• esmerallda

Gravid jobbar 75% fl 25%, skydda sgi mm

Jag fick barn 2011, och har börjat jobba igen. Jag jobbar 75% och fyller upp med föräldraledigt 25% för att skydda min SGI. Nu är jag gravid med nr2 och har lite frågor.

Om jag får gravidpenning godkänd även denna gången, måste jag ändå fylla upp 25% med föräldradagar, eller grundas gp på min heltidstjäns?

Om jag blir sjukskriven helt under graviditeten (hade foglossningar sist), måste jag fylla upp med fl då? Eller kan jag bli sjukskriven 100% även att jag förtillfället jobbar 75%?

Är min ersättning när jag är föräldraledig lika hög ända till barnet fyller 8år, om jag har fyllt upp min tjänst till 100% med fl nu innan barnet föds? Eller sänks den senare, med tanke på att jag jobbar 75% nu?

Jag undrar allså om jag måste fylla upp fl 25% konstant oavsett om jag jobbar, är sjukskriven eller har gp. Jag känner inte att det är rätt att börja jobba 100% nu, men tanke på den förra graviditetens tidiga foglossningar. Men måste man så måste man!  Vad ska jag tänka på för att slippa få sänkt ersättning?   Allt var mycket enklare med första barnet :)  Hoppas på svar!      

• Svar på tråden Gravid jobbar 75% fl 25%, skydda sgi mm
  • Försäkringskassan

Hej,

Ifall du ansöker om graviditetspenning eller sjukpenning 100 % och har skyddat din inkomst från din heltidstjänst och får detta beviljat, då är det alltså den inkomsten det beräknas utifrån.

Ifall du skyddar din sjukpenninggrundande inkomst, genom att ha en sysselsättning 100 %, så kommer du att ha samma dagersättning. Mer om hur du skyddar din sjukpenningsgrundande inkomst, hittar du via den bifogade länken.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_veta/om_sjukpenninggrundande_inkomst

Hälsningar

Vega, handläggare

• esmerallda

Tack för snabbt svar!

Så om jag ansöker graviditetspenning 100% och får det beviljat, så behöver jag inte fylla upp 25% med föräldradagar? Visste inte, eftersom jag jobbar 75%.

Samma med sjukskrivning, trodde att jag bara kunde bli sjukskriven mina 75% som jag arbetar, och därför måste fylla upp tiden till 100%

Hoppas jag fattat rätt!

Ha en bra dag!

• Försäkringskassan

Hej!
    Du behöver inte ta föräldrapenning om du blir beviljad hel graviditetspenning. Du får hel graviditetspenning alla dagar i veckan.

Hälsningar
    Britta, handläggare 

Svar på tråden Gravid jobbar 75% fl 25%, skydda sgi mm