• Anonym (juppväxt i)

    jag var placerad i fosterfamilj under flera år

    På min tid hette det inte familjehem vad jag minns. Men fungerade på liknande sätt säkert.
    Jag förstår folk som blir upprörda över övergrepp som sker och hamnar i massmedia.
    Min erfarenhet är att det absolut inte var "bättre förr".  I min familj, som jag bodde hos under tiden jag var 12-18 år, så förekom det ständiga övergrepp på de flickor som var placerade samtidigt som jag. De hade, förutom mig, alltid 1 eller 2 flickor i åldern 12-14 år. Jag blev aldrig utsatt för något utan behandlades som son i huset.  Däremot så blev flickorna psykiskt misshandlade av kvinnan och fysiskt av mannen.  De fick ständigt stryk av mannen för minsta förseelse, och det var inte bara en örfil utan rejält med stryk. Detta skedde ute i förrådet, som var en del av ladugården, ofta med hjälp av en livrem. Jag både hörde och såg detta. Dessutom så blev de våldtagna av mannen, också i samma förråd. Jag var ju naturligtvis nyfiken på vad som skedde där ute och kunde ibland kika in genom brädorna i väggen om jag smög in i lagårn.  
    Så att det trots allt förekommer i nutid är inte förvånande, fast lika oförsvarligt. 

  • Svar på tråden jag var placerad i fosterfamilj under flera år
  • Anonym (juppväxt i)
    Snöviolen skrev 2013-08-06 23:27:30 följande:
    Hoppas du har anmält dem annars är du en feg skit.
    som jag sa i mitt inlägg så är det flera år sen, och dessutom är båda avlidna nu. Så vilken mening skulle det vara med en anmälan?
  • Liten elak och intelligent
    Anonym (juppväxt i) skrev 2013-08-07 10:27:48 följande:
    som jag sa i mitt inlägg så är det flera år sen, och dessutom är båda avlidna nu. Så vilken mening skulle det vara med en anmälan?

    Att stå upp för dessa flickor. Att visa att det var fel och att någon såg det. Att de kanske kan få skadestånd. Av samhället eller av parets dödsbo.
  • Indianica
    Anonym (juppväxt i) skrev 2013-08-07 10:27:48 följande:
    som jag sa i mitt inlägg så är det flera år sen, och dessutom är båda avlidna nu. Så vilken mening skulle det vara med en anmälan?
    Hur länge sedan var det? Före februari 2014 tror jag det är, så har man rätt att ansöka om skadestånd ifrån staten för övergrepp före 1980. Du kan googla på "samhällets styvbarn" om du är intresserad av det. Skadeståndet ligger på 250 000 kr och var tredje person som ansöker får det.

    Många gånger har de som utsatts för övergrepp på institutioner eller i familjehem fått men för livet och kanske lägre inkomst än de annars haft och dyra terapiomkostnader, därför är det viktigt med ekonomisk upprättelse av staten (som ytterst ansvarar för placeringar)tycker många.
  • Indianica

    Om du vet vad flickorna hette är det viktigt att du tar kontakt med dem och berätta att du ställer upp som vittne till övergreppen ifall de vill amäla för ansökan om skadestånd av staten. Möjligt att även du kan få skadestånd, då du tvingades bevittna detta elände.

Svar på tråden jag var placerad i fosterfamilj under flera år