• Anonym (Hjälp!)

Hämtning och lämning av barn

Hej! 

Har ett barn som bor delvis hos oss som snart är 4 år. Vid varje lämning som sker till den andra föräldern så är det skrik och bråk att barnet inte vill åka med, vill stanna hos oss, vill flytta till oss jämt etc etc. 

Vi har försökt olika former vid lämning/hämtning men det är alltid samma visa med att det är skrik och bråk från barnet! 

Just nu vet jag inte hur vi ska göra alls för varken jag eller den andra föräldern tycker det är roligt och man mår jättedåligt och känner som värsta föräldern när man "tvingar" iväg ett barn. 
    Framför allt mår barnet dåligt av detta men vad ska man göra? 

• Svar på tråden Hämtning och lämning av barn
  • Tessa606

Nu vet jag ju inte om barnet går på förskola eller inte, men vi gjorde som så att den ene lämnade där på morgonen och den andre hämtade på eftermiddagen, då gick det bättre

• Anonym (Hjälp!)

Barnet går på förskola. Dock bor vi i olika kommuner så lämna på morgonen är svårt att hinna, förskolan öppnar samma tid som arbetstiden startar och det tar ca. 30 min att köra mellan kommunerna. 

Men under de gånger vi lämnat har det  varit samma sak även på förskolan. Barnet vill inte bli lämnat utan samma saker kommer om och om igen att den vill stanna hos oss och inte till den andra föräldern.

• Fanny b
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-08-05 15:00:10 följande:
    Barnet går på förskola. Dock bor vi i olika kommuner så lämna på morgonen är svårt att hinna, förskolan öppnar samma tid som arbetstiden startar och det tar ca. 30 min att köra mellan kommunerna. 

Men under de gånger vi lämnat har det  varit samma sak även på förskolan. Barnet vill inte bli lämnat utan samma saker kommer om och om igen att den vill stanna hos oss och inte till den andra föräldern.

En lösning kan vara att i alla fall under en period låta barnet bo hos er hela tiden och låta den andra föräldern umgås med det dagtid regelbundet.
  • Anonym (Hjälp!)
    Fanny b skrev 2013-08-05 15:02:51 följande:

En lösning kan vara att i alla fall under en period låta barnet bo hos er hela tiden och låta den andra föräldern umgås med det dagtid regelbundet.
    Vi har kommit med förslaget men den andra föräldern vägrar detta. 

• Ann Cistrus

Hur länge är barnet hos respektive förälder? Varannan vecka? Kanske hade barnet mått bra av att växla oftare? 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Hjälp!)

Barnet bor hos oss var fjärde helg (fredag-söndag) och var fjärde vecka (måndag-söndag). Och detta varannan gång så det går som mest ca. 2 veckor mellan gångerna barnet är hos oss. 

• Ann Cistrus
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-08-05 16:47:17 följande:
    Barnet bor hos oss var fjärde helg (fredag-söndag) och var fjärde vecka (måndag-söndag). Och detta varannan gång så det går som mest ca. 2 veckor mellan gångerna barnet är hos oss. 
    Jag antar att det inte är ett alternativ att barnet är hos er mer än så?
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Calles matte
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-08-05 16:47:17 följande:
    Man brukar säga att ju yngre barnet är dess tätare skall växlingarna ske. Två veckor som barnet inte är hos er är enormt lång tid för en 4-åring och då är det inte konstigt att övergångarna blir jobbiga. Kanske är det ändå värt att se om en ändring av schemat kan gå att få till?

Många gånger verkar det som att föräldrarna kommer överens om scheman som passar dem och helt ignorerar vad som är bäst för barnet. Jag skulle nog vilja påstå att det borde vara tvärt om, det är ett schema som passar barnet som ska till, om så föräldrarna ska slå knut på sig själva för att få det att funka!
  • Anonym (mardi)

Är det bara i ena riktningen som lämningen inte fungerar? Alltså när TS ska lämna barnet till den andra föräldern? När barnet ska till TS är det inga problem med lämning?

• Anonym (Hjälp!)
    Ann Cistrus skrev 2013-08-05 19:05:43 följande:
    Jag antar att det inte är ett alternativ att barnet är hos er mer än så?
    Vi försöker få till att barnet ska vara mer hos oss. Men tydligen så har barnet det bättre hos den andra föräldern. Detta är ett citat från den andra föräldern. 
    Calles matte skrev 2013-08-06 09:47:44 följande:
    Man brukar säga att ju yngre barnet är dess tätare skall växlingarna ske. Två veckor som barnet inte är hos er är enormt lång tid för en 4-åring och då är det inte konstigt att övergångarna blir jobbiga. Kanske är det ändå värt att se om en ändring av schemat kan gå att få till?

