Gravid jobbar 75% fl 25%, skydda sgi mm
Jag fick barn 2011, och har börjat jobba igen. Jag jobbar 75% och fyller upp med föräldraledigt 25% för att skydda min SGI. Nu är jag gravid med nr2 och har lite frågor.
Om jag får gravidpenning godkänd även denna gången, måste jag ändå fylla upp 25% med föräldradagar, eller grundas gp på min heltidstjäns?
Om jag blir sjukskriven helt under graviditeten (hade foglossningar sist), måste jag fylla upp med fl då? Eller kan jag bli sjukskriven 100% även att jag förtillfället jobbar 75%?
Är min ersättning när jag är föräldraledig lika hög ända till barnet fyller 8år, om jag har fyllt upp min tjänst till 100% med fl nu innan barnet föds? Eller sänks den senare, med tanke på att jag jobbar 75% nu?
Jag undrar allså om jag måste fylla upp fl 25% konstant oavsett om jag jobbar, är sjukskriven eller har gp. Jag känner inte att det är rätt att börja jobba 100% nu, men tanke på den förra graviditetens tidiga foglossningar. Men måste man så måste man! Vad ska jag tänka på för att slippa få sänkt ersättning? Allt var mycket enklare med första barnet :) Hoppas på svar!