Hur gammal var ditt barn vid gluten-diagnos?
Vi har en dotter som är 4 år och glutenintollerant. Hon fick sin diagnos då hon var 1.5år och då hade hon tappat i längd och vikt under ett halvår ungefär. Det tydligaste tecknet förutom detta var hennes avföring som både var riklig och lös för jämnan. Nu till frågan: lillebror är nu 11 månader och han har varit en kinkig bebis hela sitt liv. Det började med kolik i 3 månader och efter det har det fortsatt med dålig sömn både på dagar och nätter och han verkar ha magknip väldigt ofta. Dessutom har han, och har alltid haft, stora illaluktande avföringar som alltid är lösa. Han bajsar kanske 5-6 ggr/dag oftast. Sömnen är det värsta problemet, han sover på sin höjd en timma i taget för att sedan vakna och skrika, det kan ta allt från 5 min till flera timmar att få honom att somna om. Denna sömnlöshet börjar ta knäcken på oss. Jag har inte sovit mer än en timma i taget på snart ett år och jag orkar inte mer. Kan sömnstörningen ha med celiaki att göra tro? Känner inte igen detta med sömnen, så var inte dottern. Det som talar emot celiaki är att han går upp i längd och vikt som han ska, han är en knubbig bebis (hela han, inte bara magen) På BVC vill de inte låta oss ta prov förrän han tappat i vikt och längd och de säger dessutom att det i princip är omöjligt att ställa diagnos på en så liten... Någon som känner igen sig i detta med sömnstörningen? Och hur är egentligen en normal bebismage? Är det normalt att alltid, alltid vara jättelös i magen och att bajsa sådana mängder? Vi har ju ingen normal bebismage att jämföra med. Jag orkar snart inte längre...