Många gånger verkar det som att föräldrarna kommer överens om scheman som passar dem och helt ignorerar vad som är bäst för barnet. Jag skulle nog vilja påstå att det borde vara tvärt om, det är ett schema som passar barnet som ska till, om så föräldrarna ska slå knut på sig själva för att få det att funka!
    Ja, vi gör så gott vi kan och försöker få till det men det är svårt när det är en betongvägg på andra sidan. Familjerätten säger gemensamma beslut som gäller och är det ett nej från ena hållet är det inte ett gemensamt beslut. Tingsrätten är nästa steg att ta. 
    Anonym (mardi) skrev 2013-08-06 09:52:26 följande:
    Är det bara i ena riktningen som lämningen inte fungerar? Alltså när TS ska lämna barnet till den andra föräldern? När barnet ska till TS är det inga problem med lämning?
    Ja, det är inga problem när vi hämtar barnet hos den andra föräldern. När vi ska lämna har det varit samma sak att barnet inte vill stanna m.m. men när barnet ska till oss är det inga problem. Vill visa saker m.m. och prata så det tar lite tid men det är inte att barnet inte vill följa med. 
  • Anonym (nagellack)

Känner tyvärr igen det där beteendet.... :( det är hjärtskärande....
    Förbered barnet dagen innan att "imorgon ska vi äta frukost, sen ska jag jobba och du ska till *** igen" blir barnet upprörd, försök hålla er lugna och säg "vi ses ju snart igen!" Här hemma pratade vi även om varför man saknar någon, och att det betyder att man tycker om en person väldigt väldigt mycket och att det egentligen är bra att sakna någon, då blir det extra roligt när man träffas igen. Säg att barnet alltid är välkommen och att ni ska göra vad ni kan för att h*n ska kunna komma mer om h*n vill det. Tala om att barnet kan ringa om h*n vill prata med er.. Jag tror det känns något bättre för barnet när h*n vet att den inte är helt bortkopplad från er under den andra förälderns tid...
    Jättesvårt läge och jag vet inte alls om det här passar just det här barnet, det hjälpte oss iallafall... Från skrik och bråk är det numera suckar och "ååh... jag kommer sakna er!" (samma ålder..) Vad tror du?

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (nagellack) skrev 2013-08-06 22:59:26 följande:
    Känner tyvärr igen det där beteendet.... :( det är hjärtskärande....
    Förbered barnet dagen innan att "imorgon ska vi äta frukost, sen ska jag jobba och du ska till *** igen" blir barnet upprörd, försök hålla er lugna och säg "vi ses ju snart igen!" Här hemma pratade vi även om varför man saknar någon, och att det betyder att man tycker om en person väldigt väldigt mycket och att det egentligen är bra att sakna någon, då blir det extra roligt när man träffas igen. Säg att barnet alltid är välkommen och att ni ska göra vad ni kan för att h*n ska kunna komma mer om h*n vill det. Tala om att barnet kan ringa om h*n vill prata med er.. Jag tror det känns något bättre för barnet när h*n vet att den inte är helt bortkopplad från er under den andra förälderns tid...
    Jättesvårt läge och jag vet inte alls om det här passar just det här barnet, det hjälpte oss iallafall... Från skrik och bråk är det numera suckar och "ååh... jag kommer sakna er!" (samma ålder..) Vad tror du?
    Vi försöker med detta också. Men det är bara att fortsätta mata detta. Men det är ju som sagt hjärtskärande när det är så här och vi dessutom vill att barnet ska vara mer hos oss. 

Det med att ringa vet vi inte om barnet får göra till oss. Vi säger det men barnet säger att den andra förälderns telefon är sönder när jag vill ringa?

Blir det inte bättre kommer det tyvärr bli att vi får gå vidare till tingsrätten, men det vill vi inte. Det skulle vara mycket bättre för barnet om man kan ha en "normal" relation mellan oss vuxna utan massa instanser indragna och som då kommer bestämma istället.

SJälvklart kanske jag ska poängtera att vi tycker att barnet ska ha en lika bra relation till den andra föräldern som till mig. Men att vi ska utgå från barnets bästa och inte ens egna ego. Vilket jag känner att den andra föräldern gör just nu. 
  • Anonym (nagellack)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-08-07 09:51:54 följande:
    Vi försöker med detta också. Men det är bara att fortsätta mata detta. Men det är ju som sagt hjärtskärande när det är så här och vi dessutom vill att barnet ska vara mer hos oss. 

Det med att ringa vet vi inte om barnet får göra till oss. Vi säger det men barnet säger att den andra förälderns telefon är sönder när jag vill ringa?

Blir det inte bättre kommer det tyvärr bli att vi får gå vidare till tingsrätten, men det vill vi inte. Det skulle vara mycket bättre för barnet om man kan ha en "normal" relation mellan oss vuxna utan massa instanser indragna och som då kommer bestämma istället.

SJälvklart kanske jag ska poängtera att vi tycker att barnet ska ha en lika bra relation till den andra föräldern som till mig. Men att vi ska utgå från barnets bästa och inte ens egna ego. Vilket jag känner att den andra föräldern gör just nu. 
    Ja du... Vi har försökt med allt men som du skriver går den andra förälderns efter eget ego, inte utifrån barnet... Trots barnets vädjan om att få vara hos oss mer är det NEJ från andra föräldern. Det har gått så långt att första samtalet till advokat blivit av, finns ingen annan utväg :(
    Nu är det ett stort steg att ta men om ni ändå vill förbereda er för en eventuell framtida rättegång är ett tips att föra dagbok om barnet, datum och vad som skett.. Och gärna så mycket skriftlig kommunikation som möjligt så att ni faktiskt har bevis på papper om hur det ligger till..
    Kan bara önska er lycka till, hoppas det löser sig till det bästa!
Svar på tråden Hämtning och lämning av barn