• caisalina

Vad gäller för mannen, 240 dagar innan eller inte?

Hej! Min pojkvän hade ingen inkomst fram till 27/5 i år. Sedan påbörjade han en provanställning (sex månader), heltid, med 30.000 i fast lön+provision. Vårt barn har BF 15/8. Dvs han kommer inte ha jobbat 240 dagar före förlossningen. När jag ringt och frågat angående hans SGI har de på försäkringskassan sagt att det som gäller är det som står på anställningsavtalet, dvs att hans SGI kommer bli 360.000/år. Men efter att ha läst runt här blir jag osäker, då det på flera ställen står att han måste ha arbetat 240 dagar innan barnet föds... Vad är det som gäller?
    Sen undrar jag också om provisionen kan räknas med på något vis?
    De första tio dagarna efter att barnet kommit, vad beräknas de på? Hans tid som arbetslös, eller hans nuvarande anställning?
    Tack på förhand!! 

• Svar på tråden Vad gäller för mannen, 240 dagar innan eller inte?
  • Försäkringskassan

Hej!
    Eftersom han har en anställning som är 6 månader kommer hans sjukpenninggrundande inkomst, SGI, att bli på den anställningen. Ja, provision räknas med i SGI. Kan vara svårt att beräkna vid nyanställning.
    De första 10 dagarna, tillfällig föräldrapenning vid barns födelse, då får han ersättning efter den inkomsten.

Det är andra regler som gäller för den vanliga föräldrapenningen. De första 180 dagarna som tas ut för barnet gäller särskilda regler. Man ska varit försäkrad i 240 dagar före barns födelse för att få föräldrapenning efter den registrerade inkomsten. Om din pojkvän tar ut föräldrapenning innan 180 dagar är uttagna för barnet får han ersättning enligt grundnivån, 225 kr. Om du tar ut 180 dagar och han efter det tar ut föräldrapenning får han ersättning enligt sin SGI.

Hälsningar
    Britta, handläggare 

• caisalina

Vi har frågat försäkringskassan flera gånger om "de första 180 dagarna" innebär att jag ska VARA HEMMA DE DAGARNA, eller om JAG MÅSTE PLOCKA UT dagarna. Alla har sagt att det handlar om att jag ska vara hemma, men inte att jag behöver ta ut pengarna... Det du skriver nu säger emot det, och innebär en katastrof för oss ekonomiskt. Han väntade medvetet med att ta anställning efter att vi fått de svaren. Finns det någonstans man kan vända sig med detta problem?

• Försäkringskassan

Hej!

Det så kallade 240-dagarsvillkoret gäller för de första 180 dagarna som betalas ut.
    Du behöver alltså plocka ut de första 180 dagarna.
    Jag beklagar att ni tidigare har fått felaktig information.

Om ni anser att Försäkringskassan har orsakat skada och vill ha ekonomisk kompensation har ni möjlighet att begära skadestånd.
    Jag bifogar en länk med mer information om hur man går tillväga:

www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_veta/om_du_inte_ar_nojd

Om ni behöver ytterligare information är ni välkomna att kontakta kundcenter på 0771-524 524. 

Hälsningar
    Bo, handläggare 

Svar på tråden Vad gäller för mannen, 240 dagar innan eller inte?