• vinkel

Mindre mjölk i ett bröst

Pumpar med elektrisk pump just nu och ger vår tvåveckorsbebis mjölk på flaska.
    Vänster bröst kommer det hälften så mycket mjölk som höger bröst. Hur kommer det sig?
    Hon erbjuds bröstet först då vi tänkt återgå till amning och då får hon alltid vänster först för att stimulera produktionen.

• Svar på tråden Mindre mjölk i ett bröst
  • zbaby

Tror det är så för de flesta... När jag pumpar får jag ut typ 20 ml ur vänster och flera dl ur höger men när jag ammar blir han oftast nöjd på vänster också.. Pumpen tar inte allt..

• vinkel
    zbaby skrev 2013-08-04 19:00:23 följande:
    Tror det är så för de flesta... När jag pumpar får jag ut typ 20 ml ur vänster och flera dl ur höger men när jag ammar blir han oftast nöjd på vänster också.. Pumpen tar inte allt..
     Ah ok, så bra! Kändes skitknepigt! För det som det kommer mindre ur är inte stockat eller så utan känns som vanligt..
  • malzac

Ja, som sagt, det är normalt. Vad jag funderar på är varför det alltid verkar vara vänster bröst som producerar mindre hos alla? Har det kanske samma grunder som höger- eller vänsterhänt?

• tvättoman

Samma här fast tvärtom- vänster ger mer mjölk än höger. Och jag är högerhänt.

• Gsson

Jag upplevde också att jag hade mindre mjölk i just vänster bröst, mest att det aldrig spände så som det högra kunde göra. Erbjöd det vänstra lite oftare och det slutade med enorm överproduktion i vänster men normal i höger... Så det kan bli!

• Kimban

Jag hade så fast minst på höger, jag har aldrig sett skillnad på brösten innan men sen ja fick barn så är det enorm skillnad, syns när ja har kläder etc, och nu är sonen 4 år.

Ja började jobba extra när han va 5 månader och när ja slutade på kvällen var vänster nästan dubbelt så stort som höger.

• k girl
    malzac skrev 2013-08-08 16:17:47 följande:

Ja, som sagt, det är normalt. Vad jag funderar på är varför det alltid verkar vara vänster bröst som producerar mindre hos alla? Har det kanske samma grunder som höger- eller vänsterhänt?

Jag producerar mycket mindre mjölk i höger och har mindre utdrivning. Jag slutade amma på det bröstet när båda barnen var runt ett halvår.
  • Flickan och kråkan

Jag har mer mjölk i höger och har haft det med alla tre barnen. Har haft gott om mjölk i båda men mer i det högra. Mitt högra är större också - både ogravid, gravid och ammandes. Mer mjölkkörtlar eller liknande?

Svar på tråden Mindre mjölk i ett bröst