• stinapina83

Inkomstbaserad Foraldrapenning vid hemflytt

Hej,
    Jag bor i London och ar fast anstalld i ett engelskt foretag sedan 1.5 ar tillbaka (jag ar alltsa inte utsand pa uppdrag fran sverige). Jag ar gravid och planerar att flytta tillbaka till Sverige (jag ar svensk och ar fortf skriven och registrerad i sverige da jag enbart planerade att vara ivag en kortare tid men det har resulterat i ett par ar). Jag undrar om min foraldrapenning kommer att baseras pa min inkomst jag har fran mitt arbete har i london aven om jag sager upp mig? Jag har forstatt att detta ar mojligt om jag staller mig till arbetsmarknadens forfogande sa fort jag flyttar hem (alltsa anmaler mig till arbetsformedlingen). Om detta ar fallet, nar kan jag tidigast saga upp mig for att ha ratt till den inkomstbaserade foraldrapenningen? Jag tjanar for tillfallet £27 000 om aret. Da det ar ett stort ekonomiskt beslut for mig att fa denna information innan jag beslutar mig for att saga upp mig och flytta hem ar jag mycket tacksam for ett utforligt svar. Vanligen hanvisa mig inte enbart till lankar eller forsakringskassan hemsida da jag inte kanner att dessa svar ar tillrackliga. Jag ber er om ett utforligt svar da min framtid beror pa detta. Behover ni ytterligare information ar jag garna hjalpsam med detta.
    Tack pa forhand, Stina
  • Svar på tråden Inkomstbaserad Foraldrapenning vid hemflytt
  • Försäkringskassan

Hej!
    För att kunna besvara din fråga behöver vi veta när den beräknade förlossningen är.
    För att få föräldrapenning över grundnivån de första 180 dagarna (240 dagars villkoret)
    kan  utländsk inkomst ligga till grund för att uppfylla villkoret. 

Hälsningar 
    Ebba, handläggare

• stinapina83

Försäkringskassan skrev 2013-08-05 11:08:08 följande:
    Hej!
    För att kunna besvara din fråga behöver vi veta när den beräknade förlossningen är.
    För att få föräldrapenning över grundnivån de första 180 dagarna (240 dagars villkoret)
    kan  utländsk inkomst ligga till grund för att uppfylla villkoret. 

Hälsningar 
    Ebba, handläggare

Hej Ebba,

Tack for ditt svar.

Jag ar tidigt i graviditeten och forlossningen ar beraknad i April 2014.

Jag oroar mig sjalvklart over att saga upp mig, flytta till Sverige for att sedan fa reda pa att min nuvarande inkomst har i London inte kan tillgodoraknas. Finns det nagot fall dar min nuvarande inkomst inte skulle ligga till grund? Vill hemskt garna veta vad jag behover 'se upp med'.

Med vanlig halsning,

Maria

• stinapina83
    stinapina83 skrev 2013-08-07 10:17:53 följande:

Hej Ebba,

Tack for ditt svar.

Jag ar tidigt i graviditeten och forlossningen ar beraknad i April 2014.

Jag oroar mig sjalvklart over att saga upp mig, flytta till Sverige for att sedan fa reda pa att min nuvarande inkomst har i London inte kan tillgodoraknas. Finns det nagot fall dar min nuvarande inkomst inte skulle ligga till grund? Vill hemskt garna veta vad jag behover 'se upp med'.

Med vanlig halsning,

Maria

Hej igen Ebba,

Da jag inte ar familjar med foraldrapenningen i sin helhet undrar jag aven vilken slags ersattning jag har ratt till de resterande 210 dagarna? Du namnde i ditt inlagg att jag eventuellt skulle har ratt till inkomstgrundande foraldrapenning de forsta 180 dagarna. Men hur fungerar det den resterande tiden?

Tack,

Maria -Stina
  • Försäkringskassan

Hej!

På Familjeliv kan vi endast svara generellt vad som gäller.

Det finns ett särskilt krav för de första 180 dagarna med föräldrapenning. För att ha rätt till föräldrapenning över grundnivå måste man uppfylla 240-dagarsvillkoret.

Kravet är att man under minst 240 dagar(8 månader) i följd före barnets födelse, har varit försäkrad för en sjukpenning som överstiger 180 kronor per dag.

240-dagarsvillkoret kan uppfyllas antingen genom

• inkomst av arbete i Sverige
    • sammanläggning av inkomst av arbete i Sverige och arbete i ett annat EU-land
    • inkomst av arbete i ett annat EU-land.

Eftersom du arbetar i ett annat EU-land kan du räkna med både tiden och inkomsten vid beräkning av föräldrapenning och 240-dagarsvillkoret.

För att få reda på om du uppfyller kraven behöver du ta kontakt med kundcenter på 0771-524 524.

Hälsningar

Bo, handläggare

• stinapina83
    Försäkringskassan skrev 2013-08-07 11:11:39 följande:
    Hej!  På Familjeliv kan vi endast svara generellt vad som gäller. Det finns ett särskilt krav för de första 180 dagarna med föräldrapenning. För att ha rätt till föräldrapenning över grundnivå måste man uppfylla 240-dagarsvillkoret. Kravet är att man under minst 240 dagar(8 månader) i följd före barnets födelse, har varit försäkrad för en sjukpenning som överstiger 180 kronor per dag.  240-dagarsvillkoret kan uppfyllas antingen genom ? inkomst av arbete i Sverige ? sammanläggning av inkomst av arbete i Sverige och arbete i ett annat EU-land ? inkomst av arbete i ett annat EU-land. Eftersom du arbetar i ett annat EU-land kan du räkna med både tiden och inkomsten vid beräkning av föräldrapenning och 240-dagarsvillkoret. För att få reda på om du uppfyller kraven behöver du ta kontakt med kundcenter på 0771-524 524. Hälsningar Bo, handläggare

Hej Bo, Jag har tyvärr inte möjlighet att ringa i nuläget men kan du vänligen hjälpa mig med att ytterligare förklara mina möjligheter? 1. Betyder detta att jag kan säga upp mig från min nuvarande tjänst och flytta till Sverige och ändå få föräldrapenning grundad på min nuvarande lön? 2. Om ja på ovanstående, när kan jag tidigast säga upp mig? Barnets pappa har fått jobb i Sverige och jag vill såklart flytta med honom men jag är väldigt nervös över föräldrapenningen. Jag är enbart en månad gravid. Kan du vänligen vidare förklara kraven lite tydligare för mig? Mao vad som gäller för just mig? Jag är mycket orolig över detta så snälla hjälp mig att förstå hur min situation skulle se ut om/när jag flyttar tillbaka till Sverige. Tack, Stina-Maria
Svar på tråden Inkomstbaserad Foraldrapenning vid hemflytt