• Ellisizza

Nan3 som kvällsmål? Andra tips på kvällsmål i flaska till 1-åring?

Jag ammar fortfarande min 1-åriga dotter morgon, kväll och natt. Nu ska jag börja jobba och vill dra ner på nattamningen lite. Tyvärr har jag inte tillräcklig mjölkproduktion för att bara amma morgon, 1 gång på natten och på kvällen.

Vanligen ammar hon 2-3 gånger per natt men det kommer jag inte orka om jag ska orka jobba också. Helt ok om hon vill amma en gång däremot. Därför har jag nu provat ge lite välling efter kvällsamningen och då har hon ätit ca 50 ml och sedan stått sig bättre på det på natten. Tyvärr får hon magknip och gaser av vällingen så jag måste hitta något annat alternativ.

Idag provade jag ge nan3 "juniormjölk" efter amningen eftersom vi fått ett smakprov på det. Men det känns inte som något vidare att ge? Någon som har några andra tips på kvällsmål i flaska till en 1-åring?

Hon gillar inte gröt, eller annat som hon blir matad med för den delen utan hon vill äta själv. Hon älskar att ammas så flaska vill hon nog gärna ha. På sikt ska jag sluta amma så då vill jag ersätta det med något vettigt.

• Svar på tråden Nan3 som kvällsmål? Andra tips på kvällsmål i flaska till 1-åring?
  • Millan83

Vanlig ersättning? Min tjej får sin mjölkfria till natten när hon ska sova.

• Baktakt

Finns ju olika sorters välling, menade jag. Ris- & majs ärlig lite snällare mot magen.

• Ellisizza
    Millan83 skrev 2013-08-04 19:47:45 följande:
    Vanlig ersättning? Min tjej får sin mjölkfria till natten när hon ska sova.
    Ja, jag funderade lite på det. Men vilken sort bör man köpa till en 1-åring? Förstod inte riktigt om nan3 var tänkt som ersättning till äldre barn eller om det bara var någon slags måltidsdryck? 
  • Ellisizza
    Baktakt skrev 2013-08-04 19:47:54 följande:
    Finns ju olika sorters välling, menade jag. Ris- & majs ärlig lite snällare mot magen.
    Hon blir lätt hård i magen så ris- och majsvälling känns som dålig alternativ av den anledningen. Provade Sempers havre-majsvälling och hon fick både magknip och blev hård i magen.
  • Millan83
    Ellisizza skrev 2013-08-04 19:51:28 följande:
    Ja, jag funderade lite på det. Men vilken sort bör man köpa till en 1-åring? Förstod inte riktigt om nan3 var tänkt som ersättning till äldre barn eller om det bara var någon slags måltidsdryck? 
    Bra fråga.. Tror de blir mindre och mindre näringsrika ju högre siffra hos NAN. Skulle testa tvåan tror jag!

Jag tycker att det borde vara bättre att ge nån slags ersättning än en massa välling, rent generellt! Hur mycket näring är det i sån liksom.  
  • Airhostess
    Millan83 skrev 2013-08-04 20:39:10 följande:
    Bra fråga.. Tror de blir mindre och mindre näringsrika ju högre siffra hos NAN. Skulle testa tvåan tror jag!

Jag tycker att det borde vara bättre att ge nån slags ersättning än en massa välling, rent generellt! Hur mycket näring är det i sån liksom.  

Jag gav Nan 2, hur bra som helst!
  • femhjärtan

Min 1-åring får BabySemp 2 (samma sak som NAN2) istället för välling.

• hannajohanna

om hon lätt blir hård i magen skulle jag ge babysemp 2 lemolac. Snällare mot magen än vanlig ersättning :)

• Veritaslux

Jag skulle också föreslå vanlig ersättning, t.ex. nan2. 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Ellisizza
    hannajohanna skrev 2013-08-08 21:34:15 följande:
    om hon lätt blir hård i magen skulle jag ge babysemp 2 lemolac. Snällare mot magen än vanlig ersättning :)

Vad är det för skillnad på lemolac och vanlig ersättning?
  • hannajohanna
    Ellisizza skrev 2013-08-10 16:55:16 följande:

Vad är det för skillnad på lemolac och vanlig ersättning?
    lemolac är mer lättsmält och brukar ges till känsliga magar. Fick tipset från bvc till vår kille som fick ont i magen av vanliga babysemp och nan.
  • Sara1985

Nan 3 är en måltidsdryck som man använder istället för vanlig komjölk. Den innehåller mer järn än vanlig komjölk. Alltså inget man serverar i flaska. Nan2 hade jag provat om jag var du! :) 

• Anemone

Jag undrar just samma sak. På paketet står att när barnet blir ett år så rekommenderas NAN 3, men jag vet ju att det är juniormjölk och inte modersmjölksersättning. Ska man fortsätta ge NAN 2 då kanske.

Min dotter får gröt 2 gånger per dag och välling en gång; det finns alltså inte utrymmer för mer välling.  Dricker NAN 2 ca 5 gånger per dygn.

• Ellisizza
    Maria 223 skrev 2013-08-16 19:55:58 följande:
    Jag undrar just samma sak. På paketet står att när barnet blir ett år så rekommenderas NAN 3, men jag vet ju att det är juniormjölk och inte modersmjölksersättning. Ska man fortsätta ge NAN 2 då kanske.

Min dotter får gröt 2 gånger per dag och välling en gång; det finns alltså inte utrymmer för mer välling.  Dricker NAN 2 ca 5 gånger per dygn.

Jag undrar också vad det är för skillnad på nan 2 och nan 3. Det är bara nan 1 som det står modersmjölksersättning på. Jag jämförde paketen mellan nan 2 och 3 och på båda står att det är mjölkbaserad tillskottsnäring. Innehållsförteckningen är snarlik på båda. Min egen gissning är att man kallar nan 3 för juniormjölk för att få folk att fortsätta använda produkten. Ersättning slutar man ju ofta med och ger välling, gröt och annat istället. Köpte ett paket nan 2 och provar det nu då. Men sen använder jag nog upp paketet med nan 3 som jag har hemma för det verkar ju inte vara någon större skillnad.
Svar på tråden Nan3 som kvällsmål? Andra tips på kvällsmål i flaska till 1-åring?