• Anonym (Undrar)

Hur ska jag göra?

Hej,
    i vanliga fall jobbar jag onsdagar och torsdagar och är föräldraledig måndag,tisdag och fredag. Jag jobbar 9-16 men min ord. arbetstid är 9-18 så varje vecka tar jag ut 3 hela dagar (måndag,tisdag och fredag) och en halv dag på helgen. Min man är hemma och föräldraledig onsdagar och torsdagar.

Om jag en vecka också ska vara hemma onsdag och torsdag, hur ska jag då göra för att skydda min SGI? Kan jag ta 2 hela dagar på helgen (dvs lördag och söndag) plus mina 3 hela dagar under veckan? Kan jag i så fall ta sjukpenningnivå dagar eller måste jag ta ln-dagar? Vår dotter är över 1 år så vi kan inte ta dubbeldagar på onsdagen och torsdagen. 

Tacksam för svar.
    Mvh undrande 

• Svar på tråden Hur ska jag göra?
  • Försäkringskassan

Hej!
    Man kan ta ut föräldrapenning med  sjukpenningnivå på helgen om man avstår arbete fredag eller måndag, eftersom du har föräldrapenning med sjukpenningnivå fredag  och måndag är det ok att ta föräldrapenning med sjukpenningnivå på lördag och söndag.

Hälsningar
    Ebba, handläggare 

• Anonym (Undrar)

Tack för snabbt svar, så det innebär alltså att om jag tar ut en hel dag på lördagen och en hel dag på söndagen så kan jag vara hemma onsdag och torsdag den veckan samtidigt som min man är föräldraledig onsdag och torsdag? Skyddas min SGI oavsett om jag tar sjukpenningdagar eller lägsta-nivådagar?

En helt annan fråga, en dag för några veckor sedan fick jag migrän en eftermiddag så min man gick hem från jobbet 2 timmar tidigare för att ta hand om vår dotter. Jag kom inte på förrän i efterhand att jag kanske skulle sjukanmält mig till er den eftermiddagen så att min  man kan VAB-a de 2 timmarna. Går det att sjukanmäla sig i efterhand så att han kan ansöka om vab de 2 timmarna? Jag var alltså bara sjuk 1/4 av dagen och dagen därpå var jag frisk igen och min man var på jobbet. Hur ska vi göra så att det blir rätt? Eller kan min man i efterskott ansöka om föräldrapenning 2 timmar på helgen den aktuella veckan?

Tack!!

• Försäkringskassan

Hej!
    Ja, SGI:n skyddas även med lägstanivådagar. Du kan bara ta sjukpenningnivådagar på lördag och söndag om du gör det även för fredagen eller måndagen.

Om du ansöker om sjukpenning före anmälningsdagen måste du skriva en förklaring varför du inte anmälde dig den dagen du var sjuk.
    Om barnet är äldre än 240 dagar kan din man anmäla och ansöka om tillfällig föräldrapenning.
    Om barnet är yngre än 240 daga kan han anmäla och ansöka om föräldrapenning.

Hälsningar
    Britta, handläggare 

• Anonym (Undrar)

Kommer mina 2 timmar den dagen jag var sjuk räknas som karensdag då eller så jag inte får någon ersättning alls? Om jag skriver att jag helt enkelt tappade bort att sjukanmäla mig pga min migrän räknas det som en giltig anledning då? Om jag gör en sjukanmälan de 2 timmarna och det räknas som karensdag så får jag ju ingen ersättning då, skyddas min SGI i alla fall då?

Vår dotter är drygt 1 år så i så fall kan min man ansöka om tillfällig föräldrapenning de 2 timmarna.

• Försäkringskassan

Hej!
    Om du får ett beslut att du har rätt till sjukpenning före anmälningsdagen blir den första dagen en karensdag.
    Din SGI skyddas ändå.

Hälsningar
    Britta, handläggare 

• Anonym (Undrar)

Vad händer ifall jag får ett beslut att jag INTE har rätt till sjukpenning före anmälningsdagen?  Då har jag ju två timmar den veckan utan "sysselsättning". Vad händer med min SGI då?

Kan vi istället göra så att min man ansöker om 1/4-dag på söndagen som täcker upp de 2 timmarna han var hemma från jobbet när jag hade migrän? 

• Försäkringskassan

Hej! Om det blir beslutat att du inte har rätt till sjukpenning så är din SGI inte skyddad den tiden du var sjuk. Din man har fortfarande rätt till tillfällig föräldrapenning även om du får avslag på din sjukpenning så han söker tillfällig föräldrapenning för den tid han var hemma från arbete. För att du ska skydda din SGI om du skulle bli nekad sjukpenning så kan du exempelvis lägga in en hel dag på lägstanivå på lördag eller söndag. Hälsningar Maria, handläggare

• Anonym (Undrar)

Det verkar väldigt rörigt  och osäkert så jag tror att vi löser det genom att min man ansöker om 2 timmar (dvs 1/4 dag) på söndagen den veckan så skyddar han sin SGI och jag skyddar min.

Det blir ju ansökan retroaktivt men då borde vi väl kunna skriva en förklaring till varför vi ansöker bakåt i tiden eller hur?

• Försäkringskassan

Hej!

Ja det stämmer. Om du ansöker om ersättning före anmälningsdagen måste du lämna en förklaring varför anmälan inte gjordes första dagen du begär ersättning.

Hälsningar
    Britta, handläggare

• Anonym (Undrar)

Hur ofta händer det att ni inte godtar anledningen man anger till varför man ansöker retroaktivt?

Eller brukar ni alltid godta anledningen men ni vill höra varför man inte ansökt i tid? 

• Försäkringskassan

Hej!

Det sker alltid en enskild bedömning av anledningen till varför anmälan blev sen. Jag kan därför inte uppskatta hur ofta anledningen till sen anmälan inte godkänns då det är beroende av det enskilda fallet.

Hälsningar

Otto, handläggare

• Anonym (Undrar)

Nu när vi ansökte retroaktivt för 2 timmar en dag i juli så kom aldrig frågan upp om varför vi ansöker bakåt i tiden, det stod att vi anmält föräldrapenning den 20/5, innebär det då att det alltså inte är några problem för oss att få pengarna för den dagen i juli? Eller egentligen är det inte pengarna vi är ute efter utan att min man ska skydda sin SGI eftersom han var hemma från jobbet 2 timmar en dag samtidigt som jag var föräldraledig. Har han skyddat sin SGI nu när vi har ansökt om 1/4 dag på helgen den veckan? (han jobbar normalt 38.25 timmar/vecka)

• Försäkringskassan

Hej!

Eftersom din man hade en anmälan sedan tidigare från 20 maj och han ansökte på den så är det ingen försenad anmälan. Om din man var hemma 2 timmar och har ansökt om 1/4 dag så är det tillräckligt för att hans Sgi skall vara skyddad. 

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

Svar på tråden Hur ska jag göra?