Hej Svenskamaria.
Nu är ju denna tråd lite gammal... Men jag har jobbat i Norge och valde att föda mitt barn i Sverige i 2011. Det gick hur bra som helst! Det var en del papper att fylla i som skulle skickas till Sverige o till Norge osv... NAV har koll på vilka papper de är, och jag fick söka om lov att föda i sverige via HELFO. Så sverige och norge gjorde upp om betalning av min förlossning. Varför skulle de vara så svårt enligt vissa?? Jag är svensk medborgare men jobbar i norge.. så klart jag har mina rättigheter att föda i mitt hemland! Men i var ju tvungna att skriva en söknad om varför jag ville föda i sverige. och det var ju för att mina sambo jobbade i sverige vid förlossnings dags. Och för att vi ville bo i sverige några månader under min mamma ledighet. och dem förstod ju att jag då ville föda i sverige.
Vi valde att bo hemma i sverige under min mamma ledighet och jag fick då mamma pengar i från norge helt utan problem. Min sambo däremot blev de krångligare för... han jobbade i sverige 6 mån innan vårt barn föddes och sen flyttade vi ju tillbaka till norge efter 9 mån, medans jag var ute i min mamma ledighet. Så min sambo fick då inte ta ut sin svenska pappa ledighet i norge eftersom han började jobba där... så han har den att ta ut sen då vi flyttar tillbaka till sverige igen. så det var den enda nackdelen att vårt barn var tvungen att börja på dagis vid 1 års ålder då jag hade slut norska mamma dagar o min sambo inte kunde vara hemma med svenska pappa dagar..barnbidraget och person nr till vårt barn blev också ett problem. Hon fick inte ett svenskt person nr eftersom jag var skriven i norge o barnet alltid följer mamman. så hon fick samordnings nr. vi kunde ta ett pass till henne med det, men jag tror vi behövde intyg från någon myndighet om att hon fanns o tillhörde oss. Hon fick gå till bvc utan problem o till läkare osv... men de var krångel då man skulle ringa o boka tid på ställen + till försäkrings kassan,för dom hittade inte henne i systemet. -så hon fanns inte registrerad på oss som föräldrar, vilket är obehagligt.... om vi skulle ha omkommit i en bilolycka så hade de inte vart registrerat att hon tillhörde oss. de hade dom så klart fått reda på, men på mitt svenska person nr stod de inte att jag hade ett barn... de var ju registrerat på mitt norska... men allt gick ju bra =) Barn bidraget fick vi inte fören efter 1 år... då fick vi allt i en klumpsumma. Detta var för att sverige inte kunde betala ut då jag inte var skriven i sverige o därav fick min dotter inte skrivas in där. så e var ju då norge som skulle betala, men eftersom hon inte var inskriven i norge så gick de inte heller.... så när vi sen flyttade till norge igen så gick de bra o vi fick allt tillbaka betalt.. så om vi hade valt att stanna i sverige då o skrivit in henne så hade hon fått svenskt barnbidrag.
Så nu är jag gravid igen o vi bor i norge nu, vi jobbar bägge här tills jag går ut i norsk mamma ledighet 3 veckor före förlossning. Sen flyttar vi hem till sverige för gott... men jag har ju då samma rätt igen, föda i sverige, få norsk mamma penning och min sambo kan få svensk pappa penning denna gång. Så fort han har börjat jobba i sverige medans jag är mamma ledig så kan han söka om svensk pappa penning, bara han jobba 6 mån innan han tar ut den. Men han får ju inte sin norska pappa penning som hade vart mer värt i kronor... för att han börjar jobba i sverige o förlorar då den norska pappa penningen. Men han får ju vara hemma med vårt barn med svenska pappa penning, vi vet dock inte hyr mycket pengar han får. Och jag har även en väninna som bodde i norge, födde i sverige, tog ut 9 av sina norska mamma pennings månader medans hon bodde i sverige.. sen fick hon skriva över sig till sverige o försäkringskassan sa att hon även kunde ta ut svenska mamma dagar... så hon avslutade sin norska mamma ledighet efter 9 mån (hade egentligen 3 mån kvar då) Men gick då över på svensk mamma penning o hade tydligen 9 månader tillgodo med svensk mamma penning. så de kommer jag också göra, vara hemma me norsk mamma penning till en början o sen ansöka om att ta ut resten med svensk mamma penning. jag ringde försäkringskassan idag o dom skulle ta reda på hur man gör detta?! För de hade hon aldrig hört om. hon trodde att man endast kan ta ut norsk mamma penning o sen när den är slut så är den slut. hon menade att man inte kan skriva in sig i sverige mitt under den norska mamma ledigheten och så ha dagar att plocka ut från sverige. men min väninna gör ju det, så de ska ju gå =) Svenskamaria, hur har det gått för dej? Hur har du gjort med mamma penningen, står du skriven i sverige eller i norge? Du kan ju också kolla upp detta med att ta ut från norge i 9 mån tex o sen resten från sverige?Det enda kravet dom tydligen har är att man då skriver in sig i sverige o ut från norge... så ska du fortsätta jobba i norge så kanske de inte är lönt för din del. maila mig gärna om hur de har gått för dej ? =) Jenny_r85@hotmail.com