Så här fick vi sonen, 1,5 år, att äta igen
Under en månads tid gick vår son från att vara chockerande matglad (svärföräldrarna förundrade sig alltid över hur mycket han åt) till att fullständigt matvägra. Varför han började matvägra vet vi inte men det finns flera möjliga och troliga anledningar som jag inte kommer gå in på. Men nu har vi äntligen fått honom att äta igen med lust och nöje och jag tänker här beskriva hur vi gjorde, i förhoppning att hjälpa någon annan.
1. Släppte krav på bestick. Händerna duger som verktyg, bara maten hamnar i magen.
2. Slutade mata. Tittar istället på när han leker med maten och matar honom ibland med en tugga så att han "hela tiden" är underhållen och har mat i munnen.
3. Lägger upp mindre mat och ger lagad mat tre gånger om dagen istället.
4. Belönar med frukt till efterrätt om jag misstänker att han fortfarande är hungrig. Hellre mätt på frukt + mat än fullständig matvägran (han vägrade mellanmål också)
5. Lägger upp mer mat på min tallrik vid gemensamma måltider som han äter av, trots att han kanske redan ätit sina tre gånger. Det är lusten till mat som är det viktiga och inte hur mycket han äter.
6. Serverar grönsaker först som det inte gör något om han häller vatten på. Den "riktiga" maten ligger på en annan tallrik som jag bestämmer över tills han fått i sig mer än ett par tuggor.
7. Accepterar att även om jag tycker det är äckligt med potatisgratäng blandat med vatten så tycker inte han det. Det slinker ner ändå.
8. Slutade med sås. Han vill se vad han äter.
9. Slutade med morgonvälling. På så vis hinner han bli hungrig på riktig mat innan tuppluren och det blir inte så stressigt med middag och lunch på eftermiddagen.
Hoppas det här hjälper någon! Fråga om ni undrar över något.