev 2013-08-03 00:08:08 följande:
    Det handlar om EN dag. Kan hon inte äta gröt eller nått?
    Hon skriver ju att dottern inte äter riktiga portioner än. Hon ammas mest fortfarande.
  • Maddi
    skogsvitter skrev 2013-08-03 08:56:55 följande:
    Men alltså du kan naturligtvis inte låta honom göra det?! Varför ställer du in dig på det redan nu när du vet att det är helt jävla fel?! Fy fasen vad vidrigt av honom också för den delen, att kräva detta och bete sig sådär!

Det är hans problem om han hatar "skitkommunen" men det ska fanimej inte gå ut över en liten bebis!!! Kan han inte ta att det räcker med en timmes besök i närheten så får han väl bannemej vänta tills bebisen äter annan mat och kan stå ut med honom?! Fan så upprörd jag blir på sånna här svin till karlar... egoistiskt är bara förnamnet!

Och du borde verkligen har mer vett än att utsätta din dotter för detta. Ändå skriver du som om du kommer göra det?!
    Men jösses, har man delad vårdnad kan man inte göra så mycket som du kanske vet. Så varför ens skriva något sånt till ts som troligtvis redan har dåligt samvete över situationen? Han har också rätten att ha sin dotter.
  • soetisenanna

Precis. Både han och hans mamma tjatar om hans lagliga rätt till att bara ta med henne och att det finns inget jag kan göra åt det eftersom det är Hans lagliga rätt fick jag bestämma så skulle han få vara med henne här i närheten!

• Cookiesandcream
    soetisenanna skrev 2013-08-03 09:57:39 följande:
    Precis. Både han och hans mamma tjatar om hans lagliga rätt till att bara ta med henne och att det finns inget jag kan göra åt det eftersom det är Hans lagliga rätt fick jag bestämma så skulle han få vara med henne här i närheten!

Du får gärna svara på frågan jag ställde tidigare om vad pappan planerar att ge sin dotter att äta.
  • soetisenanna
    Cookiesandcream skrev 2013-08-03 10:33:46 följande:
    Du får gärna svara på frågan jag ställde tidigare om vad pappan planerar att ge sin dotter att äta.

Det vet jag faktiskt inte typ banan kanske eller nåt. Men som sagt så äter hon inget så hon blir mätt!
  • skogsvitter
    soetisenanna skrev 2013-08-03 09:57:39 följande:

Han har ingen laglig rätt,det är ren lögn.
  • skogsvitter
    Maddi skrev 2013-08-03 09:39:15 följande:
    Men jösses, har man delad vårdnad kan man inte göra så mycket som du kanske vet. Så varför ens skriva något sånt till ts som troligtvis redan har dåligt samvete över situationen? Han har också rätten att ha sin dotter.

Nej det har han inte. Bebisen har dock rätten till två föräldrar. På SINA villkor!
  • skogsvitter
    soetisenanna skrev 2013-08-03 11:25:34 följande:
    Det vet jag faktiskt inte typ banan kanske eller nåt. Men som sagt så äter hon inget så hon blir mätt!

Det är såklart ren vanvård och ingen myndighet skulle tillåta det.
  • soetisenanna
    skogsvitter skrev 2013-08-03 11:54:22 följande:
    Han har ingen laglig rätt,det är ren lögn.

Har man delad vårdnad så har båda rätt att träffa barnet men tycker han borde förstå att det inte blir så långa stunder nu när hon är så liten!
  • soetisenanna

Pappan skrev till mig för några dagar sen "tror du jag tänker låta **** bo med dig?" hon är mitt tredje barn och hans första mina två större barn har jag på heltid då deras pappa inte riktigt kan ta hand om sig själv så jag är verkligen van med barn! Och blir bara förbannad då pappan till minsta jobbar långa dagar och sticker iväg själv då och då på saker han vill göra så det är jag som tagit hand om henne sen hon kom även när han är hemma så är han Inte med henne så mycket så Jag blir bara arg när han säger så för det är jag som tar hand om hon jämt och inte han!

• Maddi
    skogsvitter skrev 2013-08-03 11:55:30 följande:

Nej det har han inte. Bebisen har dock rätten till två föräldrar. På SINA villkor!
    Rent juridiskt så HAR han rätten att ta henne. Om du nu inte vet vad gemensam vårdnad betyder...
  • Esmamman

Umgänget vid en separation handlar inte om föräldrarnas rätt till barnet, utan barnets rätt till båda föräldrarna. Det ska alltid tas hänsyn till barnet bästa. Om din dotter behöver amningen för att hålla sig mätt är det självklart inte att se till barnets bästa att vara borta så länge från dig! Det är föräldrarnas ansvar att i första hand se till att barnet är mätt och tryggt, det går alltid före förälderns önskan om att umgås. Ditt ex borde ha vett nog att förstå detta och inte bara hävda sin "rätt". Var inte rädd för att säga ifrån och komma fram till en kompromiss som passar er dotter, det är inte umgängessabotage. Stå på dig för barnets skull!

• skogsvitter
    Esmamman skrev 2013-08-03 12:24:41 följande:
    Umgänget vid en separation handlar inte om föräldrarnas rätt till barnet, utan barnets rätt till båda föräldrarna. Det ska alltid tas hänsyn till barnet bästa. Om din dotter behöver amningen för att hålla sig mätt är det självklart inte att se till barnets bästa att vara borta så länge från dig! Det är föräldrarnas ansvar att i första hand se till att barnet är mätt och tryggt, det går alltid före förälderns önskan om att umgås. Ditt ex borde ha vett nog att förstå detta och inte bara hävda sin "rätt". Var inte rädd för att säga ifrån och komma fram till en kompromiss som passar er dotter, det är inte umgängessabotage. Stå på dig för barnets skull!  

• skogsvitter
    Maddi skrev 2013-08-03 12:14:14 följande:
    Rent juridiskt så HAR han rätten att ta henne. Om du nu inte vet vad gemensam vårdnad betyder...

Nej det har han INTE, läs ovan inlägg.
Svar på tråden vad tycker ni om detta?