Arbetslös - lägsta föräldrarpenning då?
Hej!
Jag väntar mitt första barn och har ingen aning om hur det fungerar med föräldrarpenning. Barnet är beräknat till Mars 2014. Jag är just nu arbetslös med aktivitetsersättning (mina akassedagar är slut, har annars haft akassa). Jag jobbar som vikarie då och då men har ingen fast inkomst.
När det är dags för mig att ansöka om föräldrarpenning hur räknar ni då. 2012 års inkomst eller 2013? Barnet föds 2014, så om jag förstår det rätt så borde det vara 2013 års inkomst? Eller går ni tom tillbaka då jag hade en anställning med fast inkomst? Det var 2010, då hade jag en heltidsanställning i 6 månader.
Men hur räknar man ut årsinkomsten om man inte har fast inkomst och har aktivitetsersättning? Vet ej om deklarationen har hunnit komma tills dess.
Just nu har jag tjänat ca 35000 kr detta året på mitt jobb. Och har ganska låg aktivitetsersättning, den är nere på 65%. Kan jag räkna med att bara få den lägsta föräldrarpenningen då? (Hur mycket ska man max ha tjänat för att bara ha rätt till lästa nivån på föräldrarpenning?)
Mitt inlägg blev kanske lite rörigt men jag hoppas ni kan hjälpa mig lite på traven.
Med vänlig hälsning, Jossan