• Lindus84

Vad är detta för utslag, mjölkallergi? BILD!

Kan det vara mjölkallergi som enbart yttrar sig på detta sätt med utslag/eksem i ansiktet i pannan och under ögonen? Har träffat en barnläkare som inte visste vad det kunde vara men hon tyckte vi skulle prova kortisonkräm runt ögonen som vi fick utskrivet. Nu har vi gjort det i två veckor och det hjälper inte. =(
  • Svar på tråden Vad är detta för utslag, mjölkallergi? BILD!
  • tilj75

Håller med skogsvitter, helt klart vaccinet som triggat något. Se till att de undersöker vad innan han tar nästa dos. Lycka till och skriv gärna vad som händer :)

• Lotta 085

Svullet =så såg det ungefär ut när min dotter hade allergi mot mjölkprotein.. Smörj med bröstmjölk, inte kortison!!

• Lotta 085

En sak till förresten- Hon var allergisk mot äggvita också, men reagerade mest på mjölk, blev upphöjda utslag (som stora, varma myggbett) ofta där tryck varit, tex om hon legat på ena sidan med kinden..

• Lindus84

Ja jag tror också det har nåt med vaccinationen att göra, men bvc tar inte det på allvar. Att han fick hög feber och blev blossande röd i pannan och vid ögonen. Finns det någon annan vaccination med andra innehållsämnen fast som ändå vaccinerar mot samma?

• skogsvitter
    Lindus84 skrev 2013-08-03 22:06:57 följande:
    Ja jag tror också det har nåt med vaccinationen att göra, men bvc tar inte det på allvar. Att han fick hög feber och blev blossande röd i pannan och vid ögonen. Finns det någon annan vaccination med andra innehållsämnen fast som ändå vaccinerar mot samma?
    Det finns ersättningsvaccin som används om bebisen är överkänslig, allergisk eller av annan anledning inte bör vaccineras med det ordinarie vaccinet.
  • Lindus84

Ok, vad bra att du sa det. Ska ringa till barnmottagningen på måndag och åka in med honom. Frågan är vad dom gör? Jag menar, hur ska man få reda på om han är allergisk mot ägg eller mjölk? Jag nämnde det för läkaren sist vi va på barnmottagningen, att det kanske är ägg i vaccinationen som han reagerat mot. Hon trodde inte det skulle sitta i fortfarande isåfall etfersom det va ett tag sen han vaccinerades.

• skogsvitter
    Lindus84 skrev 2013-08-03 23:14:00 följande:
    Ok, vad bra att du sa det. Ska ringa till barnmottagningen på måndag och åka in med honom. Frågan är vad dom gör? Jag menar, hur ska man få reda på om han är allergisk mot ägg eller mjölk? Jag nämnde det för läkaren sist vi va på barnmottagningen, att det kanske är ägg i vaccinationen som han reagerat mot. Hon trodde inte det skulle sitta i fortfarande isåfall etfersom det va ett tag sen han vaccinerades.
    Fast om du kontinuerligt äter ägg och ammar eller i värsta fall, bara det att ni har ägg hemma, så kommer det ju aldrig bli bättre isf.

Med tanke på att hon svarade så då är det ju äggprotein i vaccinet, och det kan i princip inte vara något annat isf... det är ett solklart samband.

Det man kan göra är att utesluta all ägg ur kosten (och om det är en kraftig allergi, avlägsna allt som innehåller äggprotein ur hemmet) för att ta reda på om det är äggallergi. Blir det bättre så har du diagnosen där, märker du ingen större skillnad så fortsätter man att utreda. Då tex med mjölkallergi. Det kan ju som sagt vara att vaccinet triggar igång annan allergi (vanligaste allergin är just mjölk) även om det är mer långsökt så är det möjligt.
  • Lindus84
    skogsvitter skrev 2013-08-03 23:36:28 följande:
    Fast om du kontinuerligt äter ägg och ammar eller i värsta fall, bara det att ni har ägg hemma, så kommer det ju aldrig bli bättre isf.

Med tanke på att hon svarade så då är det ju äggprotein i vaccinet, och det kan i princip inte vara något annat isf... det är ett solklart samband.

Det man kan göra är att utesluta all ägg ur kosten (och om det är en kraftig allergi, avlägsna allt som innehåller äggprotein ur hemmet) för att ta reda på om det är äggallergi. Blir det bättre så har du diagnosen där, märker du ingen större skillnad så fortsätter man att utreda. Då tex med mjölkallergi. Det kan ju som sagt vara att vaccinet triggar igång annan allergi (vanligaste allergin är just mjölk) även om det är mer långsökt så är det möjligt.

Han har fått enbart modersmjölksersättning (semper) sen första dagen. Hur ska man då få reda på om det är äggallergi? =/
  • Trisse85
    Lindus84 skrev 2013-08-04 11:01:01 följande:
    Han har fått enbart modersmjölksersättning (semper) sen första dagen. Hur ska man då få reda på om det är äggallergi? =/

Man gör prov på sjukhus. Stå på dig och kräv din rätt till utredning!
    Isak 120927
  • skogsvitter
    Trisse85 skrev 2013-08-04 12:33:54 följande:

• Lindus84

Hoppas verkligen vi träffar en bra läkare imorgon som tar det hela på allvar. Kan dom ta prov på både ägg och mjölkallergi? Finns det något sätt man kan se om han är allergisk mot något i vaccinationen?

• Sweet life
    Trisse85 skrev 2013-08-04 12:33:54 följande:

Ett prov som visar rätt i ca 50% av fallen. Alltså, det visar oftast neg, fast det ska vara pos....
  • Trisse85
    Sweet life skrev 2013-08-05 07:44:52 följande:
    Ett prov som visar rätt i ca 50% av fallen. Alltså, det visar oftast neg, fast det ska vara pos....

Jag vet. Har varit med om det med min son. Som tur hade jag foto på hur min son såg ut efter att han fått i sig mjölk. Så jag visade läkaren bilden och då sa hon att vi skulle hålla honom mjölkfri tills han var 1 år och skulle på ny kontroll.

men mycket kan åxå vara genetiskt. Jag var mjölkallrrgisk tills jag var lite mer än 2 år. Och sonens far med. Så inte konstigt att vår son reagerar. Även om testerna inte visade så kan man ändå vara allergisk och ligger det i släkten så är det mycket sannolikt.

Mycket viktigt när man ska utreda sånt här är att stå på sig!!
    Isak 120927
  • Lindus84

Var på barnmottagningen idag och träffade en jättebra läkare som direkt frågade om någon av oss hade nån sjukdom. Jag har sjögrens syndrom, och då va det solklart för henne att han har neonatal lupus. Någon som hört talas om detta förut? Ska läsa på lite om det hela.

• tilj75

Usch det lät läskigt men det verkar inte vara så farligt och går över av sig självt va?

• Lindus84
    Usch det lät läskigt men det verkar inte vara så farligt och går över av sig självt va?
    Nej läkaren verka inte det minsta orolig. Men vi ska in om två veckor igen för att följa upp och även få svar på de prover som togs, immunologiska prover. Det ska gå över av sig självt när han börjar bilda egna antikroppar, runt 6 månaders ålder.  
Svar på tråden Vad är detta för utslag, mjölkallergi? BILD!