• Anonym (evliglängtan!)

När kan jag skaffa barn..?

Hej!

Då jag hoppade på högskolan direkt efter studenten har jag ingen SGI att luta mig tillbaka på och jag känner inte att lägstanivån på allt skulle ge oss tillräckligt för att kunna må riktigt bra under bebis första år, när det blir dags.

Jag har sedan mitten på Juni jobbat heltid och gör väl det ungefär augusti ut, (sommarvikariat) Efter augusti vet jag inte om jag kommer få förlängt på heltid, men om jag inte får det så har jag en timanställning som varar längre än 6 månader. Men under hur lång tid behöver jag jobba för att kunna uppnå en SGI? vad händer om jag tex. är helt utan jobb första veckan i september och sedan jobbar motsvarande 60%  ?

Förstår inte hur det fungerar? vissa säger 6 månader vissa säger 8 eller 9

• Svar på tråden När kan jag skaffa barn..?
  • Försäkringskassan

Hej!
    Om du arbetar heltid i några månader och sedan är arbetssökande på arbetsförmedlingen upp till heltid när du inte arbetar kan din SGI registreras på heltid.
    Om du inte är arbetssökande räkna man ett genomsnitt som du har arbetat i tex 6 månader.
    För att du ska få föräldrapenning efter den inkomsten ska du varit försäkrad i  240 dagar.

Ett exempel: 
    Om du har beräknad förlossning den 1 februari 2014 är 240 dagen före den 6 juni 2013.
    Det betyder att du måste ha en anställning den 6 juni för att få föräldrapenning efter den inkomsten som du har som SGI. 

Hälsningar
    Britta, handläggare 

• Anonym (evliglängtan!)

Okej!

om vi säger att jag jobbat heltid i 2,5 månader nu i sommar, ska jag då första dagen när vikariatet går ut (om jag inte får förlängt) infinna mig på arbetsförmedlingen och skriva in mig som arbetssökande, parrallellt med att jag jobbar ca 60% på mitt nuvarande jobb?

Kan min SGI då beräknas på mina heltidsmånader?

Tacksam för svar

Svar på tråden När kan jag skaffa barn..?