• scrapparlotta

Bästa "nyttiga" grädden?

Nu efter semestern ska jag återigen försöka leva lite mer sunt. Så nu sitter jag och försöker planera vad jag ska äta.....i många recept står det matlagningsgrädde...Är den bäst om man vill tillsätta lite grädde men ändå hålla nere fettet/kalorierna? Eller nån annan? 

• Svar på tråden Bästa "nyttiga" grädden?
  • giftfri
    scrapparlotta skrev 2013-08-04 10:14:56 följande:
    Jag förstår väl i och för sig att den feta är bäst så sett. Men om man ska gå ner i vikt och inte få i sig fett.....då är väl den inte så bra.....eller? Kollar man viktklubbs recept eller viktväkter recept eller andra såna smalmatsrecept så är det ju minigrädde eller minicreme fraiche som gäller.....

Sen finns det ju massa andra såna soja grädde och sånt.....hur är dom?

Om det är gräddens smak du vill ha, så finns bara grädde som alternativ.., de andra produkterna kan användas som ersättning för gräddens egenskaper, men det blir alltid en annan smak du får med en ersättningsprodukt.

Hur dom är? Ja det överlåter jag åt ditt personliga tyckande.. Flört
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • snedtak

Köp mindre paket vispgrädde och blanda ut med mjölk, det ger den bästa smaken.

• Farmor52

Jag undviker lättgrädde av olika slag då de innehåller Karragen, ett ämne som det är en del tveksamheter kring. Istället brukar jag ta ekologisk 40 % grädde och späda med mjölk eller vatten. För att få en krämig konsistens brukar jag, där det är möjligt, som sista ingrediens vispa ner en äggula. Det som. Är lömskt när man vill gå ner är allt socker som finns i de allra flesta halv- och helfabrikat. För mig har det fungerat bäst när jag lagat så enkel mat som möjligt. Undviker att reda såser och grytor då det innebär en hel del onödiga kolhydrater. Jag försöker att se till att jag får mina kolhydrater från grovt surdegsbröd och ovanjordsgrönsaker. Lycka till med ditt nya sunda liv.

Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
  • Koppkaka

Milda får ju fasen inte ens lallas grädde, säger det inte er nånting? Läs innehållet i milda mat, det är fan rena giftet.

• scrapparlotta
    Severus skrev 2013-08-04 10:38:35 följande:
    Syftade inte på dig. Allmänt menat
    Ok

Nu råkade jag ju då köpa Mildas minigrädde......kanske inte ska göra det nästa gång då...

Känns konstigt, men ok. Jag ska i fortsättningen köpa vanlig fet grädde och spä ut den. Tack för era tips och svar  
  • MadHatter

Jag förstår väl i och för sig att den feta är bäst så sett. Men om man ska gå ner i vikt och inte få i sig fett.....då är väl den inte så bra.....eller? Kollar man viktklubbs recept eller viktväkter recept eller andra såna smalmatsrecept så är det ju minigrädde eller minicreme fraiche som gäller.....

Räknar du kalorier? Då kan du ju se om det får plats att ha grädde i maten inom ditt kaloritak.

Jag undviker mat med kaloririka ingredienser och gör annat istället. Eller anpassar mängden till mitt kaloritak om det är nåt jag inte vill vara utan.

Om jag tex gör grekisk sallad har jag vanlig feta (inte lättvarianten) men äter inte mer mängd än vad som går inom mitt kaloritak.
  • Lillmajsan

Fullfet grädde går även att frysa in om man inte använder allt. Jag brukar använda en sådan där gammal iskubsplatta, ni vet... Och när grädden har fryst kan man packa om den i påsar. Bara att ta fram en kub och slänga ner i såsen eller grytan.Glad

• havtorn

Lite ot kanske, men det slår mig att om det är det feta i grädden du vill undvika, varför inte laga mat utan mejeriprodukter? Ersätt smaken från grädde med kryddor, och ersätt fukten med grönsaker.
  • Hälsotok

Jag brukar använda mig av Oatly havregrädde, den är tillverkad på havrebas och finns med fetthalterna 7% och 13%. Förutom att den är otroligt god så slipper den att gå omvägen via en ko!

• Biffus
    Koppkaka skrev 2013-08-22 23:17:10 följande:
    "omvägen via en ko"?

Istället för att kon ska äta havren så gör vi det istället. Mer energieffektivt, vilket behövs i en värld med 7 000 000 000 människor.
  • snedtak
    Koppkaka skrev 2013-08-25 19:00:40 följande:
    Jaha. Och vad ska korna äta då?
    Man kan tycka vad man vill om havreprodukter, men att föda både människor och kor på havre kräver betydligt mindre havre än att föda kor på havre och människor på kor. Så det är inte ett problem.
  • Biffus
    Koppkaka skrev 2013-08-25 19:00:40 följande:
    Jaha. Och vad ska korna äta då?

Förslagsvis så hade det inte funnits lika mycket kor om inte vi människor hade massuppfött dem för kött- och mjölkindustrin. Hade antalet kor varit det naturliga (utan människans påverkan) hade de enkelt kunnat ströva omkring fritt och äta, men nu finns det så många kor att det inte finns nog med gräs på jorden för att mata dem.
  • Biffus
    snedtak skrev 2013-08-25 20:29:47 följande:
    Man kan tycka vad man vill om havreprodukter, men att föda både människor och kor på havre kräver betydligt mindre havre än att föda kor på havre och människor på kor. Så det är inte ett problem.

Håller med. Jag själv äter inte havreprodukter, men det är klart bättre för miljön än att mata kor med havre och sedan äta korna/deras kalvars mat.
Svar på tråden Bästa "nyttiga" grädden?