• Anonym (Ts)

Andra bonusföräldrar? "Stämmer ni av" med er nya man/sambo/fru vid eventuella förändringar?

Måste kolla lite hur andra bonusfamiljer hur ni gör då jag o min man inte är helt överens. Vi har båda barn sen tidigare som bor hos oss varannan vecka. Ibl blir det förändringar, byte av dagar eller liknande, speciellt nu sommartid. Eventuella ändringar bestämmer min man med sitt ex o sen meddelar han mig. Jag tycker det hade känts väldigt bra om han kunde kolla med mig innan och att vi gemensamt kommer fram till ett beslut, han kollar tex aldrig om jag har nåt annat planerat eller nånting! Tex: "skulle det funka om "Elin" kom hem på söndag istället för måndag?" För mig en sån himla enkel fråga som hade betytt så mkt, men min man fattar inte alls vad jag menar. Sååå, är det jag som är så fel ute eller hur gör ni andra bonusfamiljer?
    Ps. Detta gäller självklart inte vid akuta grejer såsom ex att biomamma måste till sjukhus osv osv!

• Svar på tråden Andra bonusföräldrar? "Stämmer ni av" med er nya man/sambo/fru vid eventuella förändringar?
  • M166

Det är självklart att sambon kollar med mig, vi bor ju alla här, inte bara han och barnen. Och alla i det här huset har ett liv och alla har planer, detta måste man respektera. Om han inte gjorde det skulle det nog bli problem så han fattar. 

• M166

Måste lägga till att det är klart att barnen är välkomna. Om jag däremot planerar fest, eller en helg borta, jo, då går det inte om det inte finns viktiga skäl på mammans sida för att byta. 

• jinny

Har aldrig kollat med min man om mina ungar kan komma hem, och han har aldrig kollat med mig. Vi har samma inställning till att barnen (och deras vänner) alltid är välkomna i sitt hem. Jag ringer inte heller vare sig make eller ungar och kollar om det är okej att jag själv återvänder till hemmet på en tidpunkt när det egentligen var tänkt att jag skulle vara borta.

• Anonym (---)

Nej jag har inget att säga till om, får aldrig frågan. Mamman bestämmer allt. Min sambo är helt piskad och gör exakt som hon säger. De ska ha halva tiden var men ofta kan mamman bara komma och hämta ungen för hon ska iväg på nåt släktkalas utan att ha meddelat detta innan. Det gör mig arg, för "tyvärr" tycker jag om barnet och önskar att det var mitt eget för jag kan inte få egna barn. Men jag håller käft för att inte orsaka problem för barnet. Det är ju viktigt som fan att kunna hantera saken som vuxna, eller hur?!?!! Och bara helt åsidosätta sina egna känslor och åsikter!! Som ett jävla mähä. Usch vad jag blir arg på det här!

• Anonym (flow)

Vi stämmer alltid av med varandra när det blir ändringar, vare sig det gäller våra barn eller annat . Tycker det känns självklart då det påverkar oss båda.

• Anonym (Ts)

Ser att alla gör lika olika, intressant!
    Jag vill ändra bara poängtera att det i mitt fall inte handlar om att pappan ska "fråga om lov" i den bemärkelsen, och självklart är barnet välkommen i de allra flesta fall. Det handlar om att jag känner mig "utanför" i vår egen familj när man inte kan prata om beslut som påverkar alla i familjen.
    Mitt problem nu är väl kanske att jag har blivit sur ett par gånger när barnet har kommit på "mammas tid", och det handlar verkligen inte om barnet, utan att jag blir irriterad för att inte jag har fått frågan. Det är väl det som är mitt o mannens problem - han tror inte jag gillar barnet och att jag inte vill ha barnet här - jag gillar absolut barnet men gillar inte känslan av att bli överkörd och blir då irriterad..
    Ska verkligen försöka skärpa till mig!   

• sextiotalist

Min sambo och hans ex ansåg det självklart att kolla av med mig. Av praktiska skäl så var det alltid mig exet kollade av med, för jag hade mer koll på vad som hände.

När barnen var hos oss, så var de hos oss, inget onödigt springande hos mamman och samma sak här, det var inte bara att komma, båda föräldrarna skulle vara vidtalade och även jag (och vi skulle komma överens). När de blev äldre så skötte de detta själva, men det var inte då något snack om saken, man kollade alltid av innan 

• Anonym (AB)

Han kollar alltid med mig så att jag också tycker det är ok.

• amaelamin

Fast TS, jag tycker inte att det är du som ska skärpa till dig. Det är han som borde förstå att man kanske ska kolla saker med varandra först. Och du måste få honom att förstå att du inte blir sur på barnet eller över att barnet kommer hem till er, utan att du blir besviken på HONOM som inte inkluderar dig. Även om alla är olika är det ju så DU känner... Kanske ska visa honom tråden?;) personligen skulle jag bli ordentligt sur/ledsen osv om jag inte fick vara med om dessa beslut, även om det alltid innebär att det är helt ok bara vi är hemma..

• Oldie

Min sambo kollar alltid med mig, det gäller inte bara barnen, vi stämmer av allt med varandra innan. Handlar om vanligt vett och respekt för sin partner tycker jag.
    Vi har det som Sextiotalist hade, det är inget spring, är barnen här så är dom.
    Andra eventuella upplägg stäms av med alla inblandade innan.

• Liten i April

Jag kollar bara med min sambo om det är han som blir ansvarig för att ta hand om dom (jag jobbar kanske...) annars så är mina barn välkomna när dom vill.

• My Little Man

Har blivit riktigt irriterad på min man vid ett antal tillfällen då han och hans ex avtalat och gjord ändringar utan att fråga mig, så nu mer kollar han med mig innan!

• Mien06

Såklart måste man veta annars kan man ju inte planera sitt liv. Min man och jag har haft värsta diskussioner om detta men han ha äntligen försått att jag också bor i vårt hem och mina egna barn är utflugna så jag vill veta när barn är hos oss och inte.

• en ö i havet

Min sambo skulle aldrig ta ett sådant beslut utan att kolla med mig först. Barnen är alltid välkomna i vårt hem men vi lever ett hektiskt liv där våra tider inte alltid är givna. Exet får ta kontakt för att höra om det skulle gå att lösa si eller så och så diskuterar vi igenom det. Det fungerar väldigt bra för oss och barnen är vårt gemensamma ansvar. Även om han är bio och jag är bonus så gör vi ingen skillnad på det. Barnen är 4 & 7.

Nu har biomamman också börjat förstå att det är så vi vill göra så hon förväntar sig inget svar på stubinen utan låter oss diskutera saken först (det har dock inte alltid varit självklart, men det verkar bli bättre nu).

• Sweet life

Han kollar självklart med mig. Jag kan ju ha planerat in nått som vi ska göra som isåfall behöver bokas en extra person osv.

Svar på tråden Andra bonusföräldrar? "Stämmer ni av" med er nya man/sambo/fru vid eventuella förändringar?