bikini och smink
Vad tycker ni om dagens barnkläder ? Ser ofta 4-5åringar m bikini (typ trekantsmodell). 7 åringar m jeansshorts där skinkorna syns, kortkorta kjolar mm vad tycker ni ?
Vad tycker ni om dagens barnkläder ? Ser ofta 4-5åringar m bikini (typ trekantsmodell). 7 åringar m jeansshorts där skinkorna syns, kortkorta kjolar mm vad tycker ni ?
Galet!!
Barn ska vara barn!
Bikini bryr jag mig inte ett dyft om. Har själv tre små döttrar som gärna har bikini för att de tycker det är fint. Överdelen åker ofta av efter en stund så det handlar inte om att skyla sig.
Jeansshorts där rumpan hänger ut till så små barn har jag aldrig sett. Inte heller så korta kjolar att jag skulle höja på ögonbrynen.
Jag har heller aldrig sett så korta jeansshorts på barn. Ibland ser man i och för sig barn med onödigt korta jeansshorts, men då brukar de ju ha leggings under. Jättekorta kjolar utan leggings under har jag nog inte heller sett, direkt. Samtidigt så... på typ 40-60-talet eller något sådant (vet inte exakt när, men har för mig att flickorna i en dokumentär jag såg om andra världskriget hade sådana i alla fall) så gick ju småflickor runt i klänningar som slutade precis under rumpan, som de här: img0.etsystatic.com/002/0/5334408/il_fullxfull.378161588_q255.jpg så att man väldigt lätt såg trosorna/underbyxorna på dem. Varför var det inte massa hysteri kring det?
Bikini känns onödigt, men ja... badshorts och så på pojkar är väl egentligen också onödigt? De flesta skulle nog klara sig med "speedos", men har badshorts för att det är finare och "alla" har det. Detsamma gäller förmodligen bikini. Många småflickor använder nog i slutändan bara bikiniunderdelen, men de säljs väl i set så om man då får med en bikiniöverdel så kan den ju lika gärna användas. Andra alternativet är ju baddräkt, men om man jämför så tycker jag att bikini är mer praktiskt på så sätt att när man badat så kan man ta av sig överdelen och torka/bli varm snabbare, medan om man har baddräkt så får man antingen ta av hela den eller ha sitta och frysa för att baddräkten är våt.
Sedan får jag väl erkänna att jag tycker att den sortens trekantsbikinis ser urlöjliga ut både på vuxna och barn, men det är ju en annan sak. :)
Jag tycker att det gått åt fel håll och det väldigt snabbt, bara på några år är det en enorm skillnad. Just bikini till småungar förstår jag mig inte på och särskilt inte i "sexiga" modeller.
I de vanligaste affärerna börjar det bli rena USA där det är näst intill omöjligt att hitta något neutralt.
Skoaffärerna tycker jag har fått in mycket "vuxenskor" i barnstorlek. Klackar på en treåring jättebra...
Mest stör jag mig på hur olika kläderna är utformade på respektive avdelning. "Tjejkläderna" är mindre och snävare även om det är samma storlek som "pojkkläder". "Tjejkläderna" är ofta gjorda i dumma material som mest lämpar sig för stillasittning etc...
Visst går det utmärkt lekvänliga kläder även på typ HM, men då gäller det att leta och gå på båda avdelningarna(varför det nu behöver finnas två..?) och sen mixar vi med lite dyrare neutrala och färgglada märken.
Min unge är visserligen bara två år och hör fortfarande UV-dräkt och det fortsätter jag gärna med eftersom det skyddar mot solen bra och vi är blekfisar hela familjen. Inomhus är det badblöja/Badbyxor. Varför skulle hon ha en överdel liksom?
Smink är en rolig grej tycker jag, det är utklädning och lek, precis som batmandräkten och ansiktsmålning. Det hör till leken, inte till vardagen.