• pluvdo

Duscha barn i kallvatten som straff, okej eller inte?

Idag när vi var på stranden så såg jag hur en man vid två eller tre tillfällen bar iväg en pojke på runt fem-sju år eller så till en av kallduscharna som står vid stranden för att man skall kunna duscha av sig saltvattnet. Så satte mannen igång duschen och höll pojkens huvud och bål under vattnet (han höll pojken liggandes i famnen) en liten stund och sedan när han tagit bort pojken från duschen så sade han att han gjorde så för att pojken skulle lära sig att inte vara tyken.

Jag tyckte inte att det kändes okej. Inte alls. Första gången han gjorde så så satte han ner pojken efteråt och då skrattade pojken och sprang efter mannen och så lekte de. Men gång två och tre så skrek och sparkade pojken och sedan grät han efter duschen.

Mannen och pojken var två ur ett stort gäng som till synes bestod av flera familjer, så... jag kanske överreagerar då? Om det nu varit fel så hade väl fler reagerat/ingripit eller? Det var mycket folk runt omkring.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-04 23:56
    Och just det, en sak till: En fråga i synnerhet till er som säger att det inte är okej: hade ni tyckt annorlunda ifall pojken skrattat under tiden? Eller är det, oavsett vilket, fel att göra så?

Vattnet var ju inte direkt något isvatten. Det var ju kallt så jag hade inte velat duscha där, men det var inte iskallt. Men ändå...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Duscha barn i kallvatten som straff, okej eller inte?
  • Gudinnan

Tyken är ett danskt ord betyder (tjock)
    Var det en dansk familje ????
    Hmm låter konstigt att han skulle ta sonen till kallt vatten för att inte lära sig vara så tjock
    Nåja ...

Jag som mamma om vi e på staranden så tar jag barnen i kallt vatten men då gör ajg att jag inte slänger in dom utan jag tvättar snabbt av dom lite och mig själv om det är en lång resa hem.
    Men nu får dom vara lite sandiga tills vi kommer hem och duchar hemma.
    Jag häller till och med kallt vatten på barnen när dom leker men då e det vattenkrig och jag får oxå kallt vatten på mig
    MEN man ser så olika på detta.
    Jag ser detta inte som barnmisshandel men om jag skulle se detta skulle jag nog ha blivit förbannad och gått i mellan och frågat varför .....         

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • pluvdo
    Gudinnan skrev 2013-08-07 08:51:35 följande:
    Tyken är ett danskt ord betyder (tjock)
    Var det en dansk familje ????
    Hmm låter konstigt att han skulle ta sonen till kallt vatten för att inte lära sig vara så tjock
    Nåja ...

Jag som mamma om vi e på staranden så tar jag barnen i kallt vatten men då gör ajg att jag inte slänger in dom utan jag tvättar snabbt av dom lite och mig själv om det är en lång resa hem.
    Men nu får dom vara lite sandiga tills vi kommer hem och duchar hemma.
    Jag häller till och med kallt vatten på barnen när dom leker men då e det vattenkrig och jag får oxå kallt vatten på mig
    MEN man ser så olika på detta.
    Jag ser detta inte som barnmisshandel men om jag skulle se detta skulle jag nog ha blivit förbannad och gått i mellan och frågat varför .....         
    Vissa ord finns på andra språk också. Jag skriver inte på danska, varför skulle jag göra det? Tyken=uppkäftig, ungefär.

Detta handlade INTE om att mannen tvättade av pojken. Skall man tvätta av någon så lyfter man inte upp denne i famnen och håller enbart dess huvud/ansikte (pojken låg i famnen med ansiktet uppåt) samt överkropp i kallvatten.
    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Eerie
    Gudinnan skrev 2013-08-06 23:11:20 följande:
    men lägg ner ... tror inte du igentligen vet vad misshandel är
    kan inte du tala om exakt hur DIN definition av "misshandel" ser ut?
  • TheCoopers
    pluvdo skrev 2013-08-07 09:12:13 följande:
    Vissa ord finns på andra språk också. Jag skriver inte på danska, varför skulle jag göra det? Tyken=uppkäftig, ungefär.Detta handlade INTE om att mannen tvättade av pojken. Skall man tvätta av någon så lyfter man inte upp denne i famnen och håller enbart dess huvud/ansikte (pojken låg i famnen med ansiktet uppåt) samt överkropp i kallvatten.

I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    Gudinnan skrev 2013-08-07 08:51:35 följande:
    Tyken är ett danskt ord betyder (tjock) Var det en dansk familje ????Hmm låter konstigt att han skulle ta sonen till kallt vatten för att inte lära sig vara så tjock Nåja ...Jag som mamma om vi e på staranden så tar jag barnen i kallt vatten men då gör ajg att jag inte slänger in dom utan jag tvättar snabbt av dom lite och mig själv om det är en lång resa hem.Men nu får dom vara lite sandiga tills vi kommer hem och duchar hemma.Jag häller till och med kallt vatten på barnen när dom leker men då e det vattenkrig och jag får oxå kallt vatten på mig MEN man ser så olika på detta.Jag ser detta inte som barnmisshandel men om jag skulle se detta skulle jag nog ha blivit förbannad och gått i mellan och frågat varför .....         

Tyken är ett svenskt ord och medvetet otrevlig eller uppkäftig . Det är en sak och tvätta av sina barn och en annan att hålla dem under kallat vatten för att de ska veta hut . Personligen hade jag sagt ifrån !
    I'm the me I choose to be ...
  • pmb

Nej, det är inte ok. Man kan ju fundera över hur man själv skulle kunna tänka sig att bli straffad om man gjort fel, för fel gör vi alla ibland. Om du tar ut irritation från jobbet på din sambo, är det ok om han drar in dig i duschen och duschar av dig med kallt vatten för att du ska lära dig att inte ta ut ditt dåliga humör på honom? Skulle inte tro att särskilt många vuxna skulle tycka att du får skylla dig själv och att din sambo gör rätt.

Barn är också människor. Men folks inställning verkar oftare vara att barn och gamla behöver man inte respektera som man skulle göra med en annan vuxen i sin närhet.

• blueangel

tycker inte det var okej av mannen att göra så mot sitt barn, att han höll upp pojken på ett sådant sätt att han inte kunde komma någon vart ser jag som en bestraffning eller tortyr. Pojken kanske får trauma efter att hans pappa tvingar honom. Att tvinga någon är lika illa som att slå någon. Jag reagerar.

• Mineralvatten
    pluvdo skrev 2013-08-04 23:52:55 följande:
    Idag när vi var på stranden så såg jag hur en man vid två eller tre tillfällen bar iväg en pojke på runt fem-sju år eller så till en av kallduscharna som står vid stranden för att man skall kunna duscha av sig saltvattnet. Så satte mannen igång duschen och höll pojkens huvud och bål under vattnet (han höll pojken liggandes i famnen) en liten stund och sedan när han tagit bort pojken från duschen så sade han att han gjorde så för att pojken skulle lära sig att inte vara tyken.

Jag tyckte inte att det kändes okej. Inte alls. Första gången han gjorde så så satte han ner pojken efteråt och då skrattade pojken och sprang efter mannen och så lekte de. Men gång två och tre så skrek och sparkade pojken och sedan grät han efter duschen.

Mannen och pojken var två ur ett stort gäng som till synes bestod av flera familjer, så... jag kanske överreagerar då? Om det nu varit fel så hade väl fler reagerat/ingripit eller? Det var mycket folk runt omkring.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-04 23:56
    Och just det, en sak till: En fråga i synnerhet till er som säger att det inte är okej: hade ni tyckt annorlunda ifall pojken skrattat under tiden? Eller är det, oavsett vilket, fel att göra så?

Vattnet var ju inte direkt något isvatten. Det var ju kallt så jag hade inte velat duscha där, men det var inte iskallt. Men ändå...
    usch jag tycker det är att kränka någons integritet och privata svär, men också att visa sig överlägsen mot någon som är svagare. att bära bort barn eller att ta dem i armen (inte hårt) osv är okej men just det att tvinga dem att bli duchade under kallt vatten osv...nä.
  • hymafr

Dessa duschar är ju inte direkt iskalla, så förmodligen grät pojken för att han var arg.
    Trots det är det fel av pappan eftersom han gjorde det som straff.

• pluvdo
    hymafr skrev 2013-08-07 10:45:49 följande:
    Dessa duschar är ju inte direkt iskalla, så förmodligen grät pojken för att han var arg.
    Duscharna i det här fallet är faktiskt kalla. Såpass att jag själv inte skulle gå och ställa mig under en. Visst, de är inte så kalla att man dör av det eller att man får ont, men däremot så att man får problem med att andas en stund efter att ha ställt sig i duschen. Sådär så man tappar andan.
  • pluvdo

Det är alltså vanligt, kallt kranvatten. Den temperaturen.

• Gudinnan
    pluvdo skrev 2013-08-07 09:12:13 följande:
    Vissa ord finns på andra språk också. Jag skriver inte på danska, varför skulle jag göra det? Tyken=uppkäftig, ungefär.

Detta handlade INTE om att mannen tvättade av pojken. Skall man tvätta av någon så lyfter man inte upp denne i famnen och håller enbart dess huvud/ansikte (pojken låg i famnen med ansiktet uppåt) samt överkropp i kallvatten.

Tyke har vi i danmark som betyder tjock ... sa bara som jag trodde ..
  • Gudinnan
    Eerie skrev 2013-08-07 10:02:30 följande:
    kan inte du tala om exakt hur DIN definition av "misshandel" ser ut?
    dra i armen slå dra i håret sparka 5 mm

• Gudinnan
    hymafr skrev 2013-08-07 10:45:49 följande:

Svar på tråden Duscha barn i kallvatten som straff, okej eller inte